Jag tycker inte om att laga mat

Ät ute 4 dagar i veckan så behöver du inte tänka så mycket på vad du äter resten av veckan. Lär ju bli en bättre och mer varierad kost än vad du har idag. Dyrt? Ja. Men det är ju rent krasst alternativet om du avskyr matlagning så mycket att du inte vill laga mat själv.
Nej det är inte dyrare att äta ute längre är till och med billigare med dagens lunch beroende på vad man äter såklart men oftast får man mer för pengarna av att äta ute på lunchen än att köpa hem alla ingredienser ,sallad,bröd ,kaffe osv.
 
Samtidigt (spånar vidare...) anar jag att du inte vill äta processad mat, eftersom du är hälsomedveten? Det innebär att det mesta måste tillagas från grunden och då blir det knepigt om du vill äta nåt annat än råa rotfrukter, grönsaker och frukt. Å andra sidan blir det en väldigt kalorisnål diet, så då kanske det fungerar med mandel trots att du var orolig över att ha gått upp i vikt av stora mängder nötter varje dag.

Rå potatis innehåller sk resistent stärkelse som måste brytas ner genom kokning, annars blir näringsvärdet i potatisen nästan lika med noll.

Är det helt omöjligt med en matlagningsdag då och då, när du fryser in matlådor? Jag vet att du skrev att det inte var ett alternativ, men av flera "onda ting" är det kanske ändå tänkbart...?
 
Det finns rå skalad potatis att köpa i glasburk. Jag har alltid undrat vem som skulle köpa detta men det är alltså @Nahar .😄 Sen tänker jag på inlagda grönsaker. Är ju perfekt att bara lasta ur burken. Du ska nog gå till hyllan med glaskonserver och botanisera.
 
Det finns rå skalad potatis att köpa i glasburk. Jag har alltid undrat vem som skulle köpa detta men det är alltså @Nahar .😄 Sen tänker jag på inlagda grönsaker. Är ju perfekt att bara lasta ur burken. Du ska nog gå till hyllan med glaskonserver och botanisera.
Jag TROR den potatisen är förvälld? Dvs inte helt rå. Min man älskar sån potatis!

Isåfall vore det ju ännu bättre för @Nahar :)
 
Fungerar det att förbereda en veckosallad på helgen ? En skål med råkostsallad står sig en vecka, och sen kan du komplettera med någon färdig sås, böntetra, kokt bönröra, nötter mm.
 
Och syrade grönsaker! Både för att de är helt färdigtillredda och för att de näringsmässigt inte är råa grönsaker. Jag skulle definitivt välja de som säljs från kyldisk då de har kvar sin bakteriekultur. Tistelvind har två goda kimchi (mild och mindre mild), morötter, kål, rödbetor vad jag vet. Om en bor nära någon hälsokostaktig affär vill jag också tipsa om syrade vaxbönor, jordärtskocka och sparris. Mums!
 
Tack ALLA för tips:bow:

Couscous kanske? Jag blandar med kryddor/lite buljongtärning i glaslåda, häller på kokande vatten och så bara på med locket och låt stå. Plus en skvätt olja, en tetra bönor och valfria grönsaker? Blir rätt minimal matlagning.

INGEN prep alls? Men om du, som du säger, kan skära upp saker borde du kunna göra t.ex. en god sallad? Koka pasta, funkar det? Vi har OFTA pastasallad på sommaren. Pasta, valfri grönsaker och/eller frukt, någon ost (finns det vegansk fetaost?), ev bönor/linser på tetra... Vi skivar i någon typ av kött (t.ex. salami) i också - kanske om du använder någon veganskt pålägg i stället? En god dressing och bröd till. Pastasallad funkar fint några dagar i kylen, så då slipper du ju laga mat igen under den tiden. Min pastasallad brukar vara klar när pastan är klar, dvs jag hinner skära upp allt annat under tiden pastan kokar.... Enklare matlagning än så går knappast att hitta.....

Det var just igår när jag satt och väntade på att pastan skulle koka som jag insåg att det här pallar jag inte. Vill helt enkelt kunna ta fram mat, fixa, och äta på 10 minuter, utan någon dötid där jag bara väntar.

Precis som @Araminta skrev ovan, kan du inte leva på råa rotsaker och växter; vårt matsmältningssystem kan inte bryta ner cellväggarna optimalt i t.ex. morötter. Osv. Plus att du antagligen kommer att få magont av alltihopa.

Nötter och frön är bra proteintillskott, men i en tidigare tråd nämnde du att kaloriintaget blir för högt med t.ex. mandel, så det är nog inte heller svaret.

Så, om du vill få i dig tillräckligt med veganska näringsämnen, får du nog finna dig i en viss grad av matlagning. Och vara noga med t.ex. proeinintag. Vad jag förstått är du inte förtjust i tillskott?

Samtidigt (spånar vidare...) anar jag att du inte vill äta processad mat, eftersom du är hälsomedveten? Det innebär att det mesta måste tillagas från grunden och då blir det knepigt om du vill äta nåt annat än råa rotfrukter, grönsaker och frukt. Å andra sidan blir det en väldigt kalorisnål diet, så då kanske det fungerar med mandel trots att du var orolig över att ha gått upp i vikt av stora mängder nötter varje dag.

Rå potatis innehåller sk resistent stärkelse som måste brytas ner genom kokning, annars blir näringsvärdet i potatisen nästan lika med noll.

Är det helt omöjligt med en matlagningsdag då och då, när du fryser in matlådor? Jag vet att du skrev att det inte var ett alternativ, men av flera "onda ting" är det kanske ändå tänkbart...?
Jag tänker att jag har tur om jag kan laga mat en gång i veckan, och då hinner/orkar jag inte göra tillräckligt för matlådor. Eftersom jag är ensam blir det ju oftast lite mat över i alla fall :)

Tråden är en del i mitt försök att se till att det blir mer än bara mackor och färdigköpt (vilket med det lokala veganska utbudet innebär mest kakor tyvärr). Jag kommer troligtvis inte få magont, brukar ha som mest ont i magen när jag äter processat och som minst när jag äter mycket råa fibrer, så på det planet blir det bra.

Finns en del veganskt processat protein som är nyttigt och bra, så det ska jag nog lösa :)
Köp hem mat då?
Är inte ens dyrare längre:)

Ät ute 4 dagar i veckan så behöver du inte tänka så mycket på vad du äter resten av veckan. Lär ju bli en bättre och mer varierad kost än vad du har idag. Dyrt? Ja. Men det är ju rent krasst alternativet om du avskyr matlagning så mycket att du inte vill laga mat själv.

Det blir väldigt dyrt med tanke på att närmsta veganska restaurang ligger drygt 2 h bort enkel väg. Om vi inte räknar snabbmatskedjan 1 h bort tur och retur - men fortfarande inte precis snabbt, enkelt, eller billigt.

Det finns rå skalad potatis att köpa i glasburk. Jag har alltid undrat vem som skulle köpa detta men det är alltså @Nahar .😄 Sen tänker jag på inlagda grönsaker. Är ju perfekt att bara lasta ur burken. Du ska nog gå till hyllan med glaskonserver och botanisera.

Alltså jag har funderat på den där potatisen men den ser ju så äcklig uuuut:yuck::laugh: Får kanske testa ändå.
 
Tack ALLA för tips:bow:





Det var just igår när jag satt och väntade på att pastan skulle koka som jag insåg att det här pallar jag inte. Vill helt enkelt kunna ta fram mat, fixa, och äta på 10 minuter, utan någon dötid där jag bara väntar.




Jag tänker att jag har tur om jag kan laga mat en gång i veckan, och då hinner/orkar jag inte göra tillräckligt för matlådor. Eftersom jag är ensam blir det ju oftast lite mat över i alla fall :)

Tråden är en del i mitt försök att se till att det blir mer än bara mackor och färdigköpt (vilket med det lokala veganska utbudet innebär mest kakor tyvärr). Jag kommer troligtvis inte få magont, brukar ha som mest ont i magen när jag äter processat och som minst när jag äter mycket råa fibrer, så på det planet blir det bra.

Finns en del veganskt processat protein som är nyttigt och bra, så det ska jag nog lösa :)




Det blir väldigt dyrt med tanke på att närmsta veganska restaurang ligger drygt 2 h bort enkel väg. Om vi inte räknar snabbmatskedjan 1 h bort tur och retur - men fortfarande inte precis snabbt, enkelt, eller billigt.



Alltså jag har funderat på den där potatisen men den ser ju så äcklig uuuut:yuck::laugh: Får kanske testa ändå.
Jag tycker ganska många restauranger har veganska alternativ :)

Synd att er veganska är så långt bort annars är det oerhört skönt att äta lunchen ute :)
 
Låt någon som gillar matlagning laga mat åt dig.
Lust att komma över? :D

Nä men jag tror inte det finns någon i min närhet som gillar matlagning så mycket att de reser ut på landet för att mata mig. Jag är ändå vuxen och får ta hand om mig själv, med all rätt :)
 
Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt, fiberrikt. Tänkte att det kanske finns folk här som vill hjälpa mig spåna alternativ!

INGEN prep. Inga tips om storkok eller riva 500 morötter i förväg i en låda. Jag vill inte! Vad jag däremot gärna gör är att skära upp saker med en vass kniv precis innan, typ skära gurkskivor och stoppa i munnen/på tallrik/på macka - men inget hålla på och hacka saker och blanda och förkoka bulgur och whatnot. Det är bara jag som ska äta ändå så jag kan lika gärna blanda det i munnen om det ska ätas ihop.

Bra att veta är att jag gillar rå potatis (men ätes inte ofta på grund av skalandet/tvättandet - men hur länge håller skalad potatis i kylen? typ som frukt kanske?). Poängen är att det behöver inte vara särskilt fancy eller gott eller kryddigt. Vill dock ha mat som tuggas, inte huel eller måltidsdrycker. Tänker ändå äta såhär 9 av 10 måltider så lite variation får det vara.

Hellre för många tips än för få :D
Köp färdigrätter? Eller köp luncher ute om du har råd?
 
Jag tycker ganska många restauranger har veganska alternativ :)

Synd att er veganska är så långt bort annars är det oerhört skönt att äta lunchen ute :)
Jag misstänker att du inte bor långt ut på landsbygden. Jag pallar liksom inte koka pasta så då pallar jag inte cykla in till byn heller för att få typ kokt potatis och lingonsylt utan något till:laugh:
Köp färdigrätter? Eller köp luncher ute om du har råd?
Lite veganska färdigrätter blir det nog men de är dyra och tyvärr inte så nyttiga.
 
Det var just igår när jag satt och väntade på att pastan skulle koka som jag insåg att det här pallar jag inte. Vill helt enkelt kunna ta fram mat, fixa, och äta på 10 minuter, utan någon dötid där jag bara väntar.
Du gör ju som du vill såklart :) , men hela grejen med pastasalladen är ju att det inte blir någon dötid? Du sätter igång pastan, och sedan skär du upp resten under de 10 minuter som den kokar. Klart!
 
Jag misstänker att du inte bor långt ut på landsbygden. Jag pallar liksom inte koka pasta så då pallar jag inte cykla in till byn heller för att få typ kokt potatis och lingonsylt utan något till:laugh:

Lite veganska färdigrätter blir det nog men de är dyra och tyvärr inte så nyttiga.
Tänkte om du jobbade på dagarna och kunde äta lunch ute men det är klart att alla inte jobbar dom tiderna eller i city 😌
 
Nej det är inte dyrare att äta ute längre är till och med billigare med dagens lunch beroende på vad man äter såklart men oftast får man mer för pengarna av att äta ute på lunchen än att köpa hem alla ingredienser ,sallad,bröd ,kaffe osv.
Men hur handlar du för att få det dyrare att göra egen mat? Nu odlar jag iof en hel del grönsaker själv men inte ens med bara köpeingredienser så kostar det ofta mer än 40-50 kr per portion och lunch har man tur om man hittar under 100 kr här.
 
Men hur handlar du för att få det dyrare att göra egen mat? Nu odlar jag iof en hel del grönsaker själv men inte ens med bara köpeingredienser så kostar det ofta mer än 40-50 kr per portion och lunch har man tur om man hittar under 100 kr här.
Ta en tur till Ica maxi och handla hem ingredienser och sallad och fika :)

Vet inte hur man ska få det under hundralappen om det inte är soppa 😂
 
Du gör ju som du vill såklart :) , men hela grejen med pastasalladen är ju att det inte blir någon dötid? Du sätter igång pastan, och sedan skär du upp resten under de 10 minuter som den kokar. Klart!
När jag lagar mat uppstår sällan någon dötid, det har man liksom planerat ganska väl. Men å andra sidan gillar jag att fixa och laga mat och lägger det extremt högt på vad fritiden används till ur många aspekter.

Och om man väntar på ett långkok som tar 10 timmar så är det inte heller dödtid, då gör man ett arbetspass och så är maten klar när hungern kommer med några enkla handgrepp.
 

Liknande trådar

Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 574
Senast: Trasten
·
Fritid Min bror kommer ned till mig i helgen och det blir första gången han är i Göteborg. Så jag vill såklart visa honom stan från sin bästa...
2
Svar
23
· Visningar
1 547
Mat Jag är på jakt efter en god måltidsersättning, helst något i pulverform som man blandar själv och gärna billigt (men viktigast är att...
2
Svar
20
· Visningar
2 365
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 033
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp