Vems fel i såfall?

Fibusen

Trådstartare
Mammas granne har en katt,som ofta är på mammas gård,och vi har hundar...

Problemet är att hon har gämt sin hund lös på gården,och jag har min (oftast) lös jag med när jag är här..

Problemet nu är ju katten då.. Har hänt 3 ggr att dom jagat katten,min han stannar på en gång när jag ropar,men mammas hund är lite äldre,och han hör dåligt,så han kan jaga katten ett tag..
En dag kanske min inte stannar,och vad händer då? Han har bott med katter innan,och varit snäll,men man vet aldrig..Sen är han en "kamphund",så om det händer nått så inser jag att JAG kommer få hur mkt skit som helst bara för att han är en kamphund,mördarhund,what ever..

Vems fel är det om nån får tag på katten? Alltså om nån skulle skada den? Nu tror jag visserligen inte att mammas hund kan skada den så mkt,eftersom katten nästan är större än han,och min stannar,men OM?

Hon har hafft sin hund lös så länge hon hafft honnom (snart 8 år),måste hon börja koppla honnom även på gården nu,eller är det grannarnas ansvar att hålla koll på katten?

Blir irriterad på katten överhuvudtagen,och ingen vill ha den på gården,för den kissar och bajsar överallt..
Finns det INGEN lag om att ha lössprungna katter?

Sen bor vi (mamma) på ena sidan vägen,och dom på andra,och katten springer ju alltid hem när han blir jagad,så risken att det kan komma en bil,och nån blir överkörd,finns ju..

Vi säger att OM min hund skulle få tag på katten,bita den,så att den behöver veterinärvård,får jag lov att betala då? Och i såfall,täcks det av nån försäkring?

Nån gång kommer det säkert hända en olycka...

Sv: Vems fel i såfall?

Rent teroeretiskt ska du väl kunna anmäla det där till ngn eftersom det är ett löspringande djur.
Ägaren måste ha koll på vart katten går, o den får inte springa vind för våg.
Men om sen myndigheter bryr sig är en annan sak. Knappast troligt, tyvärr.
E nog bättre att varna dom, att en vacker dag kommer era hundar klippa katten. så kanske dom gör ngt åt saken därför.

Tyvärr torskar hundägaren helt o hållet då det faller under strikt ägaransvar om hunden biter katten.
Rent teoretiskt skulle du åka dit om du har inbrott o tjuven blir biten av hunden, o sen anmäler detta.
En sjuk värld vi lever i...

/Tobbe

Som hundägare har man strikt ansvar - vilket betyder att man måste hålla sin hund under kontroll. Kan man inte hålla pli på den när den är lös får man lov att hålla den i koppel - oavsett hur många år man tidigare haft den lös, vilken ras det är och om katten inte har på gården att göra egentligen. Jagar de katten kan de lika gärna jaga en förirrad harpalt eller gräsmattespatserande stare. Springer de ut på vägen i sin jakt på katten kan de förutom att själva bli påkörda orsaka en olycka om föraren försöker väja. Inget är scenarion man vill se förverkligade.

Ja,det var det jag var beredd på...*suck*

Tycker det är fel,våra hundar stannar ju på gården,och katten gör intrång på deras (våran) gård,då borde ju det vara kattens ägares fel!

Happ,då är det väll bara att börja snöra fasst hundarna då....
Varför behöver inte kattägare lika strikt ansvar som hundägare?

*Usch vad jag ogillar katter idag*

*Usch vad jag ogillar katter idag*

Fast egentligen visar ju bara kattjakten att du och din mamma har en brist i lydnaden på hundarna. Om ni hade ordentlig pli på hundarna skulle ju inte katten utgöra ett problem ur deras frihetssynvinkel. Sedan kan man ju tycka vad man vill om lösspringande katter, men i detta fall visar det ju bara att hundarna inte är tillräckligt lydiga för att gå lösa. Jagar hundarna katter så jagar de förmodligen andra djur också, och man kan väl inte gå runt och vara sur på alla vilda djur också?

Varför inte använda grannkatten till att träna lydnaden på hundarna istället för att vara grinig på den? Lydnad måste tränas under stegrad retning för att man ska veta att den fungerar när det behövs. Genom att träna med optimal retning har ni chansen att få kontrollen i ALLA situationer, och då kan ni ju ha hundarna lösa igen.

Även om man ska kunna ha sån pli på sin hund att den inte sticker efter katter osv är det juh en förjävlig situation TS är i.

Ska man inte ens kunna ha sin hund fri på sin egen tomt är det rätt illa...
Har man en hund som gärna jagar så finns det få platser att släppa den på. O då ska fanimig den egna tomten vara "fredad" så man kan släppa den där.

/Tobbe

Varför inte använda grannkatten till att träna lydnaden på hundarna istället för att vara grinig på den? Lydnad måste tränas under stegrad retning för att man ska veta att den fungerar när det behövs. Genom att träna med optimal retning har ni chansen att få kontrollen i ALLA situationer, och då kan ni ju ha hundarna lösa igen.

Bra svarat!

Jag jobbar själv på att få min hund "kattren", det tar sin lilla tid, men vi har kommit en bit på väg.

Hundar ska helt enkelt inte jaga katter :idea: Eller annnat heller....

Fast egentligen visar ju bara kattjakten att du och din mamma har en brist i lydnaden på hundarna. Om ni hade ordentlig pli på hundarna skulle ju inte katten utgöra ett problem ur deras frihetssynvinkel. Sedan kan man ju tycka vad man vill om lösspringande katter, men i detta fall visar det ju bara att hundarna inte är tillräckligt lydiga för att gå lösa. Jagar hundarna katter så jagar de förmodligen andra djur också, och man kan väl inte gå runt och vara sur på alla vilda djur också?

Mina hundar gör skillnad på katter. Våra egna katter jagar man inte, men kommer grannens katt in här på gården så jagar de (några av hundarna) bort den. Helt ok för mig.

Mina hundar gör skillnad på katter. Våra egna katter jagar man inte, men kommer grannens katt in här på gården så jagar de (några av hundarna) bort den. Helt ok för mig.

Likadant med min voffsa, hon jagar inte våran katt utan bara inkräktare på gården.

Men det ska det bli slut på :devil:

Jag vill varken att hon eller katterna ska fara illa.

Det räcker med att mina har jagat grannens katter ett par ggr, så går de inte hit mer :D
Har inte sett deras katter här på gården på evigheter/år.

Vi har inte heller så mycket besök, men jag vill inte att hon ska jaga någon under våra promenader heller...:angel:

Hon är lite "kattgalen", men det har blivit mycket bättre! :)

Nu bor jag så jag träffar aldrig på katter när jag är ute och går.
Men det finns en sak jag tycker är bra med att mina hundar jagat iväg grannens katter. Och det är att mina katter får ha sitt revir i fred här på gården och det blir inte slagsmål mellan mina och grannes katter. Alla katter blir nöjda och glada :D

Men jag förstår precis hur du tänker :)

lär sig inte katten?

har för mig (rätta mig om jag har fel.. ska läsa på om detta lite senare) att strikt ägaransvar även gäller för katter... men hur som haver.. oavsett situation är man ersättningsskyldig för de skador ens hund orsakar.. även om det bevisligen var den andres fel.. det som i det läget händer är att man först betalar och därefter kräver ersättning från den vars hund blev skadad (jättekrångligt.. men så är det) Har även för mig att man måste erbjuda läkar/vetvård.. alltså att du måste säga det till berörd individ

Precis vad jag också tycker. Måste vara en korkad katt ;)

om den inte tycker det är kul vill säga:p
Stallkatterna vi har verkar iaf tycka att det är störtkul att reta mina hundar när dom sitter i bilen (=säkert för katten) :devil: för då ska det minsann promeneras femtielva varv runt den (gärna sätta sig precis bakom bagageluckan också och pja passa på och tvätta sig)och hundarna blir bara mer och mer frustrerade för varje varv:p

Strikt hundägaransvar gäller = Du är skyldig att betala alla eventuella kostnader som uppkommer till följd av att din hund skadat exempelvis ett annat tamdjur så illa att det behöver veterinärvård.

Som sagt så stannar min hund på en gång när jag ropat,ÄN SÅ LÄNGE,eftersom det är ett djur så kan man aldrig säga aldrig,men har har stannat alla ggr det hänt,även om jag inte varit ute jusst den sekunden,såm stannar han innan vägen,för han VET att han inte får vara utanför gården!

Mammas hund är oxå lydig,men han är lite äldre,och efter en svår öroninflamation som inte gick över pga medecinering,så vart han lite döv på ena örat..

Än så länge har det inte hänt nått,och jag hoppas att det inte kommer att göra det heller..

Men det var inte bara det jag syftade på,för jag tror som dig,att knappast att en katt biter ihjäl en hund,MEN att dom ska gå och piss och skita överallt,det är det som JAG får lida för,för att ägaren inte har koll på sin katt..

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 562
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 218
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 912
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...