Ventilationen i NYA Boj.

eigollet

Trådstartare
Hej!
Har bestämt att inhandla en ny Boj Classic. Jag vet att ventilationen har varit Bojs stöttesten tidigare.
Men nu läste jag att de har dubbla takluckor, öppningsbart fönster och även fläkt som tillval.
Ni som har de nya Boj, tycker ni att ventilationen är till belåtenhet? Räcker det med bara takluckorna eller är det bäst att välja till både öppningsbart fönster och fläkt?
Tack på förhand!

Sv: Ventilationen i NYA Boj.

Jag har en 4 år gammal Boj-classic med öppningsbara takluckor och fläkt. På sommaren har jag i regel bara luckorna öppna, men på vintern om det är kallt och snöigt är det ju inte så kul med öppna tackluckor, utan då behövs fläkten. Med två varma hästar i släpet är fläkten ett måste!
MEN försäkra dig om att din bil har säkringar som klarar elen till fläkten. När jag kopplade till en ny Nissan Navara gick alla säkringar och jag fick lämna in den på verkstad och få den "uppsäkrad" till en kostnad av ca 4000 kr.
I övrigt är jag urnöjd med mitt släp! Ngt jag inte vill vara utan är övervakningskameran så man ser vad som händer i släpet under färden!

Tack för ditt svar!
Jahaja, säkringarna gick?! Jag har oxå en Navarra, 3 år gammal, som jag drar med... Bäst att kolla med Boj innan då, de måste väl informera om att sånt kan hända eller? Hade du extra belysning, kyl/frys, mobilladdare och full spruta på värmen när säkringarna gick, eller gick de ändå?

Irriterande och inget man vill råka ut för en söndagmorgon innan tävlingsdag.... :cool:

Jag bytte bil och släp samtidigt för 4 år sedan. Körde för att hämta hem släpet med den helt nya bilen. Kopplade på släpet och skulle köra iväg .... Poff - inget ljus någonstans på varken bil eller släp. Jag hade inget mer än ljusen och möjligen radion på .... Började felsöka med hjälp av personalen hos Boj och kom på att det var fläkten. När fläkten var av gick det bra, men så fort den slogs på gick säkringarna till alla ljusen ....
Ringde till Nissan och var "lätt irriterad" över att den dragbil de just sålt inte klarade elen till ett hästsläp. De var helt oförstående över min irritation och tycket att det var helt normalt ..... Jag fick lämna in bilen och fick betala ca 4000kr för att få elsystemet "uppgraderat". Till råga på allt är inte det verktyg man behöver för att ta loss säkringarna på en Nissan standardutrustning, utan killarna på Boj fick med stor möda pilla loss säkringar med en tång. Den lilla plastbiten man behövde bjöd dock Nissa storsint på när jag väl kom dit ....
SÅ - kolla noga att din bil klarar fläkten innan du kopplar på släpet och kolla dessutom att du har den lilla plastbiten man behöver till säkringarna + x-tra säkringar för säkerhets skull!
Jag är urnöjd med mitt Bojsläp:love:, men kommer inte köpa ngn mer Navarra. Får bli ngt annat märke när den ska bytas. När den hade gått bara 3000 mil small kopplingen och jag blev stående på vägen mitt i natten utan släp som tur var ....:eek:
Men som sagt ....puffar en gång till för kamera i släpet! Är jättebra att se vad hästen gör om det börjar banka där bak ....

Glömde ... Du måste prata med Nissan om elen. Killarna på Boj var lika paffa som jag. Jag hade ett Boj släp med fläkt i redan tidigare som jag bytte in och min gamla Mercedes från 93 hade inga som helst problem med fläkten i vare sig det eller det nya släpet....

Tusen tack för dina tips!
Ovärderligt och ska kolla upp detta ordentligt. Vad synd att du råkat ut för sådan skit med bilen, vi har varit skonade hittills, peppar, peppar....

Tack igen!:laugh:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 032
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 870
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 140
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna... 65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
53 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka