Bukefalos 28 år!

Verka själv?

P

Panter

Kan ni verka era hästar själva? Är det svårt? Hur lär man sig? Finns det böcker, kurser osv? Hur lärde ni er?

Min häst går just nu barfota pga av skada och vila och skulle väl egentligen behöva verkas var 4:e veckan, inte var 8:e som det blir nu.. Men hovslagaren vill inte komma och bara verka min häst, långt att åka hit och så utan kommer bara var 8:e vecka när dom andra hästarna ska skos så nu undrar jag om jag inte skulle kunna fila lite själv mellan gångerna?
 
Sv: Verka själv?

Rekomenderar inte att du ger dig på en regelrätt verkning själv.

Dock kan du köpa en rasp och runda av ytterkanten varje eller varannan vecka. Lämna trakten orörd.

Detta räcker långt. Be din hovslagare visa dig.

/P Döben
 
Sv: Verka själv?

Jag hade min unghäst oskodd och brukade "rikta till" hovarna en eller ett par gånger i veckan. han hade ne tendens till att bli lite intåad så jag tog kanterna och lite på insidan av sulan. Dock bara med rasp. Man kan också putsa lite på strålen om den blir "ful" men var försiktig så inte det blir för bra!
Hovslagaren gick över hovarna ordentligt när han skodde de andra.

Men be hovslagaren visa dig innan du provar själv. Ofta räcker det med att titta men har man börjat få det fel kan det gå illa på bara några veckor.

MVH Kajsa
 
Sv: Verka själv?

Jag verkar min ponny själv, fick lära mig det när jag gick i skolan. Min hovis tittar till det emellanåt. Tack och lov har han inte behövt göra något, det hade varit lite retligt:o .
Ponnyn har dock väldigt tacksamma hovar att hålla på med! Sliter jämt och fint, superhovkvalite och rättställda ben. Så jag tror att vilket pucko som helst kan verka henne:D
 
Sv: Verka själv?

Ge dig inte på ngt sådant om du inte kan.
 
Sv: Verka själv?

Jag skulle verkligen avhålla mig från att verka själv om jag inte var utbildad. Det är en hel konstform att balansera hoven rätt, på din skadade häst är det lätt att du gör mer skada än nytta. Dumsnålhet blir ofta dyr i längden.
 
Sv: Verka själv?

Verka inte själv om du inte är utbildad men du kan snygga till hovarna med en rasp
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 802
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 491
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp