Vet inte vad man ska tro (långt)

S

sarinon

Nu vet jag inte om jag ligger på rätt forum eller inte men...

Jag börjar med att berätta historien bakom och avslutar med min fundering.

Var i somras med om en otrevlig incident när vi skulle transportera och har sedan dess funderat fram och tillbaka vad som var fel.

Hästen i fråga har alltid varit jättesnäll att transportera och gått in utan problem, stått snällt under körsträckan utan att sparka eller vara orolig och varit lätt att lasta ur.
Hon har däremot inte blivit transporterad så mycket 1-2 ggr/år de senaste åren.

De första somrarna lånade vi ägarens släp, den näst sista sommaren hyrde vi ett jättefint nytt släp från en travbana, vilket vi även ville göra förra sommaren. Släpet var tyvärr upptaget och vi fick tag på ett släp av en bakant som har häst.


Vi hämtade släpet och åkte för att lasta hästen som totalvägrade att gå längre in än en hov på rampen. Jag trodde ju att hon bara kommit ur fel vinkel eller nåt så vi försökte igen. Samma sak igen. Efter 45 minuter och efter att hon nästan trampat ner oss lastare så fick vi in henne. Men då var vi 4 stycken som hjälptes åt med linor. Annars har vi aldrig varit fler än två.

När vi satt oss i bilen för att köra iväg hörde vi att det blev ett väldans liv där bak så vi stannade bilen som kanske hunnit rulla 2 meter och jag gick bak till damen. Vi körde iväg igen och då ser jag hur hon försöker lägga sig ner, så vi stannade igen.
Denna gång löste det sig så fort vi kom ut på vägen och hon stod fint resten av vägen. Och då vi lastade ur var hon lugn och fin.


När hon sen skulle hem till ägaren några veckor senare blev det värre. Vi hade fått låna samma transport.
Då garderade vi redan från början med linor så att hon inte skulle kunna "sjåpa" sig, och vi fick in henne rätt snabbt.
Sätter oss i bilen och rullar sakta ner för backen men hon börjar lägga sig. Så jag går bak till henne och ställer mig med framdörren öppen och på avstånd och vi rullar igen. Det slutar med att jag står och tjurhåller henne i grimman så att hon ej ska krypa ur och lägga sig. I väntan på kontakt med ägaren ställer sig min far i transporten med henne men då börjar hon få sådana panikattacker när vi står stilla också så vi betsämmer oss för att lasta ur och gå upp med henne i stallet tills ägaren kom.

Efter det såg jag inte henne förrän vi lastade ur hemma igen, men resan dit var lång.
När ägaren kom fick damen lugnande som fick verka en stund, innan de lastade in henne. Då var hon ju så lugn så då var det inte några problem att få henne att gå in.
Själv hade jag gjort så mycket som möjligt för att hålla mig därifrån då jag inte klarade av att vara med.

Vi kom iväg men ägaren fick under hela resan bremsa damen för att hon inte skulle sätta igång igen. Det var en del liv där bak och hon hade legat ner 2-3 gånger på de 2,5 mil vi körde.
Som nödlösning kunde vi lasta ur henne den sista halvmilen och gå hem med henne men då höll hon sig lugn så vi tog oss hela vägen till gården.

Vi lastade ur en lugn men väldigt svettig dam som otroligt nog klarat sig utan skador. Dem hade transportskydden fått ta istället. :)

Men här började ju så klart funderingarna om varför hon nu betett sig så som hon gjort.
Vi hade teorier om onda ben och allt möjligt.



Men så nu har jag fått ännu ett alternativ som jag inte riktigt vet hur jag ska tro på.
I början var jag väldigt skeptisk till det, men ju fler dagar som går och ju mer man tänker på det fram och tillbaka, ju mer övertygad blir jag.


Transporten vi lånat hade visst råkat ut för någon slags olycka med en häst i. När vet jag inte. Men hästarna som åkt i den efter den olyckan hade visst betett sig konstigt.
Det låter lite otroligt att hon genom att känna doften från den panikslagna hästen som varit med om olyckan sedan bara skulle vägra gå in i transporten och själv bli tokig av att åka i den.

Men samtidigt känner jag att det skulle vara en förklaring till hennes beteende.


Tror ni att det kan vara så?

Är det någon annan som varit med om att hästarna blivit oroliga av att åka i en "olyckstransport"?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet inte vad man ska tro (långt)

Det låter lite långsökt, men jag är öppen för det mesta. Eftersom hon tidigare aldrig har haft problem med att åka så var det något fel denna gången. Hon kanske inte gillar släpet? Det är kanske mörkare än det andra? Jag vet inget om det och hade det varit min häst hade jag testat att lasta i ett annat släp som hon är van vid, för att se om det är släpet hon reagerar mot. Det låter som sagt lite långsökt att hon känner doften av den panikslagna hästen som råkade ut för en olycka, men å andra sidan så vet vi egentligen inte så mycket om hästars psyke.
 
Sv: Vet inte vad man ska tro (långt)

Jo det tycker jag med, att det är långsökt.
Men eftersom hon vägrade gå in i transporten direkt och aldrig gjort det innan så låter det lite skrämmande. Som om hon visste att det var något hemskt som hänt och inte ville riskera nåt.

För hon har ju som sagt alltid gått in utan problem förut och utan att streta emot. Med mig i alla fall:) ägaren stressar henne så då brukar hon va liiiiite jobbig. Nu blev det tvärnit direkt. Ej förhandlingsbart. *ler*
 
Sv: Vet inte vad man ska tro (långt)

Jag har varit med om liknande konstigheter i andras stall (med egen häst) och andra miljöer, utan att någon kunnat hitta orsaken. Vi människor saknar väl en del av den känslighet/dom sinnen som djuren har. Jag har låtit hästen bestämma hur vi ska lösa situationerna.
I ditt fall hade jag inte envisats, utan löst det med annan transport. Inte menat som kritik, utan byggt på erfarenheten.

LIA
 
Sv: Vet inte vad man ska tro (långt)

Kan det inte blivit blodstänkt i transporten efter "olyckan"??

Jag lånade själv ut min transport en gång till en grannes skadade häst..
trots att jag skurade ur transporten NOGA efteråt ,började en av mina hästar totalvägra att gå in i detta släp!!

Det är en mkt klok och känsligt sto ,sällan rädd men denna gång visade hon tydligt att transporten var äcklig,uppenbarligen kände hon blodlukt som jag inte gjorde..strax därefter sålde jag transporten och har ingen aning om hur länge blodlukt sitter i..eller vad det nu var..hästen har inte vägrat gå in igen heller..

Små saker i en transport kan göra att känsliga hästar reagerar med panik,vet en häst som om man höjde bommen för högt( enligt hästen) så fick han panik,sänkte man bommen ett hål helt ok..likaså vet jag att vissa hästar vill ha mkt fönster i transporten,medans andra blir lugnare utan fönster..hästar är olika,bara vi trögfattade människor som inte alltid fattar deras signaler.. :cool:

Vet också hästar som "plötsligt börjat krångla" där det varit fel på transporten(obalans mm)eller taskig bilförare..men oxå väldigt ofta hästar som har fysiska problem där det blir smärtsamt att stå och hålla balansen i transporten,tex nyligen en häst som börjat bli stressad enligt ägaren under transport,blev strax efter halt,vilket visade sig vara ryggproblem(kissing spines)
tänk själv att med ryggont stå i en dåligt fjädrad transport,bläh.. :(
 
Sv: Vet inte vad man ska tro (långt)

Jo, har inte tänkt transportera henne igen efter förra sommaren.
Men jag hade i alla fall tänkt börja lastträna henne till sommaren, och då blir det ju med ägarens släp.
Det skulle vara "kul" om hon funkar utan problem då.
Men jag har inte så stora förhoppningar då det ändå gick som det gick med dläpet i somras.
Om jag var hästen så skulle jag nog inte ha så bra erfarenhet av den gången så att hon skulle kliva på helt frivilligt igen..
Men hästar kan ju förvåna..:)
 
Sv: Vet inte vad man ska tro (långt)

Reflektion! Kanske skulle du överlåta åt andra att lasta nästa gång?

OM- hästen kopplar obehagligheterna senast till dig, din far m fl, kan det kanske vara lättare att slippa den eventuella belastningen?
Så kanske en helt ny situation skulle förenkla? Annan transport, andra människor, annat lastställe etc.

Att hästen skulle reagerat på blod i transporten, tror jag inte. Men på vad, det är en bra fråga!

Hästar måste kunna transporteras! Min övertygelse! Hur gör man annars, när den står där med stort, blödande sår i bogen eller något annat lika trevligt?
Alltså, lycka till med transporttränandet.

LIA
 
Sv: Vet inte vad man ska tro (långt)

Mycket möjligt att hon kan ha "kännt något".. Inte omöjligt tror jag.

T.ex när jag och någrs till red förbi en transport som stod på gårdsplan. Helt plötsligt från ingenstans låter det som någon kastar en sten eller sparkar på transporten, innuti! Blev lite småskraja, men tänkte inte så mycket mer på det. vi tänkte väl att det var kylan som spökade. Men den häst som senast var i transporten hade avlivats när han låg under kniven. Så jag tror att det var hans sätt att påminna oss att han finns kvar där. :) Förstod någon? ^^

Sen tycker jag det är mycket mysigare med lite mer mystiskt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 091
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 823
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 400
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 844
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp