Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

bettysmatte

Trådstartare
Men idag fick jag veta något som lät väldigt underligt i mina öron. Slakteriet i Skåne, som varit på tapeten i media rätt flitigt, hyser hästar i en hage i väntan på slakt. Hästarna går där för att bli fetare innan de slaktas. Hur hänger detta ihop? Finns det hästägare som tillåter att deras slakthästar släpps på bete innan de slaktas :confused:? Eller är detta ännu en av dessa märkliga saker som detta slakteri gör, att man säger att hästen slaktas omedelbart men att man sedan låter den gå i hage i, kanske, flera månader? Har läst på slakteriets hemsida och de erbjuder bl a hämtning av slakthästar, för de som inte vill säga adjö på ett slakteri/inte har möjlighet att ordna egen transport. Hamnar dessa hästar där - i hagen? Eller var kommer de annars ifrån?
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Det beror väl helt på omständigheterna och hur länge de är på bete. Sedan är ju inte alla rykten sanna.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Mja, det här är inget rykte. Det kommer från en väldigt säker källa, och jag vet precis var dessa hästar befinner sig. Eller rättare sagt har befunnit sig, för för tillfället är hagen tom.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Kan det inte vara hästar som dem har köpt upp själva för att slakta och inte hästar som säljs till slakt.

Bara en fundering, hoppas du förstår hur jag menar.

Kram
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Det var också min tanke, att slakteriet köpt upp egna hästar för att sedan slakta.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Om hästägaren INTE är slakteriägaren så bör det ju ligga i deras intresse att få så mycket som möjligt för hästen, men jag tror ärligt talat inte att man får betalt för fett (om det var vad som åsyftades).

Möjligt är väl att slakteriet köper hästar, äger hästarna, släpper dem på bete och slaktar dem sedan. Till det finns ju många skäl, t ex att veterinären bara kommer vissa tider i månaden och att man därför inte kan slakta närsomhelst.

Förstår inte riktigt frågan; menar du att det är fel att släppa hästar på bete generellt eller ska man bara låta bli att släppa hästar på bete om de ska slaktas? Själv har jag släppt häst på bete fullt medveten om att det är sista sommaren, men det var i tanken att han skulle få njuta av sin sista tid.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Förstår inte riktigt frågan; menar du att det är fel att släppa hästar på bete generellt eller ska man bara låta bli att släppa hästar på bete om de ska slaktas? Själv har jag släppt häst på bete fullt medveten om att det är sista sommaren, men det var i tanken att han skulle få njuta av sin sista tid.

Inget av det två ovanstående är fel.

Men i och med att det uppenbarligen skett mer eller mindre märkliga saker på det här slakteriet så kan man ju undra varför man gör så. Är det kanske hästar som hästägarna har menat skulle slaktas direkt, men som sedan hamnar i en hage i stället? Hagen ifråga ligger knappast intill slakteriet heller (ett par mil ifrån), så frågan är hur pass mycket tillsyn hästarna där egentligen får. Sedan kanske det inte är något konstigt alls med detta, men jag kan inte hjälpa att jag blir lite fundersam i alla fall...
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Så bara för att det inträffat något som medierna blåst upp, så måste allt som händer per definition vara misstänkt för att det sker där? Hagarna måste ligga i direkt anslutning till slakteriet för att inte misstänkliggöra? Då blir det ramaskri om att hästarna går och väntar på sin död och ser dina kompisar bli slaktade.

Vissa kan aldrig göra något rätt, lite trångsynt om du frågar mig.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Knapplånar mig själv.

Med lite googlande har jag kommit fram till att det antagligen är så som de har gjort förut. De har haft hästar på "bete" förut. Förhoppningsvis sköter de djuren bättre denna gången bara... :crazy:

Men jag måste ändå medge att jag känner mig dum, för jag förstår liksom inte riktigt hur det går till. Slakteriet köper djuren, för att...:confused:? Vad säger de till ägarna? Bryr sig inte hästägarna vad som händer med hästarna som köps av slakteriet? Vet de att hästarna går på bete någonstans, eller tror de att de slaktas direkt?
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Nu har vi ännu inte behövt avliva ngn häst men efetrsom vi har haft egna hästar i snart tjugo år så börjar det närma sig.

Jag är uppenbarligen otroligt blåögd. Men om jag hade skickat en häst till slakteriet, osäker på om vi verkligen hade valt det i och för sig, men då hade jag nog förväntat mig att den slaktades direkt och inte att den gick på bete.
Jag mår faktiskt illa vid tanken.

Jag kan möjligtvis förstå tanken att man låter den gå en sommar till. Men då ska det i så fall vara hemma hos mig på mitt eget bete där jag har koll på läget med flugmedel, vila inne och allt annat.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

tja.. det ar ju latt att losa - var med nar hasten slaktas? De bultas val forst, inte sant? Knappast varre an att gora det hemma pa garden...


ogillar personligen folk som skickar hastar till slakt nar hasten ar i sadant skick att den MASTE slaktas NU. Sa ska det inte ga till, ska den skickas till slakt ska den vara i sant skick att den klarar av en viss period i hage - och det ar val andock inte Fel heller? Kopt for slakt ja visst, far ej saljas viadre (vilket ar bullshit - har jag kopt hasten har jag kopt hasten) visst, men hade jag som hastagare salt en hast i sa pass kasst skick att den for hastens skull behover avlivas idag... sa borde nog nagon saga at mig att dra mitt huvud ur mitt arsel, skaka skiten ur oronen och borja uppmarksamma saker....
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Nej, jag håller med. Det är en himla skillnad på att låta hästen gå en "sista sommar" hemma där man själv har stenkoll på hur den mår.

Men frågan kvarstår, hur fungerar det egentligen? Hur köper slakteriet hästar som sedan inte slaktas direkt:confused:? Jag är väl antagligen helkorkad men jag kan inte förstå hur man kan sälja sin häst till ett slakteri med vetskapen att den kommer att slaktas "någon gång". Är det så det fungerar :crazy:?
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Alla är inte så värst intresserade av vad köparen ska göra med hästen och köparen kan ju uppge vilken anledning till köpet som helst. Jag har svårt att tänka mig att det är särskilt lönande för slakteriet att ha hästarna på bete, för mig verkar det snarare vara en tillfällig förvaring och att man slaktar dem när man har lite och göra.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Jag håller med dig.
men jag är inte alls insatt i detta. Jag har inte ens tänkt så långt som att man säljer sin häst till slakteriet. Jag trodde att man typ anlitade dem för att slakta hästen. Det är i allla fall för mig en stor skillnad. tänk om ngn köper hästen från slakteriet1 bara för att ta ett exempel.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Hur de köps upp, jo bl a många travstall skickar hästar på slakt enbart därför att de inte räcker för de som den var tänkt för. Utan att för den saken skull vara sjuk, jag vet många som sålt iväg hästar som det fysiskt inte har varit något fel på men de har kostat mer än vad de har genererat i pengar.

Sedan är det upp till slakteriet när hästen ska tas bort, inget konstigt med det egentligen.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Det kan ju fungera på lite olika sätt... om jag förstått det hela rätt.

Ett alternativ är när man själv väljer att köra sin häst till slakteriet.. På en i förväg avtalad dag.. då slakten skall ske... så är det väl lite som du tänker... dvs att man anlitar slakteriet för att utföra slakten. Men sen "säljer" du ju indirekt kroppen till slakteriet.

Andra alternativet är att man låter slakteriet köpa hästen redan innan den lämnat gården hemma. Jag personligen har ofta sett annonsen med rubriken "Slakthästar köpes"...... I annonsen står det lite längre ner att de hämtar hos säljaren samt att de garanterar att hästarna slaktas i Sverige...

I det senare fallet tror jag att slakteriet under en tid "samlar" på sig ett antal hästar innan de slaktas. Vissa dagar slaktar de hästar... andra dagar slaktas grisar eller vad det nu kan vara. Under den tiden skall ju hästarna förvaras.. Sommartid funkar det utmärkt att de förvaras i en hage....

Jag tror att det är betydligt vanligare än vad man tror att människor väljer den sista varianten... dvs att låta slakteriet hämta hemma på gården...

Själv har jag bara personlig erfarenhet av ett tredje alternativ... och det är när man avlivar hemma och och låter lantbrukstjänst ta hand om kroppen...
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Om det är sant, och hästarna är hästar som skickats till slakt av andra (hästägarna) så finns ju risken att hästarna är skadade/sjuka.
Har de då ont (dvs de lider trotts att de inte rids/körs) och därför skulle slaktas så ska de inte behöva gå på bete. Med tanke på slakteriets tidigare handlingar så skulle det inte vara helt omöjligt att de gjorde en sådan sak (dvs lät lidande hästar gå på bete och lida) för att själva tjäna lite extra. Jag utgår då ifrån att de extra kilon som hästarna får på sig inte går till hästens ägare.



Om hästägaren INTE är slakteriägaren så bör det ju ligga i deras intresse att få så mycket som möjligt för hästen, men jag tror ärligt talat inte att man får betalt för fett (om det var vad som åsyftades).

Möjligt är väl att slakteriet köper hästar, äger hästarna, släpper dem på bete och slaktar dem sedan. Till det finns ju många skäl, t ex att veterinären bara kommer vissa tider i månaden och att man därför inte kan slakta närsomhelst.

Förstår inte riktigt frågan; menar du att det är fel att släppa hästar på bete generellt eller ska man bara låta bli att släppa hästar på bete om de ska slaktas? Själv har jag släppt häst på bete fullt medveten om att det är sista sommaren, men det var i tanken att han skulle få njuta av sin sista tid.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Nej, ärligt talat är jag lite skeptisk speciellt efter vad som hände förra sommaren med deras hästar på bete. Men det är ju inte alls säkert att det upprepas! Skadar ju inte att hålla ett litet öga på hästarna dock...
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Men köttmängden ökar ju inte genom betet, bara fettet vilket inte ger betalt.
 
Sv: Vet ärligt talat inte vilket forum detta passar i...

Du tänker på hästägare som ser sina djur som kompisar? Dom vill med största säkerhet ha sina hästar slaktade omgående och skulle inte gå med på "uppätning" på bete.

Men sedan har vi ett stort antal hästar vars ägare endast ser dom som potentiella inkomstkällor. Dessa personer strunta förmodligen i om hästen släpps på bete, säljs vidare etc när dom väl fått sina pengar.

Mot bakgrund av vad som skett på det slakteriet och runt ägarna så förstår jag din reaktion.

LIA.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp