Vem är ansvarig för skogen?

Bapelsin

Trådstartare
Idag när jag var ute med min hund i skogen snubblade hon över en rostig gammal taggtråd som låg böjd på marken mellan två gamla pålar. Till saken hör att skogen är del av ett rekreationsområde och en vandringsled. Vem bör vara ansvarig för området då? Kommunen? Har försökt googla men hittar inget. Vore bra om taggtråden plockas bort tänker jag, både barn, vuxna, tama djur och vilda rör sig ju i området (även om detta var utanför själva stigarna).

87D4008B-54B3-4AC3-9C0E-A7EF95B947E3.jpeg

Ps. Hitta hunden :D
 
Idag när jag var ute med min hund i skogen snubblade hon över en rostig gammal taggtråd som låg böjd på marken mellan två gamla pålar. Till saken hör att skogen är del av ett rekreationsområde och en vandringsled. Vem bör vara ansvarig för området då? Kommunen? Har försökt googla men hittar inget. Vore bra om taggtråden plockas bort tänker jag, både barn, vuxna, tama djur och vilda rör sig ju i området (även om detta var utanför själva stigarna).

Visa bifogad fil 45808
Ps. Hitta hunden :D
Om det är på en kommunal led skulle jag säga kommunen. De tar säkert tacksamt emot din information om vart taggtråden finns så de kan ta bort den. I annat fall är det markägaren.
 
I "vår" skog här hemma finns hur mycket gammal taggtråd som helst. Hoptrasslad, hängande, helt eller delvis dold, ibland i kombination med hängande gamla fårstängsel, Och skogen är stor. Att prata med markägaren hade knappast hjälpt - den ene vågar man inte stöta sig med och den andre bor i Tyskland och är aldrig hit. Jag tycker man borde kunna kräva av markägare att de rensar bort gammal taggtråd, om inte så för viltets skull. Tidigare tror jag där fanns en sådan lag, men har för mig att den lagen är borta nu.
 
I "vår" skog här hemma finns hur mycket gammal taggtråd som helst. Hoptrasslad, hängande, helt eller delvis dold, ibland i kombination med hängande gamla fårstängsel, Och skogen är stor. Att prata med markägaren hade knappast hjälpt - den ene vågar man inte stöta sig med och den andre bor i Tyskland och är aldrig hit. Jag tycker man borde kunna kräva av markägare att de rensar bort gammal taggtråd, om inte så för viltets skull. Tidigare tror jag där fanns en sådan lag, men har för mig att den lagen är borta nu.
Samma sak här. I sveaskog :meh: Jag har själv tagit bort en heldel. Att vänta på sveaskog som inte ens kan sköta skogen på normalt vis (det är plockepinn överallt i hela skogen. Man ser exakt var gränsen till nästa markägaren går tack vare det) är att vänta förgäves.
 
Om det finns en sådan lag att markägare är skyldiga att ta rätt efter gammal taggtråd kan någon länka till den då?
Jag har tagit rätt på tråd som legat ner och inte ens varit ihoprullade så stor risk för skador. Alltså på min mark.
På mark som andra äger går det trögare tyvärr. Och det handlar inte om att markägaren inte vet om tråden utan det handlar om att inget görs åt saken.
 
I "vår" skog här hemma finns hur mycket gammal taggtråd som helst. Hoptrasslad, hängande, helt eller delvis dold, ibland i kombination med hängande gamla fårstängsel, Och skogen är stor. Att prata med markägaren hade knappast hjälpt - den ene vågar man inte stöta sig med och den andre bor i Tyskland och är aldrig hit. Jag tycker man borde kunna kräva av markägare att de rensar bort gammal taggtråd, om inte så för viltets skull. Tidigare tror jag där fanns en sådan lag, men har för mig att den lagen är borta nu.
https://www.skogssverige.se/gors-de...a-bort-gammal-taggtrad-ar-den-till-besvar-for
 
@Bapelsin kontakta lantmäteriet ang marken det gäller.

Ingen markägare i sak är ”ansvarig” per automatik för gammalt stängsel/skrot som är gammalt och dyker upp i marken, men däremot tas det oftast tacksamt emot att man informerar om det , då det är en skaderisk för både vilt och allmänt .
 
Tack för svar, får ringa kommunen och/eller lantmäteriet på måndag. Jag tänkte att eftersom det är vandringsled/rekreationsområde att det inte fanns en privat markägare men jag är total novis så tack :) :up:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
724
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 794
Senast: Gumman123
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 509
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp