vem bestämmer över vallen?

Ronna2005

Trådstartare
För ett tag sen fick jag en rejäl utskällning av markägaren för att jag red i vallen. Nästa gång blir jsg anmäld. Problemet är att min svärfar arrenderar marken och jag får rida där För honom. Vem bestämmer över marken? Arrendatorn som har grödan eller markägaren?

För ett tag sen fick jag en rejäl utskällning av markägaren för att jag red i vallen. Nästa gång blir jsg anmäld. Problemet är att min svärfar arrenderar marken och jag får rida där För honom. Vem bestämmer över marken? Arrendatorn som har grödan eller markägaren?

Avtalet mellan arrendator och markägare... Dvs jordbruksarrendeavtalet.

Normalt upplåts marken för att brukas av arrendatorn, och något annat ingår inte. Att rida på marken är ju något annat, så utan att veta mer kan markägaren absolut ha synpunkter på ridning.

Personligen anser jag att oavsett vem som har juridiskt rätt är det väldigt onödigt att reta upp markägaren. Så kan inte svärfar prata med markägaren om att det är
Okej för honom att du rider där. Då kanske markägaren blir lugn. Motsätter sig ändå markägaren ridning - rid någon annanstans.

Han har aldrig sagt nåt innan. Brukar inte rida så ofta då jag måste ha barnvakt. Vi ska köra upp vallen och så nytt för det är så djupa spår efter traktorer och hackar. Då trodde jag att det inte gjorde nåt. En harv river upp mer än en häst.

Vi arrenderar vissa av våra vallar och för mig är det självklart att vi brukar dem medan vi arrenderar? D.v.s. de betas, slås hö, jag rider/ kör på dem, vi plöjer upp och sår om när det behövs. Lyfter EU-stöd från dem. Men det är klart, de är arrenderade på lång tid, 5-10 år. Arrenderar man bara 1 år i taget och markägaren ska ha den igen följande år är ju läget ett annat.

Liknande trådar

Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
381
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Grazing
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 098
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet