Vegansk fika

Andromedae

Trådstartare
Vi ska ha barnkalas i morgon och några av gästerna är veganer. Jag vill ju att alla ska kunna äta något gott, så nu vill jag ha era bästa tips på vegansk fika! :)

På grund av usel tidsplanering hinner jag inte åka in till stan och handla, så ingredienser bör vara så pass vanliga att man kan hitta dem i en vanlig (om än rätt välutrustad) mataffär.
 
Jag gjorde kokostoppar förra julen. Minns inte receptet exakt tyvärr, men jag googlade fram det :p det var superenkelt iaf, kokos, havrevaniljsås med en nypa mjöl, vaniljsocker och bakpulver om jag inte minns galet. Jättegoda!
 
Mina mugg-kakor jag brukar göra är veganska och blir som typ kladdkakor. Antar att det går att göra receptet större och grädda i ugn istället?

- 4msk mjöl
- 4msk socker
- ca 1 msk kakao (detta beror på kvalitén på kakaon. ju sämre desto mer kakao behövs)
- ca 0.5 msk vaniljsocker
- 2msk vatten
- 2msk olja
- nypa salt

Rör om och grädda i ugn i ca 1 minut.
 
Den här snickerskakan är supergod: http://www.ica.se/recept/lyxig-snickerskaka-718698/
Tyvärr är det kanske inte de vanligaste ingredienserna, men inte jättekonstiga saker heller.

Någon av dessa tänkte jag prova att baka nästa helg:
http://www.recept.nu/brownies-med-dulce-de-coco
http://mittkok.expressen.se/recept/glutenfria-blabarsblondies/ (I så fall får man byta ut honungen mot ex agavesirap samt köpa vegansk mörk choklad/byta ut det mot något annat.)

Vad omtänktsamt av dig att vilja baka något som alla kan äta :)
 
En bal hö eller ensilage, krossad havre och korn samt lite mineraler bredvid. Snabbt och enkelt samt så vegetariskt det kan bli.
 
På grund av usel tidsplanering hinner jag inte åka in till stan och handla, så ingredienser bör vara så pass vanliga att man kan hitta dem i en vanlig (om än rätt välutrustad) mataffär.
Enklast är att satsa på något där du bara behöver mjölkfritt margarin och ev vegetabilisk mjölk som "specialingredienser". T ex äggfria småkakor (vaniljdrömmar, kolasnittar) eller vetebröd.
 
Åhå, det hör påminner om att det snart är dags för julgodis - som jag alltid brukar göra veganskt då svågern är vegan. Olika sorters kola, tryffel, mozartkulor osv :)

Vanligt fika är enkelt med typ vanliga småkakor då man bara tar mjölkfritt margarin istället för smör. Oftast blir det sirapssnitt och chokladsnitt. Och chokladbollar :d Snickerskakor funkar om man tar choklad utan mjölk i på toppen. Smulpaj är ju också busenkelt. Finns ju dessutom vegansk vaniljvisp som smakar helt okej.
Svågern brukar gilla att komma hit :D
 
Åhå, det hör påminner om att det snart är dags för julgodis - som jag alltid brukar göra veganskt då svågern är vegan. Olika sorters kola, tryffel, mozartkulor osv :)

Vanligt fika är enkelt med typ vanliga småkakor då man bara tar mjölkfritt margarin istället för smör. Oftast blir det sirapssnitt och chokladsnitt. Och chokladbollar :d Snickerskakor funkar om man tar choklad utan mjölk i på toppen. Smulpaj är ju också busenkelt. Finns ju dessutom vegansk vaniljvisp som smakar helt okej.
Svågern brukar gilla att komma hit :D
Vaniljvisp har jag funderat på men inte vågat smaka. Havreprodukterna är.. Ehmm. Inte så goda enligt mig :p men då ska jag prova den!
 

Liknande trådar

Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Nahar
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 785
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp