Vem stå för kostnader?

Barbabelle

Trådstartare
Jag har en tjej som hjälper mig med min häst i bland. Nu har hon börjat skolan på annan ort. Jag ska utomlands en vecka snart och hon vill då låna min häst och ha honom hos sig där hon går i skolan.
Hur hade ni då gjort, vem hade stått för uppstallningskostnaden? Det blir från en torsdag till söndagen den kommande veckan.
 
Jag antar att du menar kostnaden för stallplats på tjejens skola? Är det så att hon hjälper dig för att du åker bort och det blir svårare för henne att ta hand om hästen när den står hos dig? Då kan det ju vara bra att kanske dela lite på kostnaden? Om hon faktiskt vill ha hästen hos sig oavsett om du hade varit utomlands eller inte låter det som att hon bör betala för stallplatsen.

(Om du menar kostnaden för din vanliga stallplats så tycker jag att du bör betala den själv oavsett om ni inte har annat avtalat sedan innan).
 
Om hon inte har hästen med sig den veckan: Vad kommer det kosta dig att ordna så att hästen blir omhändertagen?

Om du har annan hästvakt som kan hjälpa dig så tycker jag att du kan lägga den summa du tänkt lägga på den hästvakten till den här tjejen och så kan hon lägga till resten själv. Jag hade dock skickat med allt foder hästen behöver den veckan så att den inte behöver byta foder för en så kort tid.
 
Jag har en tjej som hjälper mig med min häst i bland. Nu har hon börjat skolan på annan ort. Jag ska utomlands en vecka snart och hon vill då låna min häst och ha honom hos sig där hon går i skolan.
Hur hade ni då gjort, vem hade stått för uppstallningskostnaden? Det blir från en torsdag till söndagen den kommande veckan.
Skulle nog säga att det beror helt på kostnaden, är det en rimlig kostnad för att få hästen omhändertagen och riden av en person man litar på så hade jag betalat för det. Det är guld värt att ha hästen på ett bra och säkert ställe så man kan slappna av.

Jag hade nog dock inte lämnat bort min häst för en vecka oavsett till ett nytt stall, känns som om en onödig stress och skaderisk att utsätta hästen för. Iallafall när det handlar om en såpass kort tid.
 
Skulle nog säga att det beror helt på kostnaden, är det en rimlig kostnad för att få hästen omhändertagen och riden av en person man litar på så hade jag betalat för det. Det är guld värt att ha hästen på ett bra och säkert ställe så man kan slappna av.

Jag hade nog dock inte lämnat bort min häst för en vecka oavsett till ett nytt stall, känns som om en onödig stress och skaderisk att utsätta hästen för. Iallafall när det handlar om en såpass kort tid.
Fast om hästen och tjejen känner varandra väl sedan tidigare är det ju inte särskilt annorlunda mot att tex åka på meeting eller kurs? Så länge hon tar invand mat med sig och ser till att det inte är risk för smittor osv i det stallet.
 
Skulle nog säga att det beror helt på kostnaden, är det en rimlig kostnad för att få hästen omhändertagen och riden av en person man litar på så hade jag betalat för det. Det är guld värt att ha hästen på ett bra och säkert ställe så man kan slappna av.

Jag hade nog dock inte lämnat bort min häst för en vecka oavsett till ett nytt stall, känns som om en onödig stress och skaderisk att utsätta hästen för. Iallafall när det handlar om en såpass kort tid.

För min del hade det helt berott på hästen. Är det en cool individ som är van vid att kuska runt och kanske har tävlat mycket och åkt på meetings och tagit det med ro så hade jag nog kunnat tycka att det är ok. Men om det är en lite mer stressad individ som bott på samma ställe länge, är ovan vid att transporteras, blir stressad på nya platser osv så hade jag valt att leta efter en hästvakt på hemmaplan.
 
Fast om hästen och tjejen känner varandra väl sedan tidigare är det ju inte särskilt annorlunda mot att tex åka på meeting eller kurs? Så länge hon tar invand mat med sig och ser till att det inte är risk för smittor osv i det stallet.
Beror helt och hållet på vad det är för typ av häst.
 
Tänker en vecka är ju inte värre än att till exempel åka på ridkurs eller som någon sa, meeting. Vi är ofta ute med våra hästar på både meeting (under SM åkte vi dit tisdag, kom hem söndag) och läger, inget konstigt. Man får väl förutsätta att ts tänkt på det innan att hennes häst inte har problem med sådana grejer.

Står du utan hästvakt under veckan om inte tjejen sköter den skulle jag betala stallplats, funkar det ändå, det vill säga hästen står ute i hagen typ och kollas vatten och att den står på alla fyra, hade jag låtit tjejen betala. När våra medryttare lånar hästar till exempel med sig till deras skolor, det har hänt, har det varit på deras bekostnad eftersom anledningen ofta varit att de vill trimma lite extra. Foder är självklart bra att skicka med. För vår del brukar vi köpa hö på plats när vi är på ställen, så det brukar vi inte släpa på, så går givetvis att kolla upp det också.
 
Jag lånade faktiskt min ponny under liknande former när vi hade stalltjänst i skolan även om det var två veckor vill jag minnas och ingen bortrest ägare. På den tiden ägde min kompis ponnyn. Jag fick helt enkelt bara låna henne och ha "egen häst två veckor. 😁 Kan inte minnas att jag betalade något för det.

Huruvida vad som är lämpligt att betala eller ej skiljer sig så vitt från häst människa till häst människa. Du har fått några bra punkter att tänka på men det viktigaste tänker jag är god kommunikation och att ni är väl överens både på det praktiska och ekonomiska innan. Vad känner du? Vill du ha betalt? Vad kommer det kosta dig om hästen åker resp stannar? Börja där och ta upp det med tjejen i god tid och se vad hon tycker.
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 176
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp