Vetekli & kalk?!?

U

undercover

Vetekli & kalk?!?

Undrar om någon kan hjälpa mig; jag fick höra att om man ger vetekli till häst så behöver man tillföra extra kalk. Stämmer detta och i så fall, varför?
nyfiken karin
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Vetekli är väldigt fosforrikt. Men om man behöver lägga till kalk eller inte hänger ju på vad man ger i övrigt!! Många lägger till kli i foderstaten just för att det saknas fosfor, då motarbetar man ju sig själv om man dessutom lägger till mer kalk.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Får hästen mycket havre samt vetekli måste man absolut ge extra kalk. Det som är bra med kalk är att överskottet kommer ut med urinet.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Återigen; det beror på vad resten av foderstaten innehåller!! Har man ett hö med mycket kalk så täcks kanske behovet ändå. Ger man mycket betfor och lusern likaså. Det GÅR inte att generellt säga att man måste ge si eller så, det hänger helt på vad hästen äter mer.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Tilläggsfråga Magdalena: stämmer det som ovan sa att överskott av kalk kommer ut med urinen?
I mitt stall fodrar folk nämligen som regel med både miner blå och kalk = rejäl kalköverdos om man inte ger enorma mängder kraftfoder (vilket sällan är fallet). Höt har också något hög Ca / P kvot (har den inte i huvudet).
Försämras fosforupptaget av kalköverskottet? Ökar risken för njursten? Eller är kalköverskott helt ofarligt?
*vill gärna veta mer om detta*
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Förutom hö så får mina hästar just nu BARA havre och kli.
Och min kvot ligger helt inom gränserna för ok UTAN att jag ger ngt kalk.

Förra året så behövde ena hästen kalk, inte den andra, då det skiljde lite grann på mängden foder de fick.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Överskottet kissas ut, precis som överskott av fosfor. Men det påverkar inte balansen på mineralerna!

Ett överskott av kalk är ingen fara om det kommer från grovfodret. Det är mindre bra om överskottet kommer från överfodring av mineralfoder. Fosforupptaget påverkas inte nämnvärt, det är värre om kvoten är för låg, hellre för hög kvot än för låg. Men man bör ha i åtanke att överskott av ett mineral påverkar något annat. Kalk och järn t.ex är ju inte så lyckat tillsammans. Kalk är vad jag har förstått den "minst farliga" att överdosera i alla fall.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Kli och Lucern är ju något som kompleterar bra om man vill balansera värdet, om jag fattat rätt :smirk:
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Jag håller till viss del. Men ofrånkommligt är att vi fodrar våra hästar med fosforrikt foder och därför bör man ge kalk som ett tillskott därmed är det inte sagt att man ska göra det besinningslöst men i 9 av 10 ggr när man ger vetekli så har man skjutit över kvoten vad gäller kalk/fosfor. All mineral påverka övrig mineral sammansättning samt upptag. Att det kan påverka njurarna är även det sant då dom måste arbeta hårdare om man överdriver.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Du är helt ute och snurrar. Jag räknar och har räknat oändligt många foderstater, och om jag ska uppskatta på en höft sådär, så skulle jag säga att ca/p kvoten i de flestas hö är högre än den önskade totalkvoten. Det är mkt oftare som jag får använda miner vit, grön och fosforbalans i exempel, än miner röd och blå!

Alltså, de flesta höpartier har tillräckligt med kalcium, men ofta lite mindre fosfor. Rent GENERELLT, utifrån min erfarenhet. Så även om jag använder vetekli i foderstaten, så kan jag många gånger behöva använda även miner vit som ju är väldigt fosforrikt. Så det så. :cool:

Så det du skriver tycker inte jag stämmer.

Dessutom ger de flesta inte mer än 300 g vetekli, oftast mindre. 300 g vetekli blir 3 g fosfor, inte så väldigt mkt alltså.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Ska man läsa vad dom flesta av er skriver här så skulle hästen stå sjuk varje dag. Ni krånglar till allting med massa tillsatser. Räkna hit och dit, det är i slutändan ögat och individen (hästen) som bestämer. Så jag vill påstå att det är nog du som är ute o snurrar. Mina hästar mår toppen med otroliga tävlingsresultat och jag har aldrig krånglat till fodersaten som dom flesta man läser om. Hur mycket tillsatser ger du dig själv? Hur ofta väger du din mat? Om du inte gör det ligger du ofta sjuk hemma elr har ont nånstans?
Ett bra exempel på att man krånglar till allt är detta. Det kom en hästägare som var otroligt orolig för att hästen var snuvig och ville ha en massa mediciner för att bota det samtidigt i bilen har han tre små barn som är lika förkylda men dom var han inte lika orolig för det var ju bara en vanlig förkylning. Så moralen är krångal inte till allt.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Ursäkta men VA?! Vad har det här med frågan om man MÅSTE ge kalk om man ger kli att göra?
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Snacka om att vräka ur sig vad som helst när man inte har några sakliga argument.

Du förstår, så här är det. Hästarna kan inte välja själva vad de ska ha tillgång till att äta. Det är vi som förser dem med mat, och då måste vi se till att de får i sig allt de behöver. Vi människor äter allsidigt och det vi inte får i oss ena dagen får vi oftast i oss nästa dag. Vi vet även vad som är bra och mindre bra att äta.

Tillbaka till hästens mat nu, det som vi ska diskutera på denna sida.. Vi måste också se till att det blir rätt balans mellan ämnena. Det skriver du ju själv när du säger att man MÅSTE ge kalk när man ger vetekli, vilket är ett otroligt dumt påstående då det har med omständigheterna att göra- vad resten av summan i foderstaten blir.

Du kan inte se om din häst får fel balans av mineraler, det kan märkas i en hälta om några år. Det behöver inte alls ske ens, för du kan ha tur med höets mineralvärden. Du kan ha sålt hästen innan du får några problem.
Varför tror du att så många unga hästar går sönder? De får inte rätt mat under uppväxen bl.a..

Slutsats, jag krånglar inte till det, jag ser bara till att hästarna får allt de behöver. Och med ett sämre hö blir det oftast mer pytsande. Mig gör det inget att pytsa, därför har jag gjort en pytsig foderstat till min egen häst, har ganska dåligt hö, och så blir det billigare på det viset med.

Nåt mer du vill klaga på?
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Du är verkligen ute o cyklar alltså, det finns många anledningar till att hästar går sönder och ett av dom är allt skit som marknaden vill att du ska peta i dom. Jag menar herregud människa så du köper alltid dom bästa tomatern åt dig själv osv och för att verkligen se att dom är bäst skickar du dom på analys och sen väger du dom för säkerhets skull så det blir rätt. Ja jag sa att man ska balansera med kalk om man ger vetekli. Nu är det så att det beror på helt vad man har för häst och vad den används till men en tävlingshäst som får oftast så mycket havre att den ofelbart ligger högt i fosforn. Vidare anses i dom senaste rönen att man tex till vuxna hästar knappast kan ge för mycket kalk medan till föl och unghäst kan ge effekt som inte är bra och alltså en hårdare balans i kalk/fosfor är bra. Alltså slutsats sluta krångla till allt.
Jag anser att ämnet för min del är avslutat eftersom vi uppenbart har skilda syn på ämnet. Men lycka till med dina räkningar och analyser.
PS. är ej emot analyser.
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Fosfor överskott pissas ju inte bara ut, det hindrar oxå kroppen från att ta upp kalk, tar inte kroppen upp kalk ur maten så kan kroppen börja ta kalk någon annan stans (skelettet) och då kan hästen få ut kalkningar i skelletet och det kan ju leda till att man har en häst som inte kan användas till annat än promenadridning.. Har själv varit medryttrare på en gammal tävlingshäst som fått urklakningar i skelletet och inte kunde tävlas mer..
 
Re: Vetekli & kalk?!?

Kan du inte ta en diskussion bara för att vi har olika åsikter? Äh men kom igen va.

Du säger emot dig själv flera gånger. Nu var detta frågan om man ska ge kalk om man ger vetekli, vad har det med stora havregivor till tävlingshästar att göra? Och se där, ännu en gång så uppger du att man faktiskt måste se till de andra fodermedlen i foderstaten. Men- det viktigaste är ju höets innehåll, eftersom foderstaten ska baseras på höet.

Sedan, ang vuxna hästar och kalköverskott. Du vet att unghästar ska ha 0,50 g Ca per MJ. Vuxna ska ha 0,40 (0,45 vid hårt arbete), dessutom ska ca/p kvoten hos unga hästar vara 1,8- alltså ska de ha mer kalk. Så... what's up with that? :smirk:

Och ang människors ätande, så skrev jag i mitt förra inlägg att vi får i oss allt vi behöver genom att äta allsidigt varje dag, och det vi missar ena dagen får vi oftast i oss den andra. Hästar har inte det valet.
Så hur kan du kasta ur dig "Jag menar herregud människa så du köper alltid dom bästa tomatern åt dig själv osv och för att verkligen se att dom är bäst skickar du dom på analys och sen väger du dom för säkerhets skull så det blir rätt." , då blir jag lite fundersam. :confused: Läste du ens mitt förra inlägg?

Och så skrev jag att en anledning till att unghästar går sönder är fel mat under uppväxten. Det finns givetvis andra orsaker också, har aldrig påstått ngt annat. För tidig aktivering och för hård träning är ju ett exempel, även för mkt ridning på böjt spår så lederna belastas fel och ofta när hästen växer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 316
Senast: Sassy
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp