Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Jag håller med dig och har fått samma uppfattning. Pratade även med en domare som ansåg att de inte var speciellt trevliga att ha o göra med i ringen.

De behöver helt klart se över mentaliteten, mer mentaltest.

Agnes är faktiskt trevlig nu men hon är ju 6år.


..och jag har aldrig träffat på nån som är aggressiv, och min är då alldeles alldeles underbar :love: ...t om aggressiva hundar kan han umgås med då han utstrålar nåt andra hundar kan hantera....konstigt hur olika man kan se rasen...min lillasyster har småglin, och där dom är...där är han :love:
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

De värsta är att dom rekommenderas till folk som vill ha en kärvänlig familjemedlem som vill ha en aktiv hund.
Dom jag träffat ägs av förstahundsägare.
Hundarna är på tok för svåra för dom!!!
Inte ens jag som iaf anser mig ha ett rätt stort register i hundbeteende och träning förstår mig på dom här hundarna så jag förstår att förstahundsägare biter rejält i gräsmattan när dom skaffar en sån hund.
Jag menar, skaffar man en JRT så vet man ju förmodligen ändå vad man ger sig in på. Men dom jag känner räknade inte med att få en hund med det temperamentet dom fått i sina hundar.
Den ena är verkligen ursvår. Man får ta på den koppel tex men i helvete att man får ta av det efter promenaden??! Att be dem gå ner från säng eller soffa är också ett jäkla hallå.
Ingen av dessa 5 hundar verkar må bra, ägarna försöker men inget verkar fungera.


...min är 7 år och hane..han går lös överallt i tätbebyggt område och skulle aldrig tänka tanken att morra åt något..dessutom ligger dom under pincher o inte terrier...iofs blev dom väldigt poppis fort så det kan ju vara nån andrahandsavel på en del hundar
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

iofs blev dom väldigt poppis fort så det kan ju vara nån andrahandsavel på en del hundar

Där tror jag i alla fall att du satte fingret på något, om man kollar på antalet födda hundar så har det ökat väldigt kraftig de senaste åren.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

:eek:
Var det du som startade disk på FB? Annars är det faktiskt kränkande att bete sig så.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Nej det var inte jag som startade diskussionen. Och jag fann det faktiskt också väldigt kränkande. Skrev ett privat meddelande till en av personerna som uttalat sig värst men fick efter en ursäkt även till svar att hen i fortsättningen skulle akta sig för att svara i trådar där jag var inblandad. Så tydligen var det jag som gjorde fel som blev upprörd när det slängdes ut massa skitsnack om mig som hundägare över mitt huvud.

Nu var jag visserligen inte nämnd vid namn men gårdshundsvärlden är liten och det är inte så svårt att lista ut att det var jag som startat denna tråd. Det var några stycken som redan gjort det varav en av dom skrev ett privat meddelande till mig på facebook.

Det mest ironiska är nog att dom faktiskt trodde att jag körde lydnad, agility och spår samtidigt alltså allt på en och samma gång. Samt att jag höll på i sex timmar i sträck. Men det är klart gör man ingenting med sina hundar kanske det inte är så självklart att det inte var så jag menade. Men jag tror ingen här inne missförstod mig iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Då tycker jag du har en plan!

Och vilken fb grupp rör det sig om? Nu böev jag lite nyfiken...
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Ja det känns som så! Tycker jag fått en hel del mycket bra tips och råd från er här inne i tråden. Vill tacka för det!

Det var en facebook-grupp för gårdshundsägare, diskussionen urartade. Jag vet att personen som länkade till tråden inte hade som syfte att det var jag som skulle diskuteras men några självutnämda och självgoda experter kunde väl inte låta bli att klappa sig själv på axeln genom att trycka ned en annan hundägare.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Ja det känns som så! Tycker jag fått en hel del mycket bra tips och råd från er här inne i tråden. Vill tacka för det!

Det var en facebook-grupp för gårdshundsägare, diskussionen urartade. Jag vet att personen som länkade till tråden inte hade som syfte att det var jag som skulle diskuteras men några självutnämda och självgoda experter kunde väl inte låta bli att klappa sig själv på axeln genom att trycka ned en annan hundägare.

Håller med dig helt och hållet - jag har klivit ur just den gruppen eftersom det ibland blir lite hetsigt och vissa som "vet bäst" sätter nivån
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Jag tror helt enkelt att det är så att rasen blivit för populär för sitt eget bästa och därefter görs kombinationer som inte är så eftertänkta.
Man har ju aldrig sett så mkt DSG som man gör nu.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Kan inte en hund ha en typ av mentalitet fast rasen ligger under en annan benämning?
För mig är tex inte en collie en brukshund.
Lika lite som en sheltie är en vallhund.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Kl.

De dsg jag träffat på har alla varit väldigt trevliga. Och en som jag lärt känna är riktigt rolig och snäll mot allt å alla. Lite hyss har han iofs för sig men oerhört roligt att jobba m honom då han är så lättlärd å arbetsvillig.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra längre..(låååångt)

Kan inte en hund ha en typ av mentalitet fast rasen ligger under en annan benämning?
För mig är tex inte en collie en brukshund.
Lika lite som en sheltie är en vallhund.


Kanske..men jag har inte märkt nåt av det du beskriver rasen..det bor en kille i närheten av mig som har 8 st ..dessa är han ute o går med i koppel samtidigt...det är som ceasar går med sin "pack" ...alla är lydiga, tysta o följsamma...

Min uppfödare har fött upp rasen sen 1974 och iallafall är min kille ett riktigt bra exemplar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
846
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp