Vem tar ansvar om medryttare faller av?

Nu uppar jag lite här! Fick meddelande här om dagen att jag ska betala för en ny hjälm, 2500kr för självrisken samt 800kr för hästens medicin och att hon aldrig mer kommer att kunna köra hästen. Någon som har tips på hur jag kan bemöta det?
Men... Hade du hens hjälm när olyckan skedde?
Oavsett, svara så torrt och to the point du kan att du inte kommer att betala någonting, och hänvisa till att hen pressade dig att köra.
 
Men... Hade du hens hjälm när olyckan skedde?
Oavsett, svara så torrt och to the point du kan att du inte kommer att betala någonting, och hänvisa till att hen pressade dig att köra.
Ja hon vill att jag har körhjälm istället för ridhjälm då jag kör så hon gav mig en av hennes
 
Ja hon vill att jag har körhjälm istället för ridhjälm då jag kör så hon gav mig en av hennes
Hon vill att du använder den när du kör hästen, något som hon uppmanar dig att göra trots att du är tveksam. Och så anser hon att du ska ersätta den när den skadats pga att hästen skenar, för att den inte är säker att köra.
Nähäddu, det där är inte okej någonstans. Hon ska vara glad om hon slipper betala DIG för de skador du fick när hon uppmanade dig att köra hästen trots att du inte ville.
 
Nu uppar jag lite här! Fick meddelande här om dagen att jag ska betala för en ny hjälm, 2500kr för självrisken samt 800kr för hästens medicin och att hon aldrig mer kommer att kunna köra hästen. Någon som har tips på hur jag kan bemöta det?

Använder förslagsvis någon av de formuleringar du redan fått tips om i tråden om att du inte är vållande och att du bestrider kraven. Sen avslutar du kontakten med människan.
 
Tack för alla tips och stöd! Är 27 år gammal, erfaren ryttare och orädd när det gäller hästar men fruktansvärt konflikträdd och en samvetsmänniska haha. När hon då säger åt folk att jag inte klarade av att hålla han så det gick åt helvete så känner jag ju mig direkt skyldig att ersätta kostnader men samtidigt var jag ju inte vårdslös och gjorde inget på eget initiativ utan snarare tvärtom. Ska försöka formulera ett meddelande till henne att jag inte vill förfalska ett kvitto och att jag känner att jag inte har någon skyldighet att betala dom hutlösa summorna för ny utrustning trots att jag var den som orsakade det
Du har inte orsakat det om hon visste att du körde. Det enda jag kan tänka mig är att om du gör något du inte får så är du ansvarig.

Om min häst skenar med mig och förstör utrustningen är det inte jag som orsakat det, det är en olycka. Samma om du rider honom med mitt goda minne. Däremot om du tjuvrider kan det anses vårdslöst, särskilt om du vet att han är apsvår.

Skadeståndsansvar i sverige har en bara om en är vårdslös
 

Liknande trådar

Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 168
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag har rätt eller fel, behöver höra andras åsikter.... Jag är fodervärd åt en häst som står uppstallad i ägarens...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 345
Senast: Kaupajaur
·
Ekonomi & Juridik Så till ett problem. Behöver lite utomstående åsikter... Har en 4-årig halvblodsvalack, snäll och allt. välutbildad och följer...
Svar
19
· Visningar
2 531
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har besökt och haft hästar uppstallade i en hel del stall. I vart och ett av dessa har vi haft vad jag kallar en "stalltomte". En...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
15 481
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp