Veterinärmiss dödade hopphäst

(Expressen)
En veterinärmiss gjorde att Enköpingshästen Charmic Gay aldrig blev äldre än fyra år. Veterinären sprutade av misstag ner flera liter vätska i lungorna istället för i magsäcken. Fem dagar efteråt tvingades man avliva hästen.
- Det var fruktansvärt att se, säger Mattias Ragnarsson, ägare till hästen.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=792272
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Sådant här skall inte hända. Tragiskt för alla inblandade men innan man häller ner ngt måste man med 200% säkerhet ha kollat att sonden ligger rätt, jag brukar visa djurägaren när sonden passerar. Ffa paraffinolja förstör lungorna i små mängder.
PL
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

USch =/ riktigt hemskt :( va slarvigt gjort utav vet :crazy:
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Fy!! va ledsen man blir när man hör att sånt här ens händer! hemskt!
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

usch vad hemskt!
undra vad de var för vet. den vill man ju inte få ut till sina hästar:mad:
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Fy vad hemskt! Man brukar väl kontrollera att slangen ligger rätt? Det gjorde i alla fall våran veterinär när våran häst skulle ha paraffinolja och vatten. Men som sagt, hemskt och synd att sådant händer.
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

kommer jag nånsin lita på veterinärer igen?
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Sådant här skall inte hända. Tragiskt för alla inblandade men innan man häller ner ngt måste man med 200% säkerhet ha kollat att sonden ligger rätt, jag brukar visa djurägaren när sonden passerar. Ffa paraffinolja förstör lungorna i små mängder.
PL

Jag tycker synd om alla inblandade...framförallt veterinären, faktiskt.

Att vara veterinär eller läkare ska nog snarare betraktas som ett kall snarare än ett jobb.
Misstag händer, mer eller mindre allvarliga, och när det händer får det sådana konsekvenser att det inte glöms i första taget.

Vi andra kan göra rätt feta tabbar på våra jobb utan att för den delen bli stämplade som odugliga resten av karriären. Många av oss gör dessutom misstag fler än en gång.
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Tänk på att på varje dålig vet. finns det säkert 50 bra.
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Om jag inte är helt ute och cyklar är det relativt lätt att testa om sonden ligger rätt...

Blåser man i den så "rapar" det väl till om man är i magsäcken, samt luktar i sonden.

Tycker det varit många vetmissar den sista tiden. (bara allmän reflektion från min sida)
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Herregud. Sluta och skaffa ett nytt nick för klaga på folk. Förstår man inte ironi så lägg ner.
Jag har för övrigt rapporterat ditt inlägg.
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Om jag inte är helt ute och cyklar är det relativt lätt att testa om sonden ligger rätt...

Blåser man i den så "rapar" det väl till om man är i magsäcken, samt luktar i sonden.

Tycker det varit många vetmissar den sista tiden. (bara allmän reflektion från min sida)

Det kan vara svårt ibland, men då är det ju lite slugt att man hellre lägger om den en gång för mkt. Jag är extremt paranoid när jag sondar..
Hästen borde ju ha hostat satan om vet hällde ner 2 liter vätska i lungan? Jisses..
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

(Expressen)
En veterinärmiss gjorde att Enköpingshästen Charmic Gay aldrig blev äldre än fyra år. Veterinären sprutade av misstag ner flera liter vätska i lungorna istället för i magsäcken. Fem dagar efteråt tvingades man avliva hästen.
- Det var fruktansvärt att se, säger Mattias Ragnarsson, ägare till hästen.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=792272



Man kan inte ens lita på veterinären.. suck. :o
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Man kan inte ens lita på veterinären.. suck. :o

Precis som No1 säger finns det dåliga lokalvårdare, butiksbiträden etc också men ingen stämplar hela deras yrkeskår för det.
Samma sak när alla klagar på läkare hela tiden.
Vi är faktiskt bara människor och människor kan göra fel även om detta var ett gravt misstag..
 
Sv: Veterinärmiss dödade hopphäst

Jag tycker väldigt synd om Häst/hästägare men vad jag tycker är mest förskräckligt är hur lätt människor dömer.
Även om veterinärer har all utbildning så är det enormt ansvar dom har liggande över sig.Tänk dig bara att vara i veterinärens skor.

Mvh hoppalong
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp