Veterinärer ville avliva häst i onödan

Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Men jösses!:eek:

"Inte så allvarligt"
Tänk om dem avlivat hästen helt i onödan!
:crazy:
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Min häst ville de också avliva när den var 4 veckor men jag vägrade och då föreslog vet. att vi skulle prova att gipsa hennes ben och att det kanske kunde bli bra.
Nu är hon fem år och verkar fungera bra hon är dock inte riden som en normal femåring pga en annan skada när hon var tre år. Men hittills har hon inga problem med benet i allafall vi får väl se vad som händer sen.
Fast jag vet inte om dom gjort något fel ändå man kankse inte kan säga att hon är fullt ok jag menar hon lär väl inte hålla för någon grand prix dressyr eller svårare hoppning men som vanlig ridhäst är hon säkerligen helt ok. Ja jag vet inte.

Hon duger åt mej och till det jag vill ha henne till i allafall det är huvudsaken för mej.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Ibland litar jag inte på veterinärer och man får känna efter själv vad som känns rätt, oftast känner man sin häst bäst själv. Magkänsla är viktigt.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Ja, man måste kunna mycket själv och lita på sin egen kunskap.. Har fått min ena häst utdömd två gånger men han lever och har hälsan fortfarande. En annan bekant ville en vet ta bort hästen på plats för den skulle inte bli bra, men kunde inte ställa diagnos.Var inte vrålhalt heller. Den hästen lever också och har hälsan, fick diagnos fång på annan klinik.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

*kl*

Frågan här var väl Operation eller Avlivning, inte enbart avlivning?
Skulle ibland vara intressant att höra "andra sidan " i dylika lägen, för mig klingar det lite "djurskyddsfråga" över det med en svårt koliksjuk häst som ägarna vägrar operera.
Visst kan hästen bli fullt återställd, men i det akuta läget tycker jag att veterinärerna skall få avgöra vad som krävs för att minska hästens lidande.

Självklart gör dock även veterinärer fel, och hur det egentligen ligger till i detta enskilda fall vet jag inte mer om än vad som står i artikeln - men jag om jag skall vara hård ser nog hellre en svårt smärtdrabbad häst som avlivas i "onödan" (hur mycket smärta skall hästen behöva stå ut med och under hur lång tid för att tillgodose ägarens behov av att "prova allt"?) än att man chansar och hoppas på det bästa och låter en häst lida svårt i förhoppningen att den på sikt skall bli bra. Om inte prognoserna är goda då förstås.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jag håller helt med dig. För vems skull tar man beslut om att hästen ska leva med smärta? Hästens eller ägarens ...
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

*kl*

Frågan här var väl Operation eller Avlivning, inte enbart avlivning?
Skulle ibland vara intressant att höra "andra sidan " i dylika lägen, för mig klingar det lite "djurskyddsfråga" över det med en svårt koliksjuk häst som ägarna vägrar operera.
Visst kan hästen bli fullt återställd, men i det akuta läget tycker jag att veterinärerna skall få avgöra vad som krävs för att minska hästens lidande.

:bow: :bow:

Ställer veterinären ultimatumet "operara eller avliva" så har hästen i regel j*ävligt ont, och att ta hem en häst i det läget? Nej det låter inte schysst i mina öron.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

de är vell inte direkt första gången strömsholmsveterinärerna klantar till sig :o
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jag vill bara förtydliga att det inte handlade om att hästen hade ont i mitt fall. Då hade jag självklart inte låtit henne leva om det skulle varit så.
Jag håller med er som skrev att står valet mellan operation eller avlivning så hade jag nog valt operation.

Jag menar absolut inte att någon häst ska lida i onödan, hoppas inte att någon trodde det.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

jo de kanske finns nån bra men att tillexempel glömma utrustning inne i hästen efter en operation är inte särskillt proffsigt..

& de va bara en sak av allt de gjort..
kan dra fler om du vill ;)
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Roman, då 27 år, fick en rejäl senskada. De rekommenderades att ta bort honom, han KANSKE skulle kunna gå i hagen igen. Läkte fint! Nu 29 år och i topptrim! :)
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Väldigt svårt att kunna uttala sig utan att ha sett hästen men exakt orsak till kolik kan ibland vara svår att fastställa ochdiagnosen är avgörande för förloppet. Man har vissa kriterier som ska vara uppfyllda innan man tar till op på en akut kolik, i detta fallet kanske det såg värre ut än var det var. Nu gick det bra men det har precis lika gärna kunnat gått åt skogen.

Vad gäller övriga exempel i denna tråden så kan jag bara uppmana alla att vara så tydliga som möjligt, veterinärer är inga tankeläsare och förvånasvärt många hästägare vill hellre få sin häst utdömd än att behålla den som haghäst/promenadhäst eller kosta på op. Var tydlig från början till din vet. Många vet. utgår från hästen som bruksdjur och inte sällskap och ingen kommer tvinga någon slå ihjäl sitt djur om det nu inte handlar om ett så stort lidande att det blir en djurskyddsfråga.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Håller med här, det är nog många veterinärer som till en början lite tar för givet att om man har en svårt sjuk/ skadad häst hellre tar bort den på en gång än kämpar, om det nu finns underlag för avlivning i det läget.

Har en pigg o alert dam hemma som blev utdömd för snart 2 ½år sen. Hon fick kotledsinflammation hf som inte ville ge med sej, vet. gjorde allt han kunde med olika behandlingar men hon blev ej bättre med pålagringar som följd. När han förstod att jag ville ha henne kvar OM hon inte led av det så blev han positivt överraskad! Vet. försäkrade om att hon skulle kunna leva ett gott liv i hagen, men att jag skulle vara uppmärksam på om hon tappade i rang o förlorade livsglädje, då skulle hon må bättre av att resa till Trappalanda. T-märkt och efter knappt 1½ år med vila o lite promenader, diverse alternativa behandlingsmetoder o kärlek började hältan lysa med sin frånvaro och jag började rida henne så smått igen. Under våren har hon varit igång 3-4dgr/v med lättare ridning men ändå både trav o galopp. Livsglädjen har hon aldrig tappat och hon har mer bus i blicken än någonsin! Halt har hon inte varit alls på ½år nu :)

MEN, hade detta gällt en tävlingshäst o inte bara min älskade tossiga arab så hade jag kanske inte tänkt likadant, då spelar andra faktorer in, det är inte alltid man har råd att behålla o chansa på att en utdömd häst kan bli frisk och det är nog alla veterinärer mycket medvetna om. Dom stöter nog på många såna fler fall än såna som mej, som vill behålla kusen oavsett om hon kan användas till något eller inte.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

jo de kanske finns nån bra men att tillexempel glömma utrustning inne i hästen efter en operation är inte särskillt proffsigt..


Proffsigt? Nej inte speceillt, men de facto ganska vanligt förekommande, ffa kompresser glöms kvar i hästar. Vi har haft en toppkirurg på besök och han har bla föreläst om vikten av att räkna/skriva upp antal kompresser man använder, detta för veterinärer med mkt erfarenhet ;)
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

I ett sånt fall som du besrkiver ska man ha jäkligt mkt tur också, de allra flesta hästar i den åldern återhämtar sig aldrig från en tuff senskada.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

men i de fallet jag menar så glömde de en sax :crazy:
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

:bow: :bow:

Ställer veterinären ultimatumet "operara eller avliva" så har hästen i regel j*ävligt ont, och att ta hem en häst i det läget? Nej det låter inte schysst i mina öron.
Jag skulle också tänka både en och två gånger innan jag struntade i veterinärens inrådan i det fallet.

Smärtan i sig är inget skäl för avlivning dock. Om en häst kommer att bli återställd så kan jag tänka mig att låta den genomlida en del smärta. Om hästen troligen inte blir återställd så är det avlivning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Besiktningen av hästen var bristfälligt gjord. Nu får den aktuelle veterinären en erinran av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 056
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinären som undersökte den blockhalta hästen borde ha utrett om det handlade om en fraktur. Nu får hen en erinran av Ansvarsnämnden...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp