Veterinär kunde inte känna hästens revben – länsstyrelsens krav: "Banta ponnyn"

Mina blir mest överfodrade (jag antar att man menar att de lägger på sig vikt) med mer MJ än med mycket protein.

Jag gör precis som @TinyWiny skriver. När jag äntligen lärt mig lite foderkunskap har jag fattat att det är mer protein jag behöver och minde energi. På det sättet kan jag ge mer grovfoder utan överutfodring och dessutom ge mindre kraftfoder. Det bästa med det är också att om jag måste sätta till protein, vilket jag trots allt måste göra, så blir det potatisprotein med bara protein i och lucern. Det är alltså bara potatisproteinet som räknas som kraftfoder.
 
Som jag svarade den andra användare så är det min erfarenhet att de i min bekantskapskrets gör så. Bryr mig inte riktigt om din "inte alla"...
Jag håller inte med dig i övrigt.

Att några i din bekantskapskrets inte kan innebär inte att alla som letar grovfoder med hög proteinhalt inte kan. Vad dina bekanta gör eller inte gör är ju föga intressant i en sådan här situation. Att dina bekanta gör fel innebär inte att ju högre proteinvärde desto bättre är fel.

Vad håller du inte med om?
 
Du skrev att det blir fett om man överfodrar vilket jag skrev att de gör, överfodrat sina hästar. Jag skriver om min erfarenhet och hur dessa uttrycker sig till mig oh andra.
Självklart blir hästar feta om de får för mycket foder, det är ingen raket-teknologi, men jag håller inte med om att högt proteinvärde är boven vid överutfodring.
 
Att några i din bekantskapskrets inte kan innebär inte att alla som letar grovfoder med hög proteinhalt inte kan. Vad dina bekanta gör eller inte gör är ju föga intressant i en sådan här situation. Att dina bekanta gör fel innebär inte att ju högre proteinvärde desto bättre är fel.

Vad håller du inte med om?
Precis och vad som är bra värde på höet beror på vad för hästar man ska fodra (som du säkert håller med om), de flesta som letar efter specifika egenskaper på höet är mer kunniga än de som inte engagerar sig i grovfodrets värde.
 
Precis och vad som är bra värde på höet beror på vad för hästar man ska fodra (som du säkert håller med om), de flesta som letar efter specifika egenskaper på höet är mer kunniga än de som inte engagerar sig i grovfodrets värde.

Ja precis! Det är det som blir så konstigt när folk skriver att deras grovfoder har bra värden. Det säger ju ingenting. Har jag ett svårfött fullblod och en lättfödd shettis så är grovfodret som är perfekt till fullblodet en total katastrof för shettisen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Kungsör måste se till att den kraftigt halta hästen får komma till veterinär för undersökning. ... Källa / Läs mer...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett hobbystall i Örnsköldsvik har drabbats av den mycket smittsamma sjukdomen kvarka. Det konstaterades av en veterinär under onsdagen...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp