Vet inte riktigt vad det är med min lilla häst ....

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Daffne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 337
D

Daffne

Min Häst är ett Varmblods sto på 10 år. Jag rider henne i skog och mark . Nu dom senaste veckorna har hon blivit lite mysko. rätt vad det är så kan hon tvärnita och Backa hela vägen hem typ. Jag har ingen aning om vad det kan vara. Är det någon av er som har varit med om detta eller kanske kan ge lite tips på vad det kan vara, och hur jag kanske kan hjälpa henne att komma över det. Jag har funderat och har checkat igenom henne och hon har inte ont någonstans eller liknande . Först tänkte jag att det bara var tillfälligt men nu har hon gjort så i säkert en månads tid .

/Väldigt Väldigt tacksam för svar . !

Låter som ren istadighet. Ge dig inte utan var bestämd med att ni ska framåt, låt henne backa ner i diket om du har ett dike som inte är så jättedjupt. Mitt hbl gjorde så ibland, och gav hon sig inte, då vände jag henne så fick hon backa ut på ridtur tills hon tröttnade. Lycka till

Hoppa av och led henne. Upp igen efter ett tag, fortsätter hon att backa, så hoppa av igen och led henne. Fortsätt tills hon går frammåt.I värsta fall kan du få många långa promenader på det här sättet! Men jag tror att det fungerar tillslut.

En häst jag hade en gång gjorde så, men det visade sig att han blev öm i ryggen av sadeln efter en stunds belastning.

Min häst kan bli istadig och börja backa om det är något som han tycker är äckligt att gå förbi (typ gröna troll i dikena eller så :D).
Det mest effektiva på honom är då att vända rumpan mot den riktning han ska gå och backa honom förbi "faran" och gärna en bit till. Sedan vända och rida framåt igen.
Detta fungerar väldigt bra på min häst i alla fall!

Oj, det kan nog finnas tusen möjligheter att lösa detta :confused: men det viktigaet är att du inte låter henne vinna..kankse kolla om du kan ha sällskap ett tag så att hon får ett drag plåster :confused:

Om jag hoppar av och leder henne reser hon sig eller annat. Hon blir snor tokig.
Men jag har fått en ny promenad kompis nu så jag ska se om det fungerar. Ska rida tillsammans i morron så jag hoppar in här sen och berättar hur det gick . Tack för alla tips . :)

Åh vad jag känner igen det där, en av mina hade en sån "knäpp" förra veckan, trodde sig se massa läskiga saker och kastade sig till höger och vänster stup i kvarten! Och det är inte roligt för den som sitter på heller, plötsligt kom det en tvärtnit så det stod härliga till, annars va det höger vänster höger vänster! :crazy:
Men skam den som ger sig, det är bara att truga tills de ger med sig, denna vecka har han varit sagolik än så länge. :love:
Jag tror han fånade sig bara för att vårkänslorna svallar under huden samt att det blåste en del.

Om hon inte går att leda, då tycker jag att du skall börja med att träna på det.

femåringen jag rider gör så ibland för att testa mig, går det att komma hem snabbare? tänker hon säkert.

När hon börjar så brukar jag lägga en massa volter runt runt på samma ställe. Till sist inser hon att det är lika bra att gå framåt.

Om inte det funkar så brukar jag låta henne stå still på samma ställe tills hon till sist blir otålig. Man måste ha tålamod!!! Det är ju lite svårt att göra så om hästen backar i för sig...

Aja mer tips har jag inte men jag tror inte att det hjälper att hoppa av och leda då fattar hästen ju att ryttaren hoppar av om hon gör så.
Du kan ju annars ha med en kompis som får hjälpa till och snärta lite med en pisk bakom hästen om hon backar. Fast då måste du ju va säker på att backningen bara är bus!!!!

Hoppas att det löser sig med din pålle ;)

När hon börjar backa- vänd henne och backa åt rätt håll istället. :smirk: Ååh så fiffigt.. :D

Om hon inte går att leda, då tycker jag att du skall börja med att träna på det.
Klart att hon går att leda . men just i detta sammanhang om du förstår vad jag menar ?

Hej igen! nu vet jag helt säkert att dte bara var trams .
Igår red jag en liten sväng efter att hon stått en dag .
Det gick faktiskt mkt bättre än väntat . Hon försökte att backa en fåtal gånger men då gjorde vi en volt och sedan framåt men en del gånger ville hon inte men då "klappade" jag till henne med spöt på bogen .Jag är väldigt tacksam för alla tips ni gett mig. :D

Ger du henne B-vitamin tillskott?

Nu på våren blir många hästar knäppa och känsliga pga. fällningen. Min häst blev knäpp helt plötsligt och det beror på att hon blir jättekänslig och har humörsvängningar på våren pga.det. Endel hästar blir knäppa bara man sätter på täcket när de fäller.

Testa B-vitamin om du inte redan ger det.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 180
Senast: Emuliiaa
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 302
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 109
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka