Veterinär kunde inte känna hästens revben – länsstyrelsens krav: "Banta ponnyn"

En veterinär som föreläser om överviktiga hästar hävdar att ett kg om dagen i viktnedgång går alldeles utmärkt. 90 kg på tre månader kanske kan bli lagom beroende på hur stor ponnyn är.
 
Jag är övertygad om att det varit ok med att vara på god väg.

Jag är mest fundersam varför de valt just den hästen. Feta hästar är inget ovanligt direkt.

Kan ha varit att någon anmält, t ex veterinär eller hovslagare. Eller att någon annan sett ponnyn och reagerat på hur fet den var och att den dessutom fick fri tillgång. En sån syn är ju anmäkningsvärt, fet är en sak men att den fortsätter att gödas friskt....
 
Bra agerat av veterinären! Ofta tar man inte tag i djurskyddsfrågor förrän det är alldeles försent och endast avlivning kvarstår som alternativ.

Och att fetma på häst äntligen uppmärksammas i media och hos veterinärer. Det borde vara ett större problem både procentuellt och hälsomässigt än lite för tunna hästar (nu pratar jag inte om svältande hästar).
 
Och att fetma på häst äntligen uppmärksammas i media och hos veterinärer. Det borde vara ett större problem både procentuellt och hälsomässigt än lite för tunna hästar (nu pratar jag inte om svältande hästar).
Verkligen! Speciellt med tanke på konsekvenserna fetma kan ge i form av fång osv.

Jag höll på att få spunk när en veterinär som var här och vaccinerade lite syrligt påpekade att nordsvensken var mager - hon kände ju faktiskt revbenen när hon tryckte med handen...:banghead:
 
Och att fetma på häst äntligen uppmärksammas i media och hos veterinärer. Det borde vara ett större problem både procentuellt och hälsomässigt än lite för tunna hästar (nu pratar jag inte om svältande hästar).

Det gjordes ju en mindre, ganska dålig, studie på hästar och hull här i Sverige.
Det som var ganska dåligt var ju att det var ägarna som skulle skatta hullet, men enligt en ganska bra skattningsskala. Dåligt på så sätt att det inte är en standardiserad hullskattning gjord av samma person.

Men utfallet av den studien var ju att hästar som klassades som "något underhull" (troligen 3-4 enligt den här niogradiga skalan) var friskast, alla kategorier av sjukdomar.
¨
Håller verkligen med om att det är bra att övervikt och fetma hos hästar börjar ses som ett problem även om det är väldigt ovanligt - och förmodligen helt rätt av veterinären - att agera genom anmälan om vanvård.

För vanvård är det att övergöda hästar.
 
Verkligen! Speciellt med tanke på konsekvenserna fetma kan ge i form av fång osv.

Jag höll på att få spunk när en veterinär som var här och vaccinerade lite syrligt påpekade att nordsvensken var mager - hon kände ju faktiskt revbenen när hon tryckte med handen...:banghead:

Hände mig också, DV skulle vaccinera, flikade in att "nu får hon inte bli smalare, fjordingar ska ju vara runda!". Häst som efter benbrott bar på ca 100 kg övervikt och saknade rätt mycket muskler. Jo men visst.
 
Hur kan man som ägare igonera detta?
Så hemmablind kan personen väl inte vara..?

Joho då. Jag åker förbi ca 20 stall på min halvtimme till jobbet. Det är ca 3,5 mil.
Jag kan med gott samvete säga att det är ett fåtal av dem som har ett hull som är normalt och det enda stall som har vältränade hästar med muskler och lean mean fighting machine är travstallet.

Något annat som jag märkt som haft häst sedan ´84 är att de hästar som då var sjukligt feta enligt uppfödare och oss hästägare (trots ung ålder på oss) nu mer är något över dagens "normalhull".
Jag kommer ihåg det sto som kom för betäckning där alla liksom drog efter andan när hon klev ur transporten, helt spontant.
Den kamerabilden jag har av henne (kollade för ca ett år sedan på den) skulle kunna vara vilken häst som helst i vår bekantskapskrets idag. Fjordingar i synnerhet!!

Ridlägerhästarna på fjordhästlägret kommer jag ihåg som lite flabbiga i hullet och lite tunga. I dagens mått mätt är de i rätt hull och "ska inte bli magrare".

Så visst har det ändrats rejält! Och visst fan är vi hemmablinda. Det händer mig hela tiden och jag måste fråga mina kompisar ibland för att veta om jag har koll.
Nu har jag dock bra koll med hullkollen från ASPCA. Då kan jag kolla statiskt själv utan känslor.
 
Tyvärr många okunniga människor som har häst.

Låter helt sjukt ändå. Utgör man från artikeln (jag känner ej till vem ägaren/ponnyn är) så måste den vara enormt fet?! Det stod om jag minns rätt också att den hade fri tillång till mat och ägaren ej ville ta bort den fria tillgången. För lat för att utfodra flera gr om dagen?
 
Jodå, jag ser dagligen exempel på hästar på fb som räknas som mulliga och gulliga/maffiga/har hingstnacke (när det egentligen är fång-/fettnacke, osv osv osv.

Herregud, är från bilder på hästar från folk du känner då alltså?
Tycker det är lika hemskt med övergödda som undernärda djur..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Kungsör måste se till att den kraftigt halta hästen får komma till veterinär för undersökning. ... Källa / Läs mer...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett hobbystall i Örnsköldsvik har drabbats av den mycket smittsamma sjukdomen kvarka. Det konstaterades av en veterinär under onsdagen...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp