Bukefalos 28 år!

Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

M

Mirus

Vid försäljning vem betalar normalt veterinär besiktning och ev. röntgen?
Jag vet att det finns alla olika varianter, men jag utgår ifrån att det finns någon slags norm kring det?
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

Tja, vi har så att:

Går hästen igenom besiktning betalar köparen.
Om hästen däremot inte går igenom så betalar säljaren.

Köparen får själv välja veterinär om så önskas och välja vilken typ av besiktning.

:)
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

Enligt de Vet jag har pratat med så är det den personen som begär besiktning som ska betala och det brukar ju vara köparen.
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

När vi sålt häst har vi stått för gårdsbesiktning, om köparen velat klinikbesiktiga eller röntga har dom fått ta kostnaderna.

Vet inte om det finns någon norm, men köparen har ju undersökningsplikt, borde då vara dom som ska stå för ev besiktning.

Har hört om fall där köparen stått för besiktning och hästen ej gått igenom, dom har då velat att säljaren skulle ta kosnaden. Så man ska nog komma överens innan vad som gäller
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

*KL*

Jag anser det vara självklart att säljaren står för en "vanlig" besiktning. Så har också varit fallet vid alla mina hästköp.
Vill man ha klinikbesiktning tycker jag köparen kan stå för den.
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

KL

Vad kostar en besiktning på klinik ink röntgen ca?
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

när jag har sålt hästar och även köpt så brukar säljaren stå för gårdsbesiktning, men klinik får köparen stå för. Sen beror det ju vilken prisklass det handlar om också. MEN som köpare har man undersökningsplikt. Dvs har säljaren begärt och betalat en besiktning har man inte så mycket att komma med om det skulle dyka upp några fel i efterhand.
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

Min första häst som jag köpte betalade säljaren röntgen och vet.besiktning.
Men min andra häst som jag har haft i 2 månader nu fick jag betala vet bes och röntgen, hon gick som tur igenom, men om hon inte skulle göra det så skulle vi få betala iallafall.
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

sist jag röntgade och bes på klinik kostade det 8500kr inkl moms
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

Nu har jag "bara" köpt en häst, och hon var besiktigad U.A. när jag tittade på henne. Den besiktningen hade dock säljaren betalat. Jag fick bes.protokollet (orginalet).

Som säljare skulle jag nog kunna betala en gårdsbesiktning.
Men röntgen, klinik och liknande skulle köparen få stå för om denne ville ha det.

Sedan är väl detta diskuterbart när man kommer uppåt i prisklasserna (kanske 90-100 + ?), jag skulle inte våga köpa en såpass dyr häst utan att röntga ben och rygg :angel:
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

Det är inte alls självfallet. Köparen har undersökningsplikt så ur juridisk synpunkt ska alltid köparen betala veterinärbesiktning.
 
Sv: Vet.besiktning & röntgen, vem betalar?

Håller med de som pratar om att säljaren ev. kan stå för en gårdsbesiktning, om man vill röntka och besikta på klinik är det definitivt köparens kostnad.

Undantaget är väl extremt högpris hästar, där ingår ibland röntken på säljarens uppdrag vet jag, men isåfall är det som sagt ett helt annat pris vi talar om på hästen, upp mot 100.000 kronors klassen och över.
Om säljaren betalar röntken ska man se det som en extrem bonus tycker jag, rent generellt, det finns inget som säger att det skall vara så - alls!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 901
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 202
Senast: Smedholt
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp