Vem ansvarar för sadel?

Sv: Vem ansvarar för sadel?

Jag har en ponny på foder nu och fick inte med sadel. Har köpt en billig hoppsadel som jag rider i just nu eftersom hon snabbt växte ur min dressyrsadel. Nu ska ny dressyrsadel inhandlade vilket jag kommer lägga en hel del pengar på. För mig som ryttare känns det superviktigt med en bra sadel!

Tycker det blir lite knepigt om ägaren ska stå för sadel, i synnerhet med en ung häst som kommer att ändra sig mkt.

Sist jag hade en häst på foder så fick jag med mig 1 grimma/grimskaft.
Resten fick jag stå för själv.
Nu var det ingen katastrof då jag hade så gott som allt sen tidigare i rätt storlek och därmed inte behövde köpa så mycket nytt.
Sadeln som hästen hade tidigare köpte jag av hästägaren för ett löjligt bra pris.

De ggr jag haft foderhästar tidigare har precis ALLT följt med istället.
Så det finns nog varken rätt eller fel i hur man gör.

Dock så känns det väl inte så lockande att köpa en himla massa utrustning till en häst som man bara ska ha en begränsad tid, skillnad om det är tänkt för ett senare köp.

Jag fick med en grimma o ett träns till min foderhäst, hade inte räknat med mer heller - särskilt inte sadel till en unghäst, vi testade iofs ägarens men den passade inte varken mej eller hästen. Eftersom jag delvis jobbar m sadlar så anser jag att jag som fv ansvarar för att jag har sadel som passar både mej o hästen. Givetvis tillhör sadeln mig då :) har fö bytt sadel en gång under tiden än så länge, på ett o halvt år. Ser hästen som min egen, ska även köpa honom, och det kanske spelar roll för hur jag ser på saken.

Är det bara jag som inte skulle känna mig helt bekväm med att lämna ut min sadel till en ev fodervärd? Jag har ändå betalt ett par tusen för den och tänk om den går sönder eller åtminstone att fv inte behandlar den likadant som jag gör. :o

Så du menar alltså att du är mer nojjig över en sadel för kanske 5.000 än hästen för kanske 50.000? ;)
Du har ingen garanti på att hästen kommer bli behandlad på samma sätt heller och då är det väl mer en fråga om tillit

Nu kommer jag aldrig lämna ut en häst på foder igen så det är högt hypotetiskt. Men jag har märkt att många sliter och slänger något våldsamt med sadlar. Jag har betalt mer än 5' för min sadel och vill inte få tillbaka en med massa fula märken. Då försvinner ju hela andrahandsvärdet.

När ja har haft foderhäst och fått med utrustning har vi i kontraktet skrivit i exakt vilken utrustning som medföljer och vad det är för skick på det (har även tagit bilder).
Sen har vi skrivit in att det får lämnas tillbaka med normalt slitage alt mindre skador som inte påverkar grejen tex pyttelitet hål i täcket.
Har då tex ett täcke blivit strimlat hos fodervärden så får fodervärden köpa ett nytt likvärdigt.
Däremot när ett gammalt slitet stigläder gick av köpte ägaren nya för det var ju utslitet och inte mitt som fodervärds fel.

Så kommer det tillbaka en skabbig sadel får fodervärden antingen betala värdeminskningen alt köpa en ny i samma skick som den var när fodervärden tog emot den.

Självklart, skickar man med en sadel och den är lite smådammig eller matt när man får tillbaka den så är det väl inte så mycket att hänga upp sig på. Däremot om den är repig, sliten och ovårdad på den nivån så är det inte mer än rätt att fodervärden ersätter skadorna.

Jag har endast haft en foderhäst. Jag tog hem honom på foder för ett ev. senare köp om allt stämde mellan oss. Ägaren och jag gjorde upp så att jag köpte all utrustning till honom redan från början. Dels pga av att det var tal om "senare köp" för min del men även för att jag redan hade så mycket utrustning hemma från min gamla häst som mest troligt passade hästen...vilket visade sig stämma;) Ska tillägga att det blev köp av hästen 1 år senare:)

Det beror nog lite på vad ägare och fodervärd kommer överens om. Och vad kontraktet säger parterna emellan.

Mvh anaby

Mitt fodervärdsavtal lyder såhär "1 år för ev. senare köp".
Vi har dock ett muntligt avtal att jag när som helst kan avbryta kontraket och köpa hästen.
Jag är ju inställd på att köpa hästen men allt kan hända och därflr vill jag ta det säkra före det osäkra och helst låta bli att spendera allt för mycket pengar på en häst som inte är min.

Jag tror att det är upp till var och en hur man vill göra.
Jag letar foderhäst, och det är olika hur folk gör. Vissa vill skicka med allt, vissa vill inte lämna ifrån sig någon utrustning alls. Det jag tycker känns bäst, som jag även skulle göra om min häst skulle ut på foder, är att skicka med typ vardagsträns och en grimma + grimskaft. Sadel beror på, är det en häst med väldigt knepigt sadelläge är det nog att föredra att sadeln följer med om den inte är svindyr, då vill man knappast låna ut den. Är det däremot en häst som är hyfsat enkel att hitta sadel till skaffar jag gärna egen sadel till foderhästen, för att slippa tänka på att det är någon annans dyra sak jag har. Samma med täcken, det köper jag gärna egna för att slippa ersätta om ägarens går sönder.
Självklart ska hästen ha täcken ändå när det behövs, men det känns bättre om mitt täcke går sönder än hästägarens. Likaså skulle jag inte skicka med täcken, dyr sadel etc. om jag lämnade ut min häst på foder.

Du har så rätt!

Ägaren ansvarar för att hon eller han skickar med rätt grejer till hästen. Hästen ska kunna ridas med ägarens sadel utan att få trycksår eller på annat sätt må dåligt.Var noga där, det är ditt ansvar!

Själv har jag en foderhäst och "min" hästägare skickade med en sadel som i o f s passar hästen , men inte mej och därför har jag köpt en ny ( begagnad) sadel som passar både mej och hästen, därför att jag hade ekonomiska möjligheter och gjorde det valet.

För några år sedan hade jag en annan foderhäst som när han kom till mej var kraftigt överviktig, men efter några månader på " Biggest Loser Camp" Rasade han i vikt och musklade på sig istället, och sadeln passade inte längre. Pratade då med ägaren som genast skickade två nya koppjärn så jag själv kunde fixa sadeln.
Så ska det vara!!

Är det bara jag som inte skulle känna mig helt bekväm med att lämna ut min sadel till en ev fodervärd? Jag har ändå betalt ett par tusen för den och tänk om den går sönder eller åtminstone att fv inte behandlar den likadant som jag gör. :o

Därför skrev jag in andrahandsvärdet på sadeln (och all utrustning...) i kontraktet, samt att FV var skyldig att reparera (hos erfaren sadelmakare) eller ersätta med likvärdig utrustning om något gick sönder, av annan orsak än vanligt slitage.

Och jag som har en dyr sadel skulle aldrig skicka med en, hur kul är det att få tillbaks en sadel med en massa rivmärken och andra märken som blir med tiden?

Allt skall stå i kontraktet,ska saker med skall bilder tas innan och efteråt så det inte blir tjaffs vilka märken som kom till och inte, och vilka saker som var med innan osv.
Jag skulle dessutom ta ut en summa för sadeln om de när ny och dyr(20-30 tusen)Som fodervärden får tillbaks om sadeln och sakerna är i samma skicka när hästen kommer åter.

Och går saker sönder under tiden får fodervärden köpa nytt de är man medveten om när man lånar saker.
Så gäller de ju med allt, om jag lånar något och sedan går det sönder kan man ju inte bara säga OJ och lämna tillbaks de trasigt.
Även om många tycks tro det.

detta är inte många som tänker på när de lånar häst,det är hästen man lånar..passar det inte så ge fan i å låna och köp dig en egen häst istället;)

Att kräva utrusting är fel, men steg 1 är att ringa ohc kolla hon kan ju säga ja=)

Har lånat ut häst och fått hem utrustning som är trasigt och man har fått köpt nytt för tusentals kronor..Och man påpekar detta sedan och man får till svar att nej de har hon inte alls haft och blir arg och slänger på luren.Och vad har man som bevis? inge!

Så att låna ut häst då ska de vara 500 sidors kontrakt med för att allt ska va vattentätt!
Aldrig mer!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 469
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 617
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka