Veterinär erfarenheter??*långt*

A

Ambra

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av veterinärerna i era områden. En sak som hände för två och en halv vecka sen fick mig att börja undra över kompetensen hos vissa:confused:

Det började med att vovven gick ca en vecka med harklingar och enstaka inåtvända nysningar, klart näsflöde, ingen feber, åt och drack som vanligt. Sen på onsdag morgon så var hon väldigt hängig, ville inte äta (tog dock leversnittar) eller dricka. Gick ut med henne och hon kissade å bajsade som vanligt men sen när vi kom in så var det tjockt gulgrönt snor ur ena näsborren!

Ringde genast vet. och fick tid senare samma dag (ibland ska man ha tur:smirk: )
När jag kom dit så palperade hon svalget å lyssnade på hjärta/lungor. Tog tempen, hon hade 39,5. Jag frågade lite försynt om det kanske kunde vara bihåleinflammation men det avvisade hon genast (skulle rinna ur båda då, tydligen) Hennes gissning var att det satt ett främmande föremål i halsen eller kennelhosta (men det var inte troligt, trodde hon, eftersom hon inte träffar några främmande hundar) så hon remiterade mig till en större klinik där dom kunde söva å röntka henne. Gav henne penecillin å vätska. 670 kr!?

Åkte därifrån, en timme senare var hunden som förbytt: Pigg å glad åt mat å drack men fortfarande snorig. Gjorde i ordning koksalt, jag å min kompis spolade näsan på henne och då kom det snor ur båda?! Lyssnade efter missljud i andningsvägarna men kunde inte höra några! å hade det varit dom nedre så hade hon väl knappast ätit sitt torrfoder?!

Fick tag på en annan vet. som kollade henne.. skrev ut penecillin och se på f*n.. hunden är nu frisk som en nötkärna!:banana:

Men tänk om jag lytt den andra vet. Då hade hon blivit sövd för absolut ingenting!!:mad: Å kunde dom inte ha spolat ur näsan åtminstonde?? (Fick rådet att köpa nässpray och koksalt för att hålla andningsvägarna öppna av första vet.)

Hoppas era erfarenheter av veterinärer är bättre:crazy:
 
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Ambra skrev:
Ringde genast vet. och fick tid senare samma dag (ibland ska man ha tur:smirk: ) Gav henne penecillin å vätska. 670 kr!?
...
Åkte därifrån, en timme senare var hunden som förbytt: Pigg å glad åt mat å drack men fortfarande snorig. Gjorde i ordning koksalt, jag å min kompis spolade näsan på henne och då kom det snor ur båda?! Lyssnade efter missljud i andningsvägarna men kunde inte höra några! å hade det varit dom nedre så hade hon väl knappast ätit sitt torrfoder?!

Fick tag på en annan vet. som kollade henne.. skrev ut penecillin och se på f*n.. hunden är nu frisk som en nötkärna!:banana:

Hm, så Vet1 undersökte hunden som hade 39,5 i temp, remiterade till röntgen och gav den penicillin + vätska och hunden mådde mkt bättre efter en timme. Vet2 undersöker hunden,skriver ut mer penicillin och hunden blir frisk.

Inkompetensen är?
 
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Inkompetensen är.... Att Genast remitera sövning å rönktgen! Varför?? Varför inte spola igenom näsan å konstatera vad det var?? Nu fick vi lista ut det själva!! Det är väl VÄLDIGT onödigt att söva om det inte är nödvändigt?!
 
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Vad jag vänder mig emot är att det inte gjordes ett dugg!! mer än att ge en penecillinspruta! Jag som lekman visste bättre än att söva en hund helt i onödan! Och vet. i fråga visste att hunden hade ätit å druckit som vanligt under veckan! Vad jag frågar mig är.... vill dom bara dra in pengar?? Har största respekt för dig iom att jag vet att du kan det här.. men..... hade du gjort det samma?? Alltså, inget!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Troligen gett pc o inget mer, förmodligen inte skickat till röntgen i det läget men jag kan ju inte veta hur starka misstankar din vet hade på ngt som gick att kolla den vägen. Spola näsan? Varför? Om är en bihåleinf gör det knappast ngn skillnad. Då skall man först kolla vilken bihåla med tex röntgen o sedan gå in i den vilket är special.
Sen när är att ge pc att göra inget?
PL
 
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Jag tycker att du ska vara glad att veterinären vill göra det bästa för din hund. Vid undersökningen hade hunden nedsatt aptit, enkelsidigt nosflöde och en av diff diagnoserna är corp al. Du kunde ha sagt att du inte var intresserad av vidare undersökning utan ville avvakta. En veterinär tvingar inte dig till undersökningar, utan föreslår det som anses bäst för djuret. Vissa vill ha en diagnos andra vill bara behandla.
Din veterinär får knappast betalt av det djursjukhus hon/han remitterar till.
Vilken diagnos kom du fram till av nässpolning? Kan du garantera att det inte sitter något i näshålan som kommer att orsaka en infektion när ab-kuren avslutas?
 
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Ambra skrev:
Jag som lekman visste bättre än att söva en hund helt i onödan!

Hon/Han kunde inte utesluta att det inte var något som satt ett främmande föremål i din hunds hals. Alltså föreslår hon att ni åker in till en klinik som kan röntga (och söva om operation skulle vara nödvändingt).

Vari ligger problemet? Och om det hade varit ett främmande föremål i halsen, hade det inte varit bra att röntga då?

Personligen tycker jag att det låter som en ansvarsfull veterinär.
 
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Ambra skrev:
Det började med att vovven gick ca en vecka med harklingar och enstaka inåtvända nysningar, klart näsflöde, ingen feber, åt och drack som vanligt. Sen på onsdag morgon så var hon väldigt hängig, ville inte äta (tog dock leversnittar) eller dricka. Gick ut med henne och hon kissade å bajsade som vanligt men sen när vi kom in så var det tjockt gulgrönt snor ur ena näsborren!

kan mkt väl förstå din reaktion, Har varit med om liknande själv, mina båda hundar fick kennelhosta. När jag ringde till vet för o best. tid så ifrågasatte dom min beskrivning av problemet dvs min förklaring av bakåtvända fnysningar osv, jag trodde ev det var noskvalster (hade inte en tanke på kennelhosta då) o sa detta när jag ringde. Efter en del om o men så fick jag en tid.

Väl inne hos vet konstaterades kennelhosta!! Talade då om för vet att jag i princip fick tjata mig till en tid pga att dom inte tyckte det lät så alvarligt, vovvarna hade inte feber o var rätt pigga.. Vet. var inte heller så glad då dom bara satt upp tio min på mina hundar, vilket man gör för en vacc el. så. Hade jag nu inte gått dit så hade ju mina hundar kunnat smitta halva kvarteret utan att jag visste om det...
Nästa fall blev när retreivern bröt svansen ngn vecka efter. Åkte dit igen träffade en annan vet. Hennes bedömning blev att vi var tvungna att amputera svansen, jag ifrågastte varför och om det verkligen inte fanns mölighet till att linda den o låta den läka ihop. Hon sa då att den förmodligen redan var död och att det fanns inget att göra mer än att ta bort den.

Fick tid för amputering två dgr senare, när vi då träffar ytterligare en annan vet så säger han att ska ni inte vänta lite o se om det läker sig självt först??! Det var ju just detta jag frågat den andra vet om?? sagt o gjort vi åkte hem o kurera vovvens svans... idag tre v senare är den på god bättringsväg utan amputering... märkligt nog.
Anta att det kommer personer som inte har så stor kunskap om dina djur till kliniker som gör så här... det kan ju bli både kostsamt och massa tråkigheter för den djurägaren om han nu litar blint på sin vet. Det är väl en självklarhet att man inte ska behöva vara misstänksam emot deras kompetens när man söker för ngn åkomma??? visst alla kan göra fel men endå....
 
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Jag håller med det du skriver.
Jag gör hellre lite för mycket, än för lite och sen får ångra mig.

Jag vet en hund som för några veckor sedan hade ätit en massa mediciner (för människor) Ägarna ringde vet och de sa att ägaren skulle komma in direkt. Men de valde att avvakta. Sen fick de ändå åka in efter flera timmar, och hunden klarade sig inte.
Undrar hur de mår idag, som valde att avvakta.
 
Sv: Veterinär erfarenheter??*långt*

Eftersom man oftast inte behandlar kennelhosta och inte så gärna vill ha in det på kliniken så är det inte så konstigt att de inte propsade på att du skulle komma in. Det är väl heller inte så troligt att hunden skulle smittat så många andra då man inte låter dem hälsa på andra om de inte är friska. Jag förstår att man är orolig och vill veta vad det är för fel på ens djur, så jag säger absolut inte att du har handlat fel, utan försöker bara förklara det från klinikens synpunkt.

Sedan är det alltid tråkigt när man upplever att djuret blir felbehandlat, men veterinärer har olika kunskaper och upplevelser. Den första veterinären hade kanske varit med om fall då det inte hade läkt konservativt, medans vet. 2 hade det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
529
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 150
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp