Vem betalar skoningen?

SkorpSmulan

Trådstartare
Min ena häst åker iväg till fodervärd i slutet av denna månad. Om jag hade haft henne kvar hemma så skulle hon ha fått gå barfota eftersom hon inte används så mycket. Fodervärden vill ha skor på för det är ganska stenigt där hon ska rida.
Det är dags för hovslagaren precis i samma veva då det är tänkt att hon ska åka. Fast jag vill inte att skorna ska på förrän all snö och is är borta så hon inte gör illa sig.
Så vem betalar skoningen? Jag eller fodervärden?

Sv: Vem betalar skoningen?

Står inget annat i kontraktet får väl skoningen betalas av den som vill ha skor på hästen?

:) Det var ett klokt svar.
Bara det att jag har för mig att jag har hört att hästen bör vara ny skodd/ny verkad när man skickar i väg dom. Sålda eller på foder. Äh det kanske bara är trams. Men det känns ändå taskigt att fodervärden ska börja med att sko hästen det första hon gör..

Då du normalt sett inte skor hästen kan jag inte se varför du skall betala skoningen? Däremot kan du kanske ta en del av kostnaden (vad verkning skulle kosta) om du inte kan lämna iväg hästen overkad?

Varför är det taskigt? Hon får ju gratis nyttja din häst
(= kapitalvara) med utrustning. Att då betala en skoning som "startavgift" är väl inte så farligt?

:) Det var ett klokt svar.
Bara det att jag har för mig att jag har hört att hästen bör vara ny skodd/ny verkad när man skickar i väg dom. Sålda eller på foder. Äh det kanske bara är trams. Men det känns ändå taskigt att fodervärden ska börja med att sko hästen det första hon gör..

hehe, okey, jag fick hem båda mina fodervärdshästar overkade och fick själv betala, jag tänkte inte ens tanken på att kräva pengar av ägaren. Jag anser att den som vill ha hästen skodd får betala - inte mer med det.

Fodervärden givetvis, det är ju hon som vill ha henne skodd!
Hade ju varit skillnad om hon skulle skotts men att du drog över ett par veckor så att det var super akut när fodervärden fick hem henne:angel:
Men visst har du rätt i att man "förr" alltid skickade iväg hästen nyskodd/verkad! Men det ska ju isåfall vara lika! Nyskodd när hon åker nyskodd när hon kommer hem:)
Kan ju tillägga att de hästar jag haft på foder och de jag köpt aldrig har kommit nyverkade precis utan det är att ringa hovslagaren akut:smirk:

Fodervärden absolut!

Men vet du vad hon ska ha för hovslagare?
Finns så många dåliga sådana att jag skulle vara väldigt petig med vad de väljer för någon. Fel verkad/skodd häst kan ju vara förödande.

Jag föreslår att du erbjuder fodervärden att du står för verkningen och hon för skoningen. Dvs mellanskillnaden mellan att verka hästen och sko den.

Sedan skall ni skriva in i kontraktet att hästen enbart behöver vara nyverkad när den lämnas tillbaka.

Denna överennskommelse har jag gjort med min skötare eftersom hästen skos enbart för att hon rider.
Det har bara gjorts en gång, pga is och halka, men det har fungerat bra imo.

Det är ju i fodervärdens intresse att hästen är skodd, annars kan du skicka hästen till henne nyverkad men utan skor, så får hon ta ut hovslagare och sko på skor.

Min ena häst åker iväg till fodervärd i slutet av denna månad. Om jag hade haft henne kvar hemma så skulle hon ha fått gå barfota eftersom hon inte används så mycket. Fodervärden vill ha skor på för det är ganska stenigt där hon ska rida.
Det är dags för hovslagaren precis i samma veva då det är tänkt att hon ska åka. Fast jag vill inte att skorna ska på förrän all snö och is är borta så hon inte gör illa sig.

*delvis kl*

Generellt sett så är det ju så att hästen ska lämnas tillbaka i det skick den lånades ut, vilket innebär att lånar du ut hästen nyskodd, ska du få tillbaka en nyskodd häst, lämnar du ut den så att fv får sko det första hon/han gör, så får fv lämna tillbaka en häst i behov av skoning.

Hon ska ha samma hovslagare som hästen har nu. Han har haft henne så länge och haft år på att fixa till hennes fötter så jag vill inte förstöra nånting med en ny hovslagare. Så det är bestämt att han ska vara kvar.

Jag föreslår att du erbjuder fodervärden att du står för verkningen och hon för skoningen. Dvs mellanskillnaden mellan att verka hästen och sko den.
Jag har funderat på den varianten också.

Vill hon ha skor på hästen så får hon se till att sko den. Om kontraktet inte säger annorlunda förstås.

*kl*
Jag fick betala skoningen när jag tog min pålle på foder. Ägaren skulle annars bara verka honom innan han kom till mig. Sen stog det i kontraktet att hästen skulle vara nyverkad/skodd (i samråd med ägaren) när hästen lämnas tillbaka. tycker jag va jätte bra!

när mamma tog hem foderhästen så var han van att gå barfota,men ägaren skodde hästen samma dag som vi hämtade han,jusst för att vi skulle använda hästen mer än vad den gjordes då.
sen skoningarna efter det kommer vi självklart att stå för! (hade inte sagt innan heller att ägaren skulle sko hästen,utan det sa hon själv,att hon skor han innan han flyttar)

Jag tycker att fodervärden ska stå för skoningen, det ska ju inte kosta ägaren MER att hyra ut än det skulle göra att ha hästen kvar .

Du lånar ju ut hästen barfota, ja då är det ju upp till henne om hon vill kosta på skor eller ej. Det är ju bara för henne att ta bort skorna igen vid återlämningen om det är så... Men Nix, det blir fodervärden som får öppna plöskan, helt klart.

Det ska ni reglera i fodervärdsavtalet så blir det inga diskussioner, och eftersom du som hästägare upprättar avtalet så bestämmer du ju hur du vill att det ska vara. Sen är det ju upp till fodervärden att uppfylla avtalet om han/hon vill bli fodervärd, annars får du väl leta dej en ny fodervärd som accepterar avtalstexten. Du kan ju lämna hästen oskodd och i avtalet föreskriva att den skall vara skodd när används av fodervärden och vilken intervall den ska skos om. Det är ju din häst så du bestämmer hur du vill att fodervärden ska ta hand om din häst!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 324
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan... 2
Svar
22
· Visningar
1 729
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka