Veterinärer ville avliva häst i onödan

Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

men ja menade inte att alla är bra, de ja ville få fram är att de finns även bra vet. där. ja känner fler som fått jätte bra hjälp med sina hästar å så, så de dåliga behöver ju inte gälla alla som jobbar där, ja menar de är ju onödigt att dra alla över en kant (:
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Det är otroligt lätt att tycka och tänka när man står utanför situationen, när det väl gäller ens egen häst blir det lite knivigare.
Jag skulle önska att vetrinärerna kunde sänka sin prestige och garden ibland så man hade möjlighet och tid för en bra kommunikation samt att det inte alltid vore så lätt att bara avliva och få ut ersättning från försäkringen för att köpa sig en ny häst.

Det skulle vara otroligt intressant att veta hur många hästar som avlivas och där ersättning betalas ut pga. tex kronisk inflammation i kotled och hovproblem. Är det någon som vet om försäkringsbolagen för ngn statistik och om det är offentliga uppgifter??

Mirja
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

:eek: nej men fy vad hämskt om dom hade avlivat hästen :eek: tänk om matten inte visste och litade fullt på veten tänk vad hemskt nej usch:mad:
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Det där handlar ju bara om den mänskliga faktorn inte om hur bra veterinär man är. Jag har fått väldigt bra intryck av veterinärerna där nere. Var ner med en av våra treåringar för nått år sen om hade kolik. De opererade och räddade livet på honom. Hans tarm hade fastnat bakom mjälten. I böjd form, tänk er en vattenslang som man viker så att det inte kommer nå vatten i genom. Så såg hans tarm ut. Vi fick självklart också alternativen avliva eller operation. Skulle tro att alla som kommer dit med kolikhästar får dom alternativen. eftersom den "vanliga" veterinären inte skickar en vidare om det inte är riktigt allvarligt.

personligen kan jag inte förstå hur de kunde lasta in hästen igen och åka därifrån.. Sen att hästen blev bra är ju rentav ett mirakel men det hör inte saken till. Hästen lär ju ha haft rejält ont innan det vände.. Annars skulle de inte ha åkt till strömsholm från början
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

*kl*

Frågan här var väl Operation eller Avlivning, inte enbart avlivning?
Skulle ibland vara intressant att höra "andra sidan " i dylika lägen, för mig klingar det lite "djurskyddsfråga" över det med en svårt koliksjuk häst som ägarna vägrar operera.
Visst kan hästen bli fullt återställd, men i det akuta läget tycker jag att veterinärerna skall få avgöra vad som krävs för att minska hästens lidande.
.

:bow: :bow:

Veterinärer har, till skillnad från läkare, en SKYLDIGHET att inte låta en häst lida i onödan. Hästens led förmodligen mycket smärtsamt och veteirnärerna ansåg väl (inte lätt att veta innan man öppnar hästen) att det inte skulle gå tillbaka av sig själv, utan att det skulle krävas OP eller låta hästen sluta lida genom att avliva den.
Veterinärer är bara människor de också, om en häst påvisar en mycket plågsam smärta som inte vill gå tillbaka så tyder det ju inte på en vanlig gaskolik direkt, utan kanske på lite värre saker som kräver OP (och även det är ju riskabelt).
En veterinär som inte förkortar en hästs lidande vid fall som ändå inte går att rädda kan få stora anmärkningar för det. De kan bli anmälda för att de håller en häst vid liv för länge, de kan bli anmälda för att djuret dog i "onödan". Tycker många djurägare borde visa lite mer respekt och inte skylla på en veterinär så fort deras djur inte går att reda.

Som någon annan sa; "liv men inte till varje pris"!
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

de är vell inte direkt första gången strömsholmsveterinärerna klantar till sig :o

Vänta nu, dom är skitduktiga på Strömsholm. Man hör bara klågomål, inte om allt andra dom gör. Veterinärerna träfar hur många hästar som helst varje dag. Det är bara när det är ett gränsfall eller dylikt som det blir omskriven...
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Precis det är det jag säger.. Jag kan berätta en historia om Uppsalas djursjukhus.. När jag var liten kanske 7-8 år. Så fick vi lov att åka in med vårat sto och föl till uppsala för det var nått galet med fölets öga så de skulle operera. Allt gick bra och så men när pappa och min farfar skulle åka och hämta hästarna nån vecka senare så hände något ganska konstigt.
De gick till receptionen och frågade vart de stod nånstans. De fick veta vart och så gick de dit. När de går in i rätt stallgång så ser de en skjuten häst ligga snett utanför deras box. Det var blod över hela stallgolvet. Min farfar vart jätte chockad.

Ingen ska behöva se något sånt. Tänk om jag eller nån av mina bröder varit med? Man hade ju kunnat få men för livet. herregud.
Sen vet man ju inte hur hästarna reagerade på det. Det lär väl knappast vara psykiskt bra att bevittna en sån sak från sin box..
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jag har varit med om ett antal hästavlivningar på ultuna o de gjordes normalt i ett behandlingsrum.
Ditt fall måste varit fråga om en akutavlivning där hästen inte kunde flyttas.
PL
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jo så var nog fallet.. kanske ett benbrott eller likn. Men jag tycker ändå att de kunde ha stoppat pappa och farfar från att gå in tills de hade städat upp.. Ingen ska som sagt behöva se sånt där..
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Men jag tycker ändå att de kunde ha stoppat pappa och farfar från att gå in tills de hade städat upp.. Ingen ska som sagt behöva se sånt där..

Vilken reception var ni i, eller rättare sagt vilka pratade ni med? Om ni pratade med någon som egentligen jobbar på smådjurskliniken så har dessa väldigt dålig koll på vad som händer vid stordjurskliniken. Jag tror hur som helst att den ni pratade med inte hade en aning om vad som hade hänt.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Nej självklart visste de inte om det.. men JAG tycker att om de BORDE bli informerade om att det ligger en död häst som blivit tömd på blod strax utanför boxar där de står hämtningsklara hästar.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Nej självklart visste de inte om det.. men JAG tycker att om de BORDE bli informerade om att det ligger en död häst som blivit tömd på blod strax utanför boxar där de står hämtningsklara hästar.

Jo, det är klart. Men du har ju ingen aning om hur länge hästen hade legat där. Om en olycka hänt med hästen och veterinärerna tvingats göra en akutavlivning och sedan söka efter mer hjälp att flytta hästen undan från de andra så fort som möjligt kanske det inte tänkte på (eller inte prioreterade) att informera receptionen om det.
Om en sån grej har hänt så var det ju förmodligen väldigt akut, och då tänker de nog mer på hästarna än på att det ska komma besök. Hästarna står ju där jämt, besök till det stallet kommer inte jämt.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Nej precis.. det var ingen där när de kom dit och såg det. Min pappa och farfar blev alltså dit skickade utan att nån följde med och hittade en död häst tömd på blod utanför boxen. Farfar blev som sagt väldigt chockad (vem skulle inte bli det?) och när de kom tillbaka till receptionen så ryckte de i princip på axlarna åt det bara.. Det tycker jag är dåligt. Vilket också chefen tyckte efter att pappa ringt och skällt på dem! :D
Men men nog om det.. jag ville bara påpeka att alla gör misstag även på uppsala och strömsholm. Det gör dem inte till dåliga veterinärer.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Näee, alla är vi människor och så länge vi är det görs misstag.
Jag är själv mycket aktiv vid uppsala universitetsskjukhus (pluggar ju där). Vet att kommunkationen mellan stor- och smådjur är dålig, men annars har jag inte upplevt nåt sådär.
Det var nog en plötslig grej som hände och det glömdes informera receptionen om det.
Näe, nu måste jag iväg och skriva tenta!
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

KL
Nu framgår det inte av artikeln vilka symtom hästen hade som skulle motivera op el avlivning. Ansvarsnämnden ansåg tydligen att det fanns tveksamheter i bedömningen.
Men!!! Tog det verkligen tre månader för hästen att bli frisk!!!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jo så var nog fallet.. kanske ett benbrott eller likn. Men jag tycker ändå att de kunde ha stoppat pappa och farfar från att gå in tills de hade städat upp.. Ingen ska som sagt behöva se sånt där..

Det kan vara bra att lära sig se sånt. Tänk om man måste vara med och hålla en häst som måste avlivas akut tex. Kanske är det min egen häst som skall avlivas och någon måste hålla hästen.

Men visst är man inte uppvuxen på lantbruk så kan det vara svårt att se. Och det kan ju vara chockartat om man inte är förberedd.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jag tycker du har fel. Man ska inte behöva lära sig att se något sådant. Jag skulle då aldrig vilja det. Även fast jag kanske någon gång kommer att bli tvungen att bevittna en avlivning. Men de får jag ta då.
Det jag ville säga med det jag skrev var att det kunde varit mkt värre. Nu var det två vuxna män som blev överrumplad och en av dem blev chockad på köpet (vilket är förtåeligt när man inte är beredd). Det hade kunnat vara så att jag eller nån av mina bröder hade varit med för att hämta hästmamman och gulliga fölis. (Vi var 4, 6 och 7 år gamla då). Jag är ingen barnpsykolog, men jag kan gissa att man hade blivit ganska ärrad.

Men visst det kanske är lite långsökt att ett barn ska komma in och se nått sånt. Men ändå.

När de ringer oss och säger att vi kan hämta hästarna och sedan avlivar de en häst utanför boxen och blir förvånad när det står två chockade personer i receptioner och berättar ett ligger en död häst i stallgången eller rent av inte bryr sig. Det tycker jag är dåligt.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Bar de inte ens om ursäkt menar du? Är du verkligen helt säker på det? Du var väl inte med själv vid receptionen, om din pappa och farfar var chockade och upprörda så upfattade de kanske situationen ganska olika.

*till de som vill*

Visst, det kan vara "bra" att se en avlivad häst som förvarning. Då jag har pryat mycket med veteriärer och bevittnat en hel del så kände jag mig (självklart mycket ledsen) hyfsat säker på att jag skulle klaraa v att hålla i min egen häst då hon blev utdömd. Och det gjorde jag, men mina erfaranheter av att se andra hästar avlivade hjälpte mig inte ett dugg, det var frågan av en helt annan situation när det gällde min egna häst. Jag tog det hela jättehårt och jag har svårt att avgöra om det hade varit ännu sämre om jag aldrig hade sett avlivade hästar förut..
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

värre. Nu var det två vuxna män som blev överrumplad och en av dem blev chockad på köpet (vilket är förtåeligt när man inte är beredd). Det hade kunnat vara så att jag eller nån av mina bröder hade varit med för att hämta hästmamman och gulliga fölis. (Vi var 4, 6 och 7 år gamla då). Jag är ingen barnpsykolog, men jag kan gissa att man hade blivit ganska ärrad.

Jag kanske borde gå till en psykolog och se vilka skador jag fick som barn. Kanske är alla barn till lantbrukare med djur skadade.

Jag tror inte att barn nödvändigtvis måste skyddas från döden. Men visst jag förstår att ni var chockade men sånt är ändå något som man som djurägare måste kunna tåla.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jag tycker du har fel. Man ska inte behöva lära sig att se något sådant. Jag skulle då aldrig vilja det. Även fast jag kanske någon gång kommer att bli tvungen att bevittna en avlivning. Men de får jag ta då.
Det jag ville säga med det jag skrev var att det kunde varit mkt värre. Nu var det två vuxna män som blev överrumplad och en av dem blev chockad på köpet (vilket är förtåeligt när man inte är beredd). Det hade kunnat vara så att jag eller nån av mina bröder hade varit med för att hämta hästmamman och gulliga fölis. (Vi var 4, 6 och 7 år gamla då). Jag är ingen barnpsykolog, men jag kan gissa att man hade blivit ganska ärrad.

Men visst det kanske är lite långsökt att ett barn ska komma in och se nått sånt. Men ändå.

När de ringer oss och säger att vi kan hämta hästarna och sedan avlivar de en häst utanför boxen och blir förvånad när det står två chockade personer i receptioner och berättar ett ligger en död häst i stallgången eller rent av inte bryr sig. Det tycker jag är dåligt.
Håller med om att en upplysning om att hästen låg där hade varit på sin plats men tror inte att barn får men för livet för att de ser ett dött djur. Mina barn har levt med att vi avlivat hästar ibland pga ålder och sjukdom och de vet att det är en del av livet. Det viktiga är att de också får saker och ting förklarat för sig och förstår att man får reagera och vara ledsen. Men döden är väldigt tabubelagt i vårt avlånga land både vad det gäller människor och djur, det är något man tystar ner och döljer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Besiktningen av hästen var bristfälligt gjord. Nu får den aktuelle veterinären en erinran av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 054
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinären som undersökte den blockhalta hästen borde ha utrett om det handlade om en fraktur. Nu får hen en erinran av Ansvarsnämnden...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp