Vem lärde dig att laga mat?

alazzi

Trådstartare
Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma form.

ALLA hittills har haft en äldre släkting, mormor, som lärt dem laga mat.

Min mormor kunde inte laga mat. Min mamma kan inte laga mat. Jag har en moster som lever på frysmat från Dafgårds eftersom hon inte kan laga mat. Inte konstigt att jag inte kan laga mat.

Min bror, konstigt nog, älskar att laga mat.

Och min dotter, kan laga mat och gillar det dessutom. Det kommer varken från mig eller exet.

I mitt fall är det mycket pga tidsbrist. Alltid på väg till stallet och dåligt med tid. Med dottern blev det så att hon aldrig ville äta. Hon sa alltid att hon inte var hungrig så det var ju så lagom kul att anstränga sig.
 
Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma form.

ALLA hittills har haft en äldre släkting, mormor, som lärt dem laga mat.

Min mormor kunde inte laga mat. Min mamma kan inte laga mat. Jag har en moster som lever på frysmat från Dafgårds eftersom hon inte kan laga mat. Inte konstigt att jag inte kan laga mat.

Min bror, konstigt nog, älskar att laga mat.

Och min dotter, kan laga mat och gillar det dessutom. Det kommer varken från mig eller exet.

I mitt fall är det mycket pga tidsbrist. Alltid på väg till stallet och dåligt med tid. Med dottern blev det så att hon aldrig ville äta. Hon sa alltid att hon inte var hungrig så det var ju så lagom kul att anstränga sig.
Jag har lärt mig själv. Brinnande intresse och dagligt behov. Har ingen äldre släkting som haft något matintresse eller visat något alls på den fronten.
 
Mamma, mormor, farmor & kompisars äldre släktingar lärde mig mycket om att baka och laga mat under uppväxten.

Hjälpte nog både då och sedan som vuxen att jag alltid haft ett stort "smakintresse".
Tror ingen blev speciellt förvånad över att jag också utbildade mig till kock och jobbar med det sedan ett gäng år 😅
 
Jag har gått från att som 16-åring bränna råa fiskpinnar till att kunna laga riktigt bra mat även om jag tycker det är ganska trist att fixa till mig själv, så jag orkar sällan fixa något om det är bara jag som ska äta. Fick bra mat hemma och både farmor och mormor + mamma är/var duktiga jag men började inte laga själv förrän jag flyttade hemifrån, som 16-åring.
 
Mamma jobbade konstiga tider (akuten) så brorsan och jag fick oftast värma upp mat på egen hand. Gemensamma måltider var sällsynta.

Vi var "nyckelbarn".
 
Jag har fått lära mig själv. Blev vegetarian i tidiga tonåren, familjen åt kött. Flyttade hemifrån när jag var 17 år. Dom två sakerna gjorde att jag fick lära mig själv.
Tog dock lång tid att få upp ett matlagningsintresse, var nog över 25 år när jag började gilla att laga mat och lärde mig mer om det.
 
Det beror lite på vad man menar med att laga mat. Mina föräldrar lärde mig att laga mat på den nivån att jag klarade mig fint när jag flyttade hemifrån. Pasta och köttfärssås osv. Men de har aldrig varit särskilt intresserade mer än att en ska bli mätt och det ska smaka bra. Min man har lärt mig laga mer avancerade recept och helgmat.
 
Dottern gillar fet mat. Revbensspjäll, schäufele (tysk, äcklig mat...) och fettiga saker som jag inte kan äta. Inte konstigt att hon inte gillade min mat..
 
Oj, lite grunder från hemkunskapen kanske? Har inget minnet utav att få några instruktioner i något annat läge?

Klart mamma lagade mat och gjorde det bra, men inkluderande var det inte? Senare efter mammas och pappas separation minns jag med varmt hjärta hur min far född på 30-talet försökte replikera en söndagsmiddag, brända fläskkotletter kan smaka kärlek!

Jag och maken flyttade ihop som 19 och 21 åring, känner lite att matlagningsresan började där med stigande kvalitet i takt med åren.
 
Jag har fått lära mig själv. Blev vegetarian i tidiga tonåren, familjen åt kött. Flyttade hemifrån när jag var 17 år. Dom två sakerna gjorde att jag fick lära mig själv.
Tog dock lång tid att få upp ett matlagningsintresse, var nog över 25 år när jag började gilla att laga mat och lärde mig mer om det.
Dottern var vegetarian under tonåren. Jag försökte verkligen laga mat som hon kunde äta.
 
Ingen har lärt mig. Mina feministiska föräldrar ansåg att deras döttrar inte skulle tvingas lära sig att laga mat, och ingen av dem var särskilt intresserade. Jag fick typ lära mig koka spagetti och göra köttfärssås.

Jag började intressera mig för matlagning redan som tonåring, tänkte lite att det kunde väl inte vara så svårt som jag fått en bild av hemifrån. Eftersom jag gillar att experimentera och är en trial-and-error-person höll jag på mycket och testade olika kombinationer som verkade intressanta. Jag läste också en del kokböcker och fick idéer därifrån. Har varit väldigt fattig i perioder och har lärt mig att koka soppa på en spik, Har inte heller några problem med avancerade recept utan tycker det är intressant att lära mig nya saker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 627
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 539
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp