Re: Ok
Ok... tack för ditt svar.
Om ett stall råkar utför tarmvred flera gånger på ett år och i samtliga fall så dör dessa. Vad tror du det kan bero på? Stället i sig inte vet alls.
Jag kan berätta om varför min häst är bukopererad (nämnt i annan tråd).
Vi stod i ett stall där hästarna, även min, fick kolik men tillsammans med feber, ganska hög feber. Koliksymptom & feber alltså.
Eftersom min häst aldrig haft kolik förut under de 6 år jag hade haft henne då och nu fick det upprepade gånger under en vår (kom till stallet vid nyår) misstänkte jag fodret och bytte stall efter några månader. Men kolikanfallen för min häst fortsatte i nya stallet, med feber.
Åkte då till klinik för utredning, då hade hon bukhinneinflammation

Fortfarande ingen aning om varför, hem till nya stallet med pencillinkur och nya kolikanfall... tills en helg när ett kolikanfall blev såpass att vi helt sonika stoppade in henne i transporten och åkte till klinik, akut, en lördagnatt förstås.
Väl på kliniken lugnade det sig så hon behövde inte opereras akut. Vad man däremot visste på kliniken vid det laget var orsaken till kolikanfallen...
Höet på första stallet togs in från ett flygfält. När planen landar händer det att däcken exploderar och sprids över landningsbanan. I flygplansdäck finns det förstärkningar som jag tror heter corda

det ser ut som knappnålar ungefär, fast utan knapp då, och lite tunnare, smala, smala metallgrejer.
När landingsbanan röjts från snö på vintern har dessa metallpiggar slungats med snön ut på fältet där bonden sedan tagit in sitt hö. Piggarna hade följt med fodret ned och perforerat tarmarna

på min häst och då orsakat bukhinneinflammationen. Tarmarna hade sen läkt ihop men då även vuxit ihop med varandra

och med förträngningar
Innan detta med höet upptäckte dog två hästar med diagnos tarmvred. En häst opererades akut straxt före min, det var då piggarna upptäcktes i magen på den hästen och min häst opererades alltså planerat.