Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Saffransbulle

Trådstartare
Hej!


Jag vill utbilda mig till veterinär. Jag är behörig, men har dock lite för låga betyg för att komma in på dem.
Mitt högskoleprov ligger på 1,1, vilket också är lågt.

Men nu undrar jag, ni som har sökt/läser programmet, finns det någon liten chans att kunna komma in på 1,1? Vad kom du in på?

Jag har jobbat på en djurklinik som djurvårdare i några år, tas arbetslivserfarenhet inom ämnet i beaktande vid antagningen?


Tacksam för svar :)
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Det finns nog tyvärr ingen chans att komma på på 1,1. Jag tror att det ligger på 1,7-1,8 för att komma in på veterinär!
Men det går ju alltid att skriva om högskoleprovet. :)
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Som IW säger är chansen minimal att du ska komma in med det resultatet. Har du tittat på andra SLU-utbildningar som fokuserar på djur?
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

1,7 var lägsta för HT12 och det har legat där och ovanför flera år nu, så kan ganska säkert säga att du inte kommer in detta året. Men om det är något du verkligen vill så är det bara att plugga till högskoleprovet. De har inget annat intag än betyg och hp :)

Lycka till!
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Tack för era svar! :)

Det blir till å högskoleprovsplugga i sommar :D
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Har du kollat upp hur arbetsmarknaden är?

Jag läste bara häromdagen att man antagligen kommer att dra ner platserna på veterinärutbildningen eftersom det kommer ut för många varje år, de får inte jobb.

Samtidigt kommer man att öka platserna på djursjukvårdarutbildningen, i det yrket är det brist.
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Jasså, det visste jag inte! Jag trodde snarare att det var gott om jobb.
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Jag kom in på 1,8 HT-09, vet att det var några i min klass som kom in på 1,7 samma år. Har inte koll på hur det sett ut sedan dess men tror det ligger däromkring. Så 1,1 finns det nog ingen chans att komma in på, tyvärr. Men kämpa på, jag skrev det massor av gånger innan jag fick 1,8 ;)

Det har varit brist på veterinärer tidigare, när jag började sa dom att det gick jämnt upp ungefär. Men nu är det så många som utbildar sig utomlands att det snart finns ett överskott av veterinärer. Såg en rapport där veterinär var listat som ett yrke man inte ska välja om man säkert vill ha jobb...

Just nu tar de in 100 personer per år på SLU. Jag har inte hört något om att skolan funderar på att dra ner på antalet platser, däremot såg jag att Jordbruksverket rekommenderar att man drar ner på antalet till 70 samt ökar antalet platser på djurskjukskötarprogrammet till 90 tror jag det var (kanske var det mandalaki hade läst?). Djursjukskötarna kommer ju också flyttas från Skara till Uppsala.
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Du kan även söka dig utomlands och sedan byta till SLU. En bekant till mig började i Polen men pluggar nu i Uppsala.

Jag är själv nyutexaminerad från utlandet och söker jobb. Det är inte lätt men det går absolut att få jobb i alla fall som vikarie, särskilt om man är flexibel och kan tänka sig att flytta. Fasta tjänster är det väl lite mer ont om, i alla fall just nu.
 
Sv: Veterinärprogrammet, SLU. Hur ser chanserna ut att komma in?

Jag har inte hört något om att skolan funderar på att dra ner på antalet platser, däremot såg jag att Jordbruksverket rekommenderar att man drar ner på antalet till 70 samt ökar antalet platser på djurskjukskötarprogrammet till 90 tror jag det var (kanske var det mandalaki hade läst?). Djursjukskötarna kommer ju också flyttas från Skara till Uppsala.

Jo precis. Regeringen hade gett Jordbruket i uppdrag att utreda djursjukvården de närmaste tio åren och deras rapport har precis blivit klar. I den ingick neddragning på veterinärer och utökning på djursjukvårdare - eftersom det kommer ut för många veterinärer och för få djursjukvårdare.

Eftersom rapporten är gjord på regeringens uppdrag är det sannolikt att de går ungefär på Jordbruksverkets linje. Och även om de inte skulle göra det så visar ju rapporten att arbetsmarknaden för veterinärer kommer att vara dålig den närmaste tioårsperioden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 832
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 060
Skola & Jobb Nu är det så här, jag har sökt en massa olika utbildningar nu till hösten och fick för nån vecka sen reda på att jag tagit mig in på...
2
Svar
21
· Visningar
3 727
Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 115
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp