Veterinär kunde inte känna hästens revben – länsstyrelsens krav: "Banta ponnyn"

Joho då. Jag åker förbi ca 20 stall på min halvtimme till jobbet. Det är ca 3,5 mil.
Jag kan med gott samvete säga att det är ett fåtal av dem som har ett hull som är normalt och det enda stall som har vältränade hästar med muskler och lean mean fighting machine är travstallet.

Något annat som jag märkt som haft häst sedan ´84 är att de hästar som då var sjukligt feta enligt uppfödare och oss hästägare (trots ung ålder på oss) nu mer är något över dagens "normalhull".
Jag kommer ihåg det sto som kom för betäckning där alla liksom drog efter andan när hon klev ur transporten, helt spontant.
Den kamerabilden jag har av henne (kollade för ca ett år sedan på den) skulle kunna vara vilken häst som helst i vår bekantskapskrets idag. Fjordingar i synnerhet!!

Ridlägerhästarna på fjordhästlägret kommer jag ihåg som lite flabbiga i hullet och lite tunga. I dagens mått mätt är de i rätt hull och "ska inte bli magrare".

Så visst har det ändrats rejält! Och visst fan är vi hemmablinda. Det händer mig hela tiden och jag måste fråga mina kompisar ibland för att veta om jag har koll.
Nu har jag dock bra koll med hullkollen från ASPCA. Då kan jag kolla statiskt själv utan känslor.

Blir lite chockad av att läsa att ni ser så många hästar som har överhull.
Jag reagerar ibland över folk som letar efter hösilage och hö med enormt högt protein innehåll och sen ger dom massor utav detta för dom tror det är bäst så. Borde väl snarare sträva efter ett lite mindre näringsrikt hö som dom kan ge mer av med jämnt fördelat under dygnet och tillsätta vad som saknas..

Jag har nog aldrig sett en vältränad fjording men kan tänka mig att många ursäktar sig med att dom "ska se ut sådär" speciellt om gränsen för hur våra hästar i dagens läge ska se ut flyttas fram..
 
Jag har nog aldrig sett en vältränad fjording men kan tänka mig att många ursäktar sig med att dom "ska se ut sådär" speciellt om gränsen för hur våra hästar i dagens läge ska se ut flyttas fram..

Såklart de finns och en hel del av dem men majoriteten är ju inte det. Just argumentet några av er skriver; "de ska vara så" är ett aber. Samtidigt så ser de ju lite bulliga ut som vältränade med muskler men man måste ju kunna skilja på äpplen och päron och det verkar svårt för gemene man.

Norrmän och danskar är betydligt bättre på att hålla sina fjordhästar i både rätt hull och tränade för det de ska göra.
Det i sin tur gör att vi tror att vi har en annan sorts fjordhäst här i Sverige, som är lite tung men faktum är att vi har dem i högre hull och vet inte hur man tränar dem. Generellt alltså.
 
Blir

Jag har nog aldrig sett en vältränad fjording men kan tänka mig att många ursäktar sig med att dom "ska se ut sådär" speciellt om gränsen för hur våra hästar i dagens läge ska se ut flyttas fram..

Du umgås kanske inte i fjording-kretsar?
Kolla i fjording-tråden under gnägg, s. 91, inlägg 1810.
Där ser du en fjording som är lite för tjock men inte förskräcklig. Skapligt tränad men mer hull än muskulatur... (min fjording så det är helt OK att jag föreslår titten)
 
Tror i många fall att folk förväxlar muskler med hull.. Rund häst= vältränad...
Minns när Lisen la ut bild på All in runt tiden för OS förra sommaren, man skymtade revbenen på kortet, och då var han i toppkondition. Hade en privatperson lagt ut ett kort på en häst där man såg revbenen hade det kommits med en massa tips om foder som ger hull och avmaskning..
 
Jag tycker det är fantastiskt att man äntligen ska kunna få djurförbjud pga. tjocka djur. Det är ett stort problem som uppmärksamast alldeles för lite, medans folk blir hysteriska om det går att skymta revbenen på en häst/hund/ko/whatever.... :banghead:

Det stämmer nog att det inte var lika vanligt med tjocka hästar för en 20-30 år sedan då jag växte upp, men då var kunskapsnivån ang. magsår osv. mycket lägre, och många stora hästar fick endast 5-7 kg hö i dygnet, så om hästvälfärden var så mkt bättre - tja.... :cautious:
Fast nu har pändeln svängt helt åt andra hållet och alla hästar ska tydligen få äta så mycket dom orkar hela tiden. Hoppast att det jämnar ut sig så småningom och att folk förstår att hästar har olika behov och behöver utfodras och motionerast därefter.
 
Du umgås kanske inte i fjording-kretsar?
Kolla i fjording-tråden under gnägg, s. 91, inlägg 1810.
Där ser du en fjording som är lite för tjock men inte förskräcklig. Skapligt tränad men mer hull än muskulatur... (min fjording så det är helt OK att jag föreslår titten)

Nej inte direkt även om jag har ett vänner oxh några andra bekanta som har fjordingar. Deras hästar är tyvärr som ngn vackert uttryckte det flabbiga. Ska titta på din fjording :)
 
Blir lite chockad av att läsa att ni ser så många hästar som har överhull.
Jag reagerar ibland över folk som letar efter hösilage och hö med enormt högt protein innehåll och sen ger dom massor utav detta för dom tror det är bäst så. Borde väl snarare sträva efter ett lite mindre näringsrikt hö som dom kan ge mer av med jämnt fördelat under dygnet och tillsätta vad som saknas..

Jag har nog aldrig sett en vältränad fjording men kan tänka mig att många ursäktar sig med att dom "ska se ut sådär" speciellt om gränsen för hur våra hästar i dagens läge ska se ut flyttas fram..
Nu är det sällan ett för högt proteininnehåll som är problemet utan för mycket MJ. Snarare tycker jag att dom äter mindre med ett högre proteininnehåll. Visst blir protein också fett om man överutfodrar men det är sällan att dom enbart äter mycket protein som dom blir tjocka av.
 
Blir lite chockad av att läsa att ni ser så många hästar som har överhull.
Jag reagerar ibland över folk som letar efter hösilage och hö med enormt högt protein innehåll och sen ger dom massor utav detta för dom tror det är bäst så. Borde väl snarare sträva efter ett lite mindre näringsrikt hö som dom kan ge mer av med jämnt fördelat under dygnet och tillsätta vad som saknas..

Jag har nog aldrig sett en vältränad fjording men kan tänka mig att många ursäktar sig med att dom "ska se ut sådär" speciellt om gränsen för hur våra hästar i dagens läge ska se ut flyttas fram..
Det är knappast de som söker högt proteininnehåll som är överrepresenterade när det gäller fetma hos hästar. Det är ofta de som har lättfödda hästar som vill ha högt protein (en kvot runt 6 och i kombination med låg/måttlig energi är nog mest populärt) och som helst vill få en balanserad foderstat utan att ge en massa kraftfoder.

De som söker högre protein än så har nog ofta fölston och/eller föl/unghästar. Stona behöver producera mjölk och de små växa, men bra hö så slipper/minskar man kraftfodret.
 
Nu är det sällan ett för högt proteininnehåll som är problemet utan för mycket MJ. Snarare tycker jag att dom äter mindre med ett högre proteininnehåll. Visst blir protein också fett om man överutfodrar men det är sällan att dom enbart äter mycket protein som dom blir tjocka av.

Jo ett för högt protein innehåll blir problem eftersom precis som du skriver deras hästar blir överfodrade trots deras uträkning tex visat att med detta höga innehåll kan dom ge tex xx kg men då är det syyyyynd om hästen så får dom många kg fler PLUS enormt mkt kraftfoder. Tror du skulle bli förvånad över hur många som tror ju högre proteinvärde desto bättre.
 
Det är knappast de som söker högt proteininnehåll som är överrepresenterade när det gäller fetma hos hästar. Det är ofta de som har lättfödda hästar som vill ha högt protein (en kvot runt 6 och i kombination med låg/måttlig energi är nog mest populärt) och som helst vill få en balanserad foderstat utan att ge en massa kraftfoder.

De som söker högre protein än så har nog ofta fölston och/eller föl/unghästar. Stona behöver producera mjölk och de små växa, men bra hö så slipper/minskar man kraftfodret.


I min bekantskapskrets är det tyvärr så, jag kan inte tala för andra. Och dom har inte fölston/föl eller unghästar utan vanliga hobby tävlingshästar.
 
Jo ett för högt protein innehåll blir problem eftersom precis som du skriver deras hästar blir överfodrade trots deras uträkning tex visat att med detta höga innehåll kan dom ge tex xx kg men då är det syyyyynd om hästen så får dom många kg fler PLUS enormt mkt kraftfoder. Tror du skulle bli förvånad över hur många som tror ju högre proteinvärde desto bättre.
Eh .. skriver jag så? Det var en nyhet. Var skriver jag att "deras hästar blir överutfodrade"?

Vad är skyhögt protein enligt dig förresten? Åtminstone häromkring får man i allmänhet vara nöjd med hyfsat med protein.

Min erfarenhet är att de som fodrar för mycket för det är synd om hästen gör det oberoende av proteinhalt i grovfodret.
 
Jo ett för högt protein innehåll blir problem eftersom precis som du skriver deras hästar blir överfodrade trots deras uträkning tex visat att med detta höga innehåll kan dom ge tex xx kg men då är det syyyyynd om hästen så får dom många kg fler PLUS enormt mkt kraftfoder. Tror du skulle bli förvånad över hur många som tror ju högre proteinvärde desto bättre.

Att man är medveten och söker grovfoder med högt proteininnehåll innebär inte att man samtidigt överutfodrar. Det är snarare tvärtom de som inte har någon koll alls som söker grovfoder med lägre proteininnehåll. Har man en lättfödd häst är högt protein och lågt energiinnehåll en förutsättning för att få till en riktigt bra foderstat. Har man en svårfödd häst är ett lägre proteininnehåll inga större problem (inte hur lågt som helst givetvis) om hästen orkar äta tillräckligt mycket grovfoder.

Poängen med att leta grovfoder med högt proteininnehåll till sin lättfödda häst är just att slippa ge kraftfoder.

Ju högre proteininnehåll grovfodret har desto bättre är det så ja, det önskar jag att fler förstod.
 
Eh .. skriver jag så? Det var en nyhet. Var skriver jag att "deras hästar blir överutfodrade"?

Vad är skyhögt protein enligt dig förresten? Åtminstone häromkring får man i allmänhet vara nöjd med hyfsat med protein.

Min erfarenhet är att de som fodrar för mycket för det är synd om hästen gör det oberoende av proteinhalt i grovfodret.

Du skrev att det blir fett om man överfodrar vilket jag skrev att de gör, överfodrat sina hästar. Jag skriver om min erfarenhet och hur dessa uttrycker sig till mig oh andra.
 
Att man är medveten och söker grovfoder med högt proteininnehåll innebär inte att man samtidigt överutfodrar. Det är snarare tvärtom de som inte har någon koll alls som söker grovfoder med lägre proteininnehåll. Har man en lättfödd häst är högt protein och lågt energiinnehåll en förutsättning för att få till en riktigt bra foderstat. Har man en svårfödd häst är ett lägre proteininnehåll inga större problem (inte hur lågt som helst givetvis) om hästen orkar äta tillräckligt mycket grovfoder.

Poängen med att leta grovfoder med högt proteininnehåll till sin lättfödda häst är just att slippa ge kraftfoder.

Ju högre proteininnehåll grovfodret har desto bättre är det så ja, det önskar jag att fler förstod.

Som jag svarade den andra användare så är det min erfarenhet att de i min bekantskapskrets gör så. Bryr mig inte riktigt om din "inte alla"...
Jag håller inte med dig i övrigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Kungsör måste se till att den kraftigt halta hästen får komma till veterinär för undersökning. ... Källa / Läs mer...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett hobbystall i Örnsköldsvik har drabbats av den mycket smittsamma sjukdomen kvarka. Det konstaterades av en veterinär under onsdagen...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp