Veterinär: ”Unghästutbildning måste få ta tid”

Vi känner stor oro över unghästutbildningen idag. Felaktig form får stora konsekvenser och det syns alltmer i spektrat av skador på de unga hästar vi får in som patienter. Det krävs nu krafttag från domarkåren. Det skriver veterinär Anne Haglund och sjukgymnast Pernilla Stenfeldt från Saxtorps Hästklinik i en debattartikel.
 
Sorgligt men så sant och så jäkla viktigt att ta upp igen och igen tills det blir en förändring, vetenskapligt och sakligt och bra underbyggt. Innehållet i artikeln borde läsas upp i högtalarna före varje nationell och internationell unghästbedömning/tävlingsklass som påminnelse.
 
Jag blir lite nyfiken på vad dom menar med öppen form. Korrekt öppen form där bakkärran och ryggen är med genererar inga avdrag. De flesta jag ser som rider i öppen form är långa som om tåg med glappande tyglar och sänkt rygg och bakkärran i Haparanda. Såklart de får avdrag?
 
Jag blir lite nyfiken på vad dom menar med öppen form. Korrekt öppen form där bakkärran och ryggen är med genererar inga avdrag. De flesta jag ser som rider i öppen form är långa som om tåg med glappande tyglar och sänkt rygg och bakkärran i Haparanda. Såklart de får avdrag?

Jag tycker det var en del saker som liksom haltade i artikeln rent rid-/utbildnings-mässigt.
Utöver det du nämner tänker jag på påståendet att man måste hålla balansen i tygeln om man sitter bakom lod. Klart som fan man inte måste! Jag har absolut suttit så ibland för att hästen rört sig större än min bål varit stark för. Det går ju fint att göra det utan att involvera handen i det.
Och det går ju att rida hästen med annat än nacke högst med uppsugen underhals och välvning av halskotpelaren upp och ur manken.

Men jag tycker ändå artikeln belyser väldigt viktiga frågor gällande att rida i for kort form fram(ihopdragen med hårt och statiskt tryck ofta) och rida upp frambenen genom underhalsen.
Det är liksom för mkt spänning, för mkt skador och en jävla tråkig ridning som både är ojust/omotiverande för hästen. Men som också aktivt motverkar samling. Samling som minskar risk för ridrelaterade skador/slitage

Jag vet att jag tjatat om det här på Buke för 10 år sedan och folk tyckte jag var tramsig. Och att man kunde inte alls få frambenslyft via underhalspänning.
 
Fel ridning i all sin ära men jag finner det förskrämmande att man inte en enda gång i den här artikeln nämner något så grundläggande som återhämtning och vila!

För mig säger det en hel del om den allmänna kunskapsnivån gällande träning och uppträning av häst år 2020..
 
Ur ett uppfödarperspektiv kan jag tycka att mycket av glädjen med att sälja unghästar försvinner när man behöver oroa sig över att fina hästar tas för hårt och för fort. Mitt sto är 14 snart och fräschare än någonsin, trots en del rätt allvarliga bakomliggande skador. Hur många ser så pass långsiktigt idag när de köper en 2-åring?
 
Det blir alltid fel när man utgår från teorier och försöker anpassa verkligheten istället för tvärtom. Samma misstag har gjorts när det gäller andra djur och även träning för människor.

Jag ser också problemet artikelförfattarna pekar på men jag håller inte helt med dem i vad de skriver.
 
Det blir alltid fel när man utgår från teorier och försöker anpassa verkligheten istället för tvärtom. Samma misstag har gjorts när det gäller andra djur och även träning för människor.

Jag ser också problemet artikelförfattarna pekar på men jag håller inte helt med dem i vad de skriver.
Kan du förklara vad du menar. Jag läser att vetenskap visar på att hästar uppvisar fysiska skador av felaktig ridning/träning, träning som författarna menar är normen idag och som premieras av domare.
 
Kan du förklara vad du menar. Jag läser att vetenskap visar på att hästar uppvisar fysiska skador av felaktig ridning/träning, träning som författarna menar är normen idag och som premieras av domare.

Alltså riktigt så är det inte, det är inte domarna som sätter ribban för hur det ska dömas , det är domarutbildarna och deras domarutbildare som i sin tur utbildas genom FEI. Det är FEI som sätter grunden för hur det ska dömas.

Men problemet är skulle jag vilja säga att utbildningen inte visar vägen för lägre poängsättning när formen kan vara så tydligt och mkt fel. Jag skulle önska där ( ja även om takt och lydnad etc också ska bedömas) att det konsekvent vid hög nacke/ sänkt rygg/ underhals alltid skulle ge underkänt.

För att förtydliga det blir nån mellanmjölk i bedömningen på ekipage som har allvarliga brister och ingen törs sätta genomgående underkänt, delvis givetvis för att GP domare släpper igenom skitform och fulmunnar, GP domare som i sin tur även är domarutbildare. Kommer såklart till viss del av att de dömer sina kompisar.
 
Senast ändrad:
Kan du förklara vad du menar. Jag läser att vetenskap visar på att hästar uppvisar fysiska skador av felaktig ridning/träning, träning som författarna menar är normen idag och som premieras av domare.
Jag uttryckte mig fel, jag håller med i det artikelförfattarna skrev men på några, kanske mindre betydelsefulla, punkter skulle jag uttryckt det annorlunda än vad de gjorde i artikeln :)
 
Alltså riktigt så är det inte, det är inte domarna som sätter ribban för hur det ska dömas , det är domarutbildarna och deras domarutbildare som i sin tur utbildas genom FEI. Det är FEI som sätter grunden för hur det ska dömas.

Men problemet är skulle jag vilja säga att utbildningen inte visar vägen för lägre poängsättning när formen kan vara så tydligt och mkt fel. Jag skulle önska där ( ja även om takt och lydnad etc också ska bedömas) att det konsekvent vid hög nacke/ sänkt rygg/ underhals alltid skulle ge underkänt.

För att förtydliga det blir nån mellanmjölk i bedömningen på ekipage som har allvarliga brister och ingen törs sätta genomgående underkänt, delvis givetvis för att GP domare släpper igenom skitform och fulmunnar, GP domare som i sin tur även är domarutbildare. Kommer såklart till viss del av att de dömer sina kompisar.
Hela den här "kompisgrejen" bland domare och ground jurors i dressyr och fälttävlan som ju bägge är helt eller delvis bedömningssporter är ganska så sorglig. Både för sporten i sin helhet och hästarna i synnerhet 🤐
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För en tid sedan efterlyste veterinär Anne Haglund och sjukgymnast Pernilla Stenfeldt från Saxtorps Hästklinik ett krafttag från...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: ginnies
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 759
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp