VETEHALM ?

Jaha, fast korn innehåller ju gluten också, så vad sa hon om det då ? Fast jag har då aldrig hört talas om häst som har haft Celiaki. :confused:
 
Hej du, många knasigheter blev det här nu.

I grund och botten är vete lika som korn, dock innehåller vete som du sagt gluten. Många vuxna däggdjur (inkl. människan) är mer eller oftast mindre "allergiska" mot detta. I obetydlig mängd är det ingen fara, men blir det mycket blir man t.ex. dålig i magen.
En annan skillnad är att vete blir klistrigt när det blir blött, som när hästen tuggar det och upplevs av de flesta hästar som negativt. Det är då avgjort genom att läsa deras reaktion när de äter vetet.

Jag känner inte att jag exakt kan svara på din fråga, men börja med att kolla hur mycket vete det finns i axen, det är troligtvis inte mycket då den är tröskad, och då är det ingen fara, vad jag vet. Men som fodermedel bör vete inte användas, i alla fall inte till hästar. Ta då korn istället.

Hoppas du kommer till klarhet! Lycka till.

Mvh
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 532
Senast: Flixon
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 264
Senast: Sirap
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp