Vem lärde dig att laga mat?

Båda föräldrarna är matnördar på hobbynivå (vi pratar alltså hela vägen från odling, jakt och fiske av råvaran till slutresultaten lufttorkade charkuterier, fermenterade inläggningar o dyl, samt diverse kurser i allt från pralintillverkning till vinproduktion..). Även mina far- och morföräldrar var intresserade av mat, men kanske inte på samma nivå som föräldrarna.

Jag gillar iofs ätandet mer än lagandet, och så vill jag ha lite koll så att råvarorna är producerade på ett sätt som känns ok. Men visst, det är lite extra tillfredsställande med en srirachamajo där jag inte bara slagit majonnäsen själv utan även syrat srirachan på hemodlad chili :D
 
Jag lärde mig genom ”learning by doing” och kokbok när jag var 19 i första egna boendet. Mamma var superduktig i köket och lagade fantastisk mat men hon var inte så pedagogisk 😬Hon påpekade alla fel jag och mina syskon gjorde i köket så varken bror eller jag kunde någonting om matlagning när vi flyttade hemifrån. Vi tappade lusten att ens försöka.
Kunde knappt koka spagetti minns jag.
Men sen blev jag bättre och bättre med tiden.
 
Flyttade hemifrån när jag var 17 år så mycket har jag lärt mig själv genom vänner, arbetskollegor, internet osv. Men matlagning är inget intresse så det är inga långkok och avancerad matlagning hos mig :angel:
 
Som tonåring suckade jag mest när min mor försökte lära mig om matlagning. Men bara av att växa upp i ett hem med två föräldrar som alltid serverade lagad mat till middag, gör att man får med sig en del i farten.

När jag väl flyttade hemifrån så lagade jag huvudsakligen rätter jag sett mina föräldrar laga. Därifrån hittades faktiskt ett eget intresse och jag börja experimentera och hitta nya favoriter på egen hand.
 
Från båda mina föräldrar. Det fanns ett stort matintresse hemma, dock med lite olika inriktning/favoriter mamma och pappa emellan. Pappa lagade mycket franskt och klassiker. Mamma ville nog helst äta typ makrobiotiskt men kompromissade mycket. De lagade mat varannan vecka (och den som inte lagade diskade) och ville sällan ge den andra en extra matlagningsdag. Från ungefär 15 års ålder var jag ansvarig för matlagningen en dag i veckan. Kul, tyckte jag! Jag ville äta vegetariskt, till min pappas stora bekymmer, men vi landade i en överenskommelse att jag åt fisk hans veckor, men vegetariskt när mamma lagade och i skolan. Glad att kunna välja min kosthållning helt när jag flyttade hemifrån. Senaste fyra åren ungefär har jag av hälsoskäl börjat äta kött igen och märker att fast jag lär mig själv nu, så har jag en hel del gratis av matintresset runt mig under uppväxten.
 
Osäker på om jag fått någon direkt "utbildning" i matlagning. Kan komma ihåg att när jag bodde hemma, så fick jag ansvaret för att krydda köttfärssåsen, för det blev ju bra när jag gjorde det. Men hur det började kommer jag inte ihåg, men antar att jag fick hjälp av pappa från början. I övrigt mycket från kokböcker och recept på nätet med mera.
 
Jag själv. Trots att min mamma var hemmafru är jag inte uppvuxen med mat lagad från grunden, utan färdigmat i alla dess former. Kunde nog inte laga en enda maträtt när jag flyttade hemifrån. Eller jo, min första pojkvän lärde mig göra väldigt enkel köttfärssås.
 
Grunderna lärde jag mig av mamma, men den viktiga kunskapen kom under studenttiden när jag hellre reste upp pengarna än la dem på mat. Hjälp vad mycket olika kryddor och vitlök kan göra med urtrista billiga råvaror.

Det jag lärde mig i hemkunskapen var glace au four - som jag har gjort en gång. Det var av den amerikanska vikarien (som sa 'djyyypfryysta äääärtor'). Det jag däremot lärde mig var att den ordinarie hemkunskapsläraren var usel på att stava. Hon skrev att vi skulle 'soppa golvet' när vi var klara.
 
Pappa! Ensamstående pappa som inte alltid har varit mest avancerad i köket, men han gör världens bästa potatismos och världens bästa gräddsås. Det lärde mig att vissa saker ska bara vara lagade från grunden. jag tycker jag har rätt bra grundkunskaper med mig hemifrån faktiskt.
 
Mina föräldrar gjorde matschema så brorsan och jag hade en dag var i veckan då vi gjorde middag. Jag minns inte hur mycket vi fick undervisning men jag tror att vi var med i köket redan tidigt så det kom naturligt när vi väl fick våra dagar i typ tioårsåldern. Nej min hemkunskapslärare gillade inte mig, jag hade för mycket egna åsikter
 
Jag brukar säga att jag är skitkass på matlagning. i jämförelse med @sjoberga så är jag nog fortfarande riktigt skitkass på matlagning, men å andra sidan, i jämförelse med mig själv har det blivit mycket bättre. Flyttade hemifrån när jag var 17 och misslyckades jag med maten gick jag till grannen och frågade vad de skulle ha till middag... Mamma var min granne och ingen lagar mat som hon.

Egentligen är det inte så sant kanske, för mamma ÄR visserligen duktig, gör bra husmankost, men det är väldigt mycket samma samma och salt och peppar som kryddor. Gott, men kan ibland kännas lite enformigt.

Jag har fått mycket från hemkunskapen ändå. Minns tydligt höstgryta och scones. Givetvis mycket från mamma förstås. Men nöden har ingen lag, mat måste lagas så jag har fått träna på det oavsett vad jag tycker om matlagning eller ej liksom.

Mina barn gillar min mat, de ÄLSKAR min köttfärspaj tex, trots att jag misslyckas med äggstanningen vareviga gång. Och nu saknar de den där pajen! Det är ändå kul att höra!
 
Mamma och skolan (hemkunskapen).
Fick också några riktigt bra baskokböcker av släkten då jag flyttade hemifrån, dessa böcker hade jag stor nytta av.
Kokböcker är jättebra! har också fått ett antal och samlar nu lite på just kokböcker. Internet är bra till mycket, men känns trevligt att bläddra i kokböcker tycker jag. :)
 
Min man lagar den mesta maten till vardags, han har bättre feeling för det och gillar det mer än vad jag gör. Om det ska lagas något mer fancy tycker jag att det är roligare, men jag följer i princip alltid recept. Har svårt att improvisera och veta vilka saker som passar ihop.

Jag har lärt mig grunderna på egen hand/av partner. Mina föräldrar har inte haft något större intresse för matlagning, utan det var ofta typ makaroner och Mamma Scans köttbullar.
 
Framförallt av min mamma, hon är fantastiskt på att laga mat! Men även en del från min pappa. Vi fick hjälpa till i köket från det att vi var rätt små. Och från ca 14 år så kunde man få ansvaret för att sätta igång med matlagning av middag.
 
Med tanke på hur usel jag är på att laga mat så skulle jag nog inte vilja säga att nån har lärt mej direkt. Snarare att jag har lärt mej vissa så saker och ett fåtal rätter. Mamma lärde mej lite och hemkunskapen lite. Nån enstaka rätt har jag lyckats lära mej på egen hand. Beror på totalt ointresse.
Däremot så älskar jag att baka. Mamma lärde mej lite och sen har jag fortsatt på egen hand. Skulle gärna lära mej att grilla åxå. Men ingen i familjen har "kunnat". Tror inte Mamma kunde och pappa är inte speciellt duktig. Ibland blev det bra Ibland blev det kolbitar. Alltid lika spännande å se vad det blir.
 
Min mamma är duktigt på att laga mat och jag är väl godtagbar på att laga mat även om jag ogillar det starkt. Jag kan inte komma ihåg att det var något medvetet "lära ut" men ett och annat har jag fått med mig bara av att tvingas vara med och hjälpa till och sen behöva laga egen mat? Ungefär som när hon "lärde" mig göra pumpasoppa på ett par år sedan, vi var i affären och hon köpte en pumpa sa typ "det är jätteenkelt ta en butternutpumpa, skär den i bitar, koka och blanda i creme fraiche och krydda" och så gjorde jag det nästa gång jag såg en pumpa i affären och blev sugan på soppa. Jag kunde väl bli kommenderad till "rör här så det inte bränns" när hon skulle till tvättstugan eller tvingas skala grönsaker medan hon gjorde andra delar när jag var rätt liten, helt enkelt för att man måste hjälpa till i en familj.
På den tiden hade man receptböcker och trial and error, jag har ju alltid fått lov att försöka laga mat och var väl också av nöd tvungen när jag var ensam hemma under längre perioder. Jag tänker att jag började med typomelett, steka fiskpinnar/färdiga köttbullar, koka soppa på buljong, pasta och fryst grönsaksmix när jag i låg eller mellanstadieåldern?
Ibland blev väldigt misslyckat men det är ju oftast inte hela världen.

Jag kommer dock aldrig glömma ett ex jag hade i tonåren som dels hade väldigt svårt att skilja på ml och dl vilket gav en hel del mindre lyckade resultat och en gång när vi lagade potatismos hemma hos min mamma kom på den briljanta idén att hälla mjöl i den för att den skulle tjockna. Min mamma drar upp det där än idag när han kommer på tal och jag får påpeka att killen idag har ett bra jobb, lyckats bygga ett väldigt rejält hus och dessutom hålla liv i ett gäng barn som inte visar några tecken på svält.

Fr¨ån hemkunskapen så är den enda rätten jag minns idag potatis och purjolökssoppa som är en favorit.
 
Mitt spontana svar är "pappa", men när jag tänker efter har jag nog lärt mig lika mycket av mamma. Mormor spelade också en stor roll, men henne har jag nog mest lärt mig bakning av eftersom det var något mina föräldrar sällan sysslade med.

Jag växte upp i ett hem där mat var, och fortfarande är, väldigt viktigt och båda mina föräldrar har mat och vin som största intressen. Hos dem (och nu även hemma hos mig och min man) lagas det alltid speciell mat på fredagar och lördagar, och den äts vid ett speciellt bord där vi enbart äter vid helger och fest. Låter kanske stramt och stelt, men det är det verkligen inte! Mina varmaste barndomsminnen kommer från de där fredag/lördagkvällarna då vi hjälptes åt att laga god mat i köket med italiensk jazzmusik i högtalarna, en skål chips på bordet och en drink/läsk i handen :heart

De flesta av mina recept kommer från mina föräldrar eller mormor/farmor, men sedan har jag såklart skapat min egen lilla samling också eftersom jag är intresserad av matlagning och gillar att testa nya saker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 719
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 586
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp