Vedspisen vill inte funka

Ingen glöd kvar när du stänger! Rör runt i askan så du ser hur mycket glöd du har kvar
Misstänkte det. Så därför har jag aldrig stängt spjället. Får ju liksom planera sänggåendet i ett par timmar då. Och ska jag jobba i vinter vill jag kunna elda under hela min vakna tid när jag är hemma på kvällen. Att bara elda två timmar blir ju meningslöst.
 
I vilket skede ska man stänga spjället? Ska det ha slocknat helt? Jag brukar ju inte invänta att det slocknar innan jag går och lägger mig.
Jag är mest van med kakelugn. Där kan man stänga när man har enbart röd glöd -absolut inga spår av blått, viktigt!- och ett heltäckande grått lager ovanpå det om man öppnar luckorna ut mot rummet.

Jag rör i glöden på slutet och sprider ut den, samt ökar syretillförlseln, för att den ska brinna ut snabbare, för det lönar sig värmemässigt att kunna stänga spjället när det drar ut mer värme än vad glöden tillför.

Inte helt jämförbart, men nog tror jag du skulle tjäna på att se till att snabba på att den sista glöden brinner ut, jämfört med att vädra ut värme med öppet spjäll hela natten även om vedspisen kanske inte kyler ut lika brutalt som en varm kakelugn gör.
@tanten kan vedspisar bättre än mig.
 
Alltid vänta ut glöden och alltid stänga spjället.

Jag försöker skynda på det sista och ät det glöd kvar kan jag ibland putta ner akslådan gå ut och tömma den.

Idag hade jag bråttom så jag sprejade lite vatten på glöden i asklådan
 
Alltid vänta ut glöden och alltid stänga spjället.

Jag försöker skynda på det sista och ät det glöd kvar kan jag ibland putta ner akslådan gå ut och tömma den.

Idag hade jag bråttom så jag sprejade lite vatten på glöden i asklådan
Åh, så krångligt.
 
Åh, så krångligt.
Jag tror det beror på hur skorsten och kamin är utformade. Vi har en täljstens kamin, vi har inget spjäll i skorstenen utan den enda till-luften kommer från ett spjäll i kaminen där spjället är under själva eldstaden. Till-luften tas alltså innefrån huset.

Vi eldar när vi kommer hem från jobbet och sedan får elden dö ut men vid läggdags stänger vi spjället även om det är glödbädd kvar. Det enda som händer om vi stänger för tidigt är att det blir svart och sotigt på glasrutan. Ska tilläggas att min man jobbat 25 år som brandman så kunskap finns.
 
Jag tror det beror på hur skorsten och kamin är utformade. Vi har en täljstens kamin, vi har inget spjäll i skorstenen utan den enda till-luften kommer från ett spjäll i kaminen där spjället är under själva eldstaden. Till-luften tas alltså innefrån huset.

Vi eldar när vi kommer hem från jobbet och sedan får elden dö ut men vid läggdags stänger vi spjället även om det är glödbädd kvar. Det enda som händer om vi stänger för tidigt är att det blir svart och sotigt på glasrutan. Ska tilläggas att min man jobbat 25 år som brandman så kunskap finns.
Ett spjäll i skorstenen är väl för frånluft/rök/avgaser? Och spjället under eldstaden är för tilluft. Jag har bara stängt för tilluft, aldrig frånluft.
 
Vad är det för spis? Märke och modell? Gammal eller nyare?
Det är en Idun no 1. Gammal och vacker.
20220913_185206.jpg
 
Jag tror det beror på hur skorsten och kamin är utformade. Vi har en täljstens kamin, vi har inget spjäll i skorstenen utan den enda till-luften kommer från ett spjäll i kaminen där spjället är under själva eldstaden. Till-luften tas alltså innefrån huset.

Vi eldar när vi kommer hem från jobbet och sedan får elden dö ut men vid läggdags stänger vi spjället även om det är glödbädd kvar. Det enda som händer om vi stänger för tidigt är att det blir svart och sotigt på glasrutan. Ska tilläggas att min man jobbat 25 år som brandman så kunskap finns.
Ja, så har vi också det, men en del hämtar till-luften utifrån så det kan nog se olika ut.
Fast det är ju just själva spjället till skorstenen man inte får stänga innan det slocknat ordentligt. Det har ju inget med tilluft att göra.
 
En satan så effektiv liten kamin dock tror den högsta temperaturen i rummet när jag eldade var 35 grader, inte ovanligt med att snabbt få upp rumstemperaturen, eller i hela huset även!
Hade gärna haft en i min lägenhet :D
 
Hade för övrigt en koxpanna i källaren, som jag eldade med ved i också, från 1950 var den. Jag lärde mig älska den, trots att jag var tvungen att mata ofta. Var lite svårmotiverad ibland så man fick verkligen anstränga sig, men när det tog så brann det gott! Saknar den också ;)
 
Så det är skillnad på en vedspis och en kamin? Bodde i hus med kamin i 11 år och stängde spjället i slutet, men inte när det bara var glöd, men typ när det sista skulle brinna klart liksom. Hade inga problem med att det som skulle ut kom ut. Därför jag undrade. :)
Det är samma med kamin men så länge man inte stängt spjället i skorstenen, om det ens finns, så är det ingen fara. Så länge skorstenen är varm kommer luftdraget vilja gå ut den vägen. Och om du stänger spjället på kaminen och det verkligen blir så tätt att ingen luft kan passera så kan ju inte heller de giftiga gaserna gå bakvägen och in i bostaden. Om man däremot stänger spjället i skorstenen men låter luftspjället i kaminen var öppet finns det en liten risk. Men för att det skall bli farligt och ni inte reagerar på röklukt är det många faktorer som måste stämma.
 
Så det är skillnad på en vedspis och en kamin? Bodde i hus med kamin i 11 år och stängde spjället i slutet, men inte när det bara var glöd, men typ när det sista skulle brinna klart liksom. Hade inga problem med att det som skulle ut kom ut. Därför jag undrade. :)
Men har du stängt spjället (vilket alltså är den som stänger för I skorstenen så att ingen rök eller gaser kommer ut) så är det ju en rätt stor risk att dessa kommer ut i huset. Du hade tur helt enkelt.

Eller stängde du bara för tilluft? Det har jag "stängt" hela tiden eftersom det verkar som min spis får in tilluft nån annanstans ifrån. Med luftluckan öppen blir draget för hårt.
 
Fast det är ju just själva spjället till skorstenen man inte får stänga innan det slocknat ordentligt. Det har ju inget med tilluft att göra.
Nej precis men jag vill bara förtydliga att kaminer/skorstenar ser olika ut och spjäll kan vara placerade både på till-luft och från-luft.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 992
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 046
Senast: Whoever
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp