Vem står för det accepterade rumsrena hatet idag? Du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste säga att jag är förundrad över din definition av rasism och främlingsfientlighet.

Jag ser det på fler områden bara. Människor kan utgöra främlingar av så många andra skäl än etnicitet eller religion. Det finns mycket främlingsfientlighet mot diverse "kulturer" i samhället. Arbetare kan vara fientligt inställda till akademiker och vice versa. Lantisar kan vara fientligt inställda till stadsbor och vice versa. Mm mm
 
Jag ser det på fler områden bara. Människor kan utgöra främlingar av så många andra skäl än etnicitet eller religion. Det finns mycket främlingsfientlighet mot diverse "kulturer" i samhället. Arbetare kan vara fientligt inställda till akademiker och vice versa. Lantisar kan vara fientligt inställda till stadsbor och vice versa. Mm mm

Jag tyckte du skrev att du tyckte att ordet främlingsfientlig användes för ofta?
 
Jag ser det på fler områden bara. Människor kan utgöra främlingar av så många andra skäl än etnicitet eller religion. Det finns mycket främlingsfientlighet mot diverse "kulturer" i samhället. Arbetare kan vara fientligt inställda till akademiker och vice versa. Lantisar kan vara fientligt inställda till stadsbor och vice versa. Mm mm

Fast det du beskriver faller definitivt inte inom gängse betydelse av "främlingsfientlig".
Däremot finns det absolut en hel del fördomar baserat på bland annat utbildningsgrad, socioekonomiska förhållanden/klass med flera olikheter och grupper.
Men knappast främlingsfientlighet.
 
Fast det du beskriver faller definitivt inte inom gängse betydelse av "främlingsfientlig".
Däremot finns det absolut en hel del fördomar baserat på bland annat utbildningsgrad, socioekonomiska förhållanden/klass med flera olikheter och grupper.
Men knappast främlingsfientlighet.

Det håller jag inte med om. Vissa är bara inte medvetna om att det är främlingsfientlighet utan förknippar det med etnicitet och religion. Det är samma psykologiska mekanismer och "vi mot dom"-tänk.
 
Det håller jag inte med om. Vissa är bara inte medvetna om att det är främlingsfientlighet utan förknippar det med etnicitet och religion. Det är samma psykologiska mekanismer och "vi mot dom"-tänk.

Jag håller med dig om "vi mot dem".
Men igen: gängse betydelse av främlingsfientlighet handlar inte om fördomar om grupper utifrån exempelvis bostadsort, utbildningsnivå eller liknande.
Religion går att diskutera, det landar antagligen inom begreppet "främlingsfientlighet".
 
Jag håller med dig om "vi mot dem".
Men igen: gängse betydelse av främlingsfientlighet handlar inte om fördomar om grupper utifrån exempelvis bostadsort, utbildningsnivå eller liknande.
Religion går att diskutera, det landar antagligen inom begreppet "främlingsfientlighet".
Bara av nyfikenhet hur definierar vi det här med diskrimineringen av tex svenska samer då? Själva säger de både rasism, främlingsfientlighet, och diskriminering. Vem bestämmer vad som är rätt begrepp - den som utsätter eller den som blir utsatt eller ordlistans betydelsedefinition? I en sån här diskussion kastas vi mellan att vara fruktansvärt statiska eller så t o l k a r vi som vi väljer beroende på vem vi pratar med.
 
Bara av nyfikenhet hur definierar vi det här med diskrimineringen av tex svenska samer då? Själva säger de både rasism, främlingsfientlighet, och diskriminering. Vem bestämmer vad som är rätt begrepp - den som utsätter eller den som blir utsatt eller ordlistans betydelsedefinition? I en sån här diskussion kastas vi mellan att vara fruktansvärt statiska eller så t o l k a r vi som vi väljer beroende på vem vi pratar med.

Intressant fråga med samerna.

Jag tycker nog egentligen att SAOL borde vara mest rätt - för att undvika språkliga glidningar som gör kommunikation ännu svårare än den redan är.
Man ser ju att det lätt uppstår missförstånd när människor har egna definitioner av semantiken i ett ord, där gängse betydelse är en annan.

Jag kan mycket väl se att samerna kan vara utsatta för rasism och diskriminering.
Främlingsfientlighet - spontant nej, men om vi tänker oss den starka koppling som finns mellan rasism och främlingsfientlighet så kan det antagligen också stämma ganska väl.
 
Jag håller med dig om "vi mot dem".
Men igen: gängse betydelse av främlingsfientlighet handlar inte om fördomar om grupper utifrån exempelvis bostadsort, utbildningsnivå eller liknande.
Religion går att diskutera, det landar antagligen inom begreppet "främlingsfientlighet".

Ointressant vad den gängse uppfattningen är imo. Människor vill inte vara främlingsfientliga utan öppna och toleranta.

Då blir det lätt att folk inbillar sig att de är öppna och toleranta bara för att de deltar i Pride och inte har något emot mörkhyade. Samtidigt spyr de galla på folk som röstar "fel" eller inte strikt håller sig till samhällets normer. Dessa individer är inte toleranta även om nu deras självinsikt är för dålig för att de ska kunna se det.
 
Ointressant vad den gängse uppfattningen är imo. Människor vill inte vara främlingsfientliga utan öppna och toleranta.

Då blir det lätt att folk inbillar sig att de är öppna och toleranta bara för att de deltar i Pride och inte har något emot mörkhyade. Samtidigt spyr de galla på folk som röstar "fel" eller inte strikt håller sig till samhällets normer. Dessa individer är inte toleranta även om nu deras självinsikt är för dålig för att de ska kunna se det.

Nej, vi är bara intoleranta mot de intoleranta. Det är vad liberalism står för. Vi kommer alltid strida för att ingen ska begränsa andra människors rättigheter.
 
Det där med att "argumentera" mot galenskaper är så otroligt överanvänt. Och även om man nu gör det då kan man hålla sig saklig. Dagens politiska klimat där argumenten i regel handlar om hot om straff om man inte håller med är oerhört tragisk att skåda.

Hanterandet av SD är en skam för Sverige. I synnerhet eftersom stämningen piskats upp av etablerade medier.

Det har börjat komma fram alternativa mediekanalet där man för sakliga samtal mellan de olika sidorna och det är intressant att ta del av dessa till skillnad från de vanliga hatfloderna.
Tycker hela debatten verkar konstig. Men efter valet tror jag att det kommer att vara helt annorlunda då SD kommer att vara över 20%.

Sen tycker jag att alliansen verkar vara osynkade när Annie Lööf skriker FRAMÅT
 
Tycker hela debatten verkar konstig. Men efter valet tror jag att det kommer att vara helt annorlunda då SD kommer att vara över 20%.

Sen tycker jag att alliansen verkar vara osynkade när Annie Lööf skriker FRAMÅT

Sverige är unikt framgångsrika när det gäller hanteringen av SD. Inget annat land har låtit främlingsfientliga partier få så lite inflytande. En ren succé .

Det har uppenbarligen vare sig gjort till eller från på storleken på partier, men så jävla bra att inflytandet hålls nere på botten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp