verka med maskin?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tess82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 700
T

Tess82

Har någon en hovslagare som använder sig av en sådan?vad tyckte ni isåfall? :bump:

Jag tycker att det är bra eftersom det tar kortare tid att verka hästen,det blir jämnt och fint och sliter mindre på hovslagaren.Ljudet som maskinen har bryr sig inte min häst om.:) /Habby

är det någon som kan ta reda på var hovslagaren har köpt den där maskinen, en gammal hobbyhovslagare jag känner hemma i byn har sökt länge utan framgång...

vore såå tacksamt! :)

Ja visst, min privata hovslagare har använt en sån i 20 år. Då är det en hovfräs och inte en klövverkningsmaskin för kor, som jag fick förslag om i min tråd på utrustning för ett par månader sedan. :crazy:

Funkar kanon och det har varit lättare att vänja hästarna vid ljudet än vid att man spikar i fötterna på dem. :)

Tyvärr har återförsäljaren i Sverige lagt ner, vi är i behov av en ny också. PL hade bytt ut maskindelen mot en AEG överhandsfräs, men om fräsdelen också är slut är det ju ett problem. Jag vet att de köptes från Tyskland, men att de var för dyra att köpa in som reservdelar en och en.

Fräsen är en treskärig träfräs, problemet är att den är vriden. Jag håller också på och kollar lite om det går att lösa problemet på något sätt.

/// ghost

Hur mycket eller lite vriden fräsdelen är tror jag inte är så viktigt, min är bara en aning vriden. Problemet är att hutta en cylindriskt fräs med rätt längd o diameter.
PL

Har olika hovslagare på mina hästar eftersom shettishingsten slåss för mycket med min vanliga. :smirk: Den som skor shettisen har en sådan fräs och det har gått hur bra som helst. Han reagerar mindre på den än på själva skoningen. Övriga hästar har stått inne samtidigt som han fräst och de verkar inte heller särskilt upprörda.
Grejen verkar vara att ställa på maskinen och vänta lite med att sätta igång med verkningen, då hinner de vänja sig vid ljudet med alla benen i backen ;)

Sv: Re: verka med maskin?

LinnK skrev:
är det någon som kan ta reda på var hovslagaren har köpt den där maskinen, en gammal hobbyhovslagare jag känner hemma i byn har sökt länge utan framgång...

vore såå tacksamt! :)

När hobbyhovslagaren har verkat sönder hovarna med klövfräsen
ska man då ringa till hobbyveterinären och be att få lite placebo mot smärtan?

Sv: Re: verka med maskin?

SO Hovslagare skrev:
När hobbyhovslagaren har verkat sönder hovarna med klövfräsen
ska man då ringa till hobbyveterinären och be att få lite placebo mot smärtan?

sant som det är sagt.:bow:

enligt mig är hovslageri ett hantverk som ska utföras förhand...det där med maskiner tror jag inte på.
hade inte låtit min häst bli verkad på det sättet! en masking har inte "känslan" om ni förstår vad jag menar med det..
då är bara dags snart att skaffa en maskin som verkar tänder och vaccinerar också eller?

Sv: verka med maskin?

"min" hovslagare verkar det mesta med maskin och använder en vanlig elhyvel... kanske låter brutalt men funkar superbra. Min häst bryr sig inte alls om ljudet. dessutom brukar han ta det sista för hand för att få till "hantverket" som nån här ovanför sa, just för att det är svårt att få det helt perfekt med enbart maskinen. Helt klart sparar det hovslagaren och gör jobbet lite mindre ansträngande.

Så länge inte hästen är rädd för ljudet och det görd en efterkontroll för att se så hoven blev plan på rätt sätt så ser jag inget annat än fördelar med att använda maskin, åtminstone sålänge det är någon som vet vad h*n sysslar med som gör det... är ju viktigt att man inte går för djupt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Brukar ni använda vinterskorna första sommarskoningen utan broddar? 2
Svar
30
· Visningar
1 624
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?