Vegetabiliskt läder?

Lollan

Trådstartare
Är lite intresserad av ett dyón glengordon träns att ha till vardags,
och på tex henrikssons ridsport står det att lädret är vegetabiliskt.
Frågade hemma vad det betydde, men fick till svar världens asgarv att läder kan ju inte
vara vegetabiliskt isåfall är detju gjort av sallad. Typ.
Så då tänkte jag att det måste finnas nån som är mer intelligent än mej o min familj och vet vad som
menas när lädret är vegetabiliskt??

Sv: Vegetabiliskt läder?

Altså... vegetabiliskt läder finns ju inte. Det måste vara plast eller nåt konsgjort "läder" med ett lite snyggare namn :devil:

De menar nog att lädret är vegetabiliskt garvat. Alltså själva processen där huden blir till läder.

Ja vegetabilisk betyder väl typ: "från växtriket" (och inte djurriket alltså???) :rofl: Det har inte blivit fel då? så att de menar att det är behandlat med någon vegetabilisk olja eller så :confused: Låter kul iallafall.

men hur är processen vegetabilisk då? är det typ som en "svanmärkning" eller? :idea:

Det finns ett garveri utanför Piteå, (minns inte namnet, fast jag är gammal pitebo) :angel: som använder sig av typ tall eller granbark när de garvar läder. Inga kemiska ämnen eller så alltså. Kanske finns andra som också gör något liknande :confused:

Lollan skrev:
men hur är processen vegetabilisk då? är det typ som en "svanmärkning" eller? :idea:

Jag inte så insatt i ämnet, men som som minternet säger, så används väl endast vegetabiliska tillsatser i processen. Tärnsjö använder vegetabiliskt garvat läder och de skriver på sin hemsida "...vegetabiliskt garvat läder som inte framkallar allergier". Jag antar att det är frånvaron av diverse kemikalier som gör att det är mindre allergiframkallande.

Inga kemikalier i garvningsprocessen.
Fettgarvning, rökgarvning, vitgarvning, barkgarving, vegetabilisk garvning och alungarvning... Det finns tex mineral/kromgarvat läder som ger ett mycket mjukare läder. Däremot... Så fort huden lämnar kroppen tilsätts kemikalier. Infärgningen alltid gjord med kemikalier, samt att finishen innehåller kemikalier... så nåt "svanmärkt" läder finns nog tyvärr inte...
Det är i hela prepareringsprocessen som det används kemikalier i. Bara för att det är veg. garvat så innebär det inte att huden inte blivit utsatt för kemikalier. Det används upp till 130 olika ämnen för att färdigställa en hud. Men det anses endå att den veg. garvade huden är idag att föredra, pga miljöförstöringen i främsta hand.

/cj

:rofl: :rofl: :rofl:
Lollan skrev:
läder kan ju inte
vara vegetabiliskt isåfall är detju gjort av sallad

Skulle sett ut med ett träns gjort av yttersta hinnan av nån växt (för det måste ju fortfarande handla om läder). Vilken växt skulle ni välja då... :angel:

Skämt åtsido, men tror nog bara det är ett litet ord som fallit bort på henrikssons. Garvat alltså :D

minternet skrev:
Det finns ett garveri utanför Piteå, (minns inte namnet, fast jag är gammal pitebo) :angel: som använder sig av typ tall eller granbark när de garvar läder. Inga kemiska ämnen eller så alltså. Kanske finns andra som också gör något liknande :confused:

Böle menar du kanske?
Tror tyvärr dom ska lägga ner :(

Jaaa, Böle var det :idea: Vad synd om dom ska lägga ner! Jag har varit där flera ggr. bla. när jag var liten med dagis och skolan på studiebesök, det var ett himla mysigt litet ställe. Men det är en dyr process och dyra grejor blir det ju då ... :crazy:

Den vegetabiliska garvningen (med extrakt från växtriket) tar längre tid och lädret blir brunt och hårdare.

vegetabilisk garvning tar 100 dagar (mot om man garvar med kromsalter som tar 1dag..)

Är lädret dessutom ofärgat kan du kompostera det när tränset blivit för gammalt. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 329
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 141
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 837
Senast: monster1
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka