Bukefalos 28 år!

Vem är det som sjunger utanför stallet?

sthu

Trådstartare
Jag blir tokig! I några veckor nu har jag hört en fågel utanför stallet, men inte lyckats luska ut vad det är för någon.
Den sjunger en väldigt kort men tydlig liten trudelutt. Två toner, korta och ganska dova. Låter lite som det där ljudet som alltid är i filmer när någon låser en bil. Lite "bipp bipp", liksom.

Jag har lyssnat på fågelläten på internet tills allt bara låter som en dålig orkester utan att hitta den skyldige. Jag har kollat upp varenda fågelart jag sett i stallet med omnejd utan att hitta någon som låter rätt.

Har något hört denna billarmsliknande sång? Vet någon vad det kan vara? Jag blir tokig!

Om det är till någon hjälp, det är på västgötsslätten, inte långt från Hornborgasjön (nej, det är ingen trana :p).
 
Sv: Vem är det som sjunger utanför stallet?

Det kan ju vara ett varningsläte, det låter ofta lite annorlunda från sången. Det låter lite trastliknande då? Som rödhake t.ex.?

LÄNK
 
Sv: Vem är det som sjunger utanför stallet?

Mja, nästan.. Fast mer "bop" än "bip", och högt! Första gången trodde jag det var en korp, en hes korp, just för att det var så högt. Ska spana efter rödhakar, har inte sett någon men har å andra sidan inte letat efter dem heller.
Tror också det är ett varningsläte av något slag.
 
Sv: Vem är det som sjunger utanför stallet?

Har inget tips på vilken fågel det kan vara, men älskar rubriken på din tråd...
Tänkte mig nån annan frågeställning innan jag läste ditt inlägg...:D

Typ...

...eller nåt sånt...:D
 
Sv: Vem är det som sjunger utanför stallet?

Haha, ja det hade varit spännande :D En egen hemlig beundrare kanske, som ligger och lurpassar i en buske i diket :p

Tror jag har luskat ut vem den hemliga sångaren är.
En hackspett! Ska spana lite mer så jag blir helt säker, men jag är ganska säker ändå.
 
Sv: Vem är det som sjunger utanför stallet?

Nu verkar du ha kommit på vem det är, men annars tänkte jag på den där fågeln som kan härmas.
Nötskrika, nötväcka?!
Minns inte om det är nåt sånt den heter eller om det är nån trast.
Tänkte på billåsljudet.

Vi hade nån fågel som lät som en fölunge. Sprang och kollade flera ggr då vi hade föl och undrade vad som stod på. Men i hagen var det lugnt.
Var nån fulingfågel som stod för underhållningen :D
 
Sv: Vem är det som sjunger utanför stallet?

Staren är bra på att härmas. Ja, och härmfågel då förstås.

Nu vet jag med säkerhet att det är en hackspett som tutar! Den stackaren fick storstryk av en skata utanför stalldörren, hon satt där och tutade en stund innan hon flög upp till boet igen.
Dock lite osäker på vilken sort det var, först trodde jag det var en vitryggig men det kan det väl ändå inte varit..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Tjatter Blir tokig! Lyssnade på radio nyss och det var en sån bra låt och jag vet inte vad den heter... TROR det var på P3. Vad jag kommer ihåg...
Svar
5
· Visningar
897
Senast: Bison
·
Hästvård En häst i stallet låter konstigt, det är ett grumlande läte, jättesvårt att beskriva. Låter lite som när det kurrar i magen, fast mycket...
Svar
4
· Visningar
2 454
Senast: Elina8
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 325
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp