Vegetariska substitut

När jag startade tråden så menade jag lakto ovo vegetariskt när jag skrev vegetariskt. Tror det är fler än jag som benämner det som det vegetariska även om det inte är helt korrekt egentligen. ☺️
Dock är ju mycket ost inte ens lakto-ovo i och med löpen. Kan ju lika gärna rekommendera kalvkött då.

Men jag är lite jobbig. 😅
 
Finns det öht varor med vegetarisk märkning? De märkningar jag ser är antingen vegansk eller uttalat lakto ovo-vegetarisk. Dvs "bara" vegetarisk har jag öht inte sett.

Tillägg: Rent allmänt får man nog räkna med att vegetarisk mat innehåller animalier i form av mejeriprodukter, annars benämns de som just veganska. Kolla på vilken restaurang som helst tex, eller försök på ett enkelt sätt förklara för en köttätare vad du faktiskt äter/inte äter :p
Den märkningen finns, är en EU-grej att för att en produkt ska få kallas vegetarisk ska den vara växtbaserad. Tänker att det är därför så mycket heter "vego" istället.
 
Är det av någon särskild anledning du inte bytt ut färsen till köttbullar? Kan annars tipsa om Anammas formbara färs som funkar jättebra till det. Jag gör både köttbullar, pannbiff och köttfärslimpa av den.
 
Är det av någon särskild anledning du inte bytt ut färsen till köttbullar? Kan annars tipsa om Anammas formbara färs som funkar jättebra till det. Jag gör både köttbullar, pannbiff och köttfärslimpa av den.
Vi får inte riktigt till det när det gäller köttbullarna. Har provat med både anamas vanliga och med deras formbara färs. Och gammelmormors köttbullar ska smaka som de alltid har gjort annars får jag onda ögat av familjen 🤣
 
Vem behöver frysta beyond burgers, när man kan välja färskmalet kött?

Ser du hur "fel" det blir att skriva som du gjorde?
Det är väl inte det minsta fel, eftersom jag inte vill äta kött? Ifrågasätter man det så blir ju hela den här tråden "fel", eller hur?

I min familj är vi två som inte äter kött och en (min man) som äter kött omän i begränsad mängd. Han tycker att just Beyond Burgers hamburgare är godare än de gjorda av riktigt kött, vilket är anmärkningsvärt tycker jag. (Och ja, jag brukade göra egna av fint färskmalet kött! Jag var en mästare på köttbullar dessutom!)

Man kan givetvis fundera kring "behovet" av just köttliknande substitut, men jag ser å andra sidan inget "fel" i det heller, då kärnan i det hela är att inte äta kött, inte stödja djurindustrin. Själv försöker jag alltmer komma från just substitut-grejen eftersom jag vant mig vid att utesluta kött och inte har det "behovet" längre. Men för de som vill äta vegetariskt/veganskt/växtbaserat tycker jag substituten är strålande. Jag inbillar mig nämligen lite att en avgörande orsak till att många inte fixar att sluta äta kött fastän de vill, är just saknaden av vissa maträtter som de inte vill vara utan. Och då är det ffa till en början alldeles utmärkt om där finns alternativ som är SÅ goda att man inte ens saknar köttet.
 
Vi får inte riktigt till det när det gäller köttbullarna. Har provat med både anamas vanliga och med deras formbara färs. Och gammelmormors köttbullar ska smaka som de alltid har gjort annars får jag onda ögat av familjen 🤣

Jag förstår! Så kan det så klart vara. Själv tycker jag en köttbullemåltid består lika mycket av tillbehören, kokt potatis, lingon, pressgurka, gräddsås, så att den smakskillnad som blir på köttbullarna inte spelar någon roll. Fast då har jag inget recept från gammelmormor. 😁
 
Det är väl inte det minsta fel, eftersom jag inte vill äta kött? Ifrågasätter man det så blir ju hela den här tråden "fel", eller hur?

I min familj är vi två som inte äter kött och en (min man) som äter kött omän i begränsad mängd. Han tycker att just Beyond Burgers hamburgare är godare än de gjorda av riktigt kött, vilket är anmärkningsvärt tycker jag. (Och ja, jag brukade göra egna av fint färskmalet kött! Jag var en mästare på köttbullar dessutom!)

Man kan givetvis fundera kring "behovet" av just köttliknande substitut, men jag ser å andra sidan inget "fel" i det heller, då kärnan i det hela är att inte äta kött, inte stödja djurindustrin. Själv försöker jag alltmer komma från just substitut-grejen eftersom jag vant mig vid att utesluta kött och inte har det "behovet" längre. Men för de som vill äta vegetariskt/veganskt/växtbaserat tycker jag substituten är strålande. Jag inbillar mig nämligen lite att en avgörande orsak till att många inte fixar att sluta äta kött fastän de vill, är just saknaden av vissa maträtter som de inte vill vara utan. Och då är det ffa till en början alldeles utmärkt om där finns alternativ som är SÅ goda att man inte ens saknar köttet.
Det sista stycket tror jag med på. Jag tror att Gustav Johnsson som har Jävligt Gott-bloggen och kokböcker har omvänt en hel del köttätare till att äta mer växtbaserat. Han gör ju om klassiska köttmåltider till att bli växtbaserad, helt klart ett vinnande koncept.
 
Absolut förvirrande!
Men att säga att en ost som i huvudsak innehåller animalier är vegetariskt känns inte rätt alls.
Men ja, skillnaden mellan att vara vegetarian och vegan är egentligen inte kosten, utan tillägget att veganer inte bara äter växtbaserat utan väljer bort allt utnyttjande av djur i så hög grad det går.
En vegansk och vegetarisk kost är alltså densamma.
För att varor ska få en vegetarisk märkning måste den vara helt utan anomalier, qourn går ofta bort alltså.

Blev ett sidospår nu. 🙂

Det har var helt ny info for mig - och da har jag anda varit vegetarian i typ... 5 ar?
Vet inte om det kan vara en sprak/kultuerll grej ocksa, men har i UK ar det vetertagligt att vegetarian inte ater kott (eller fisk (ater man fisk men inte kott ar man pescetarian)), men ater agg och laktos, och att enbart veganer tar bort alla animaliska produkter!
 
Det har var helt ny info for mig - och da har jag anda varit vegetarian i typ... 5 ar?
Vet inte om det kan vara en sprak/kultuerll grej ocksa, men har i UK ar det vetertagligt att vegetarian inte ater kott (eller fisk (ater man fisk men inte kott ar man pescetarian)), men ater agg och laktos, och att enbart veganer tar bort alla animaliska produkter!
I folkmun är det vedertaget även i sverige, korrekt eller ej 😊
 
Dock är ju mycket ost inte ens lakto-ovo i och med löpen. Kan ju lika gärna rekommendera kalvkött då.
Fast det finns ju massor med ost utan löpe!

Jag blev riktigt glad nu när det finns några svenska grillostar, utan löpe! Innan var ju det lite stökigt att få tag på.
Men hårdostar utan har ju varit enkelt länge, majoriteten av Arlas hårdostar är oxå fria från löpe :)
 
Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan att kompromissa på smak mm

I dagsläget har vi bytt ut all färs, utom till köttbullar, mot anamas färs. Men jag skulle vilja byta ut mer ffa kyckling känner jag är något jag skulle vilja ha ett bra substitut för. Så kom med förslag på vilka animaliska proteiner man lätt kan byta ut mot XXX.

Vi äter en del ren vegetarisk mat så det är inte det jag behöver tips om utan just utbytesprodukter.
Vad är skälet till att du vill byta ut kött mot växtbaserade alternativ?

Själv har jag ätit vegetariskt i 35 år och är oerhört frustrerad över att så många köttsubstitut numera tillverkas för att se ut som, smaka som och ha samma konsistens som sina kött-förebilder. Jag väljer ju bort köttet för att jag inte vill ha kött, så jag vill inte heller ha substitut som är växtbaserade kopior.
 
Vad är skälet till att du vill byta ut kött mot växtbaserade alternativ?

Själv har jag ätit vegetariskt i 35 år och är oerhört frustrerad över att så många köttsubstitut numera tillverkas för att se ut som, smaka som och ha samma konsistens som sina kött-förebilder. Jag väljer ju bort köttet för att jag inte vill ha kött, så jag vill inte heller ha substitut som är växtbaserade kopior.
Vi har små barn och tja 🙄
Vi äter en del vegetariskt, alltså utan köttsubstitut, men inte så mycket som jag hade önskat så jag vill vegetarisera våra standatdrätter också så mycket det går.
 
Vi har små barn och tja 🙄
Vi äter en del vegetariskt, alltså utan köttsubstitut, men inte så mycket som jag hade önskat så jag vill vegetarisera våra standatdrätter också så mycket det går.
Ni vill äta mer vegetariskt, men det får gärna smaka och se ut som kött?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
914
Senast: Fetaost
·
Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 792
Senast: Nahar
·
E
Hundhälsa Nu börjar jag bli trött och less på det här! Min blandis kille på 7 månader är så fruktansvärt dålig på att äta! I snart två månader har...
Svar
16
· Visningar
2 647
Senast: _eeky_
·
Övr. Katt Kort bakgrund, hushållet innefattas av tre katter: Tekla - bondkatt/huskatt född 03. Honkastrat. Patetiskt känslig mage, har hitills...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp