Bukefalos 28 år!

Vegan challenge

Varför vill du då lära dig äta tofu?

Jag gör bönbiffar. Men vad är miljöproblemet med soja tänker du?
Tänker främst på regnskogen.
Nu har jag enbart köpt sojaprodukter med "bio"märkning. Men vad innebär den egentligen?

Tofu görs väl på soja förresten? I så fall är det kanske lika bra att du jag inte tycker om tofu
 
Tänker främst på regnskogen.
Nu har jag enbart köpt sojaprodukter med "bio"märkning. Men vad innebär den egentligen?

Tofu görs väl på soja förresten? I så fall är det inte längre lika viktigt för mig. Jag försöker undvika sojaprodukter

Ja, precis tofu görs på soja det var därför jag tyckte det lät konstigt.

Finns massor av soja från icke regnskogsområden, Europa och USA. Den mesta sojan går ju till djurfoder och där är det inte lika petigt varifrån den kommer :(
 
"Bio" kanske står för biodynamiskt? I så fall är det värsta mumbo jumbo som är bättre att undvika. Men då brukar väl demeter-märkningen användas.

Tillägg: det finns ganska många märkningar som heter nåt med "bio".
 
"Bio" kanske står för biodynamiskt? I så fall är det värsta mumbo jumbo som är bättre att undvika. Men då brukar väl demeter-märkningen användas.

Tillägg: det finns ganska många märkningar som heter nåt med "bio".
Nej det är en biologisk märkning här borta. Typ som eko, men jag vet inte riktigt vad den innebär. I Sverige har vi ju eko och krav osv. Här märks det med euro symbolen (stjärnor som bildar ett löv) samt bio och en annan märkning.
 
Ja, precis tofu görs på soja det var därför jag tyckte det lät konstigt.

Finns massor av soja från icke regnskogsområden, Europa och USA. Den mesta sojan går ju till djurfoder och där är det inte lika petigt varifrån den kommer :(
Nu skrev jag fel.
Bio och lövet är alltså samma märkning. EUs märkning av biologiska produkter.
 
Nej det är en biologisk märkning här borta. Typ som eko, men jag vet inte riktigt vad den innebär. I Sverige har vi ju eko och krav osv. Här märks det med euro symbolen (stjärnor som bildar ett löv) samt bio och en annan märkning.

Vet inte i vilket land du befinner dig. Det finns som sagt många märkningar som innehåller ordet "bio". EU-lövet har vi förstås här också.
 
Det är ju EU-lövet. Jag är osäker på om man kan vara säker på att sojan inte kommer från regnskogsområden, jag brukar kolla ursprunget för att vara säker. Finns säkert nån annan här som vet?
Det står Tyskland, men vart bönorna kommer ifrån vet man aldrig. Eller?
 
Ett tips: Kolla efter Heirlers produkter.
Så himla god mortadella eller lyoner att ha som pålägg. Helt vegan.
De har också jättemycket andra produkter att steka och äta istället för kött. De har en tydlig märkning med Vegan på de produkter som är veganska.
Jag köpte alltid på Alnatura men märket finns säkert också i andra Bio-affärer.
 
Åt en riktigt god yoghurt idag. Alpro blåbär (Belgien ).
Fast konsistens och smakar precis som en mjölkbaserad produkt.
Det här går ju som på räls!
Alpro gör jättegoda grejer, smaka deras kvarg helt fantastisk. Jag håller med dig om soja, jag äter bara lite sojaprodukter dels pga miljöproblemen (utveckling av monokulturer är ju aldrig bra) och dels pga allergirisken. Man kan tydligen lätt bli allergisk mot soja eftersom det är så allergent.
 
Ett tips: Kolla efter Heirlers produkter.
Så himla god mortadella eller lyoner att ha som pålägg. Helt vegan.
De har också jättemycket andra produkter att steka och äta istället för kött. De har en tydlig märkning med Vegan på de produkter som är veganska.
Jag köpte alltid på Alnatura men märket finns säkert också i andra Bio-affärer.
Är det här i Tyskland eller kan man ha sådan tur att det finns på Coop härhemma typ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp