Veterinär besiktning!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare CillaOfSweden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 819
C

CillaOfSweden

Hejsan alla glada! :) Jag ska iväg till Stockholm och kolla på en del hästar nu i helgen. Hittar jag någon ska den så klart besiktigas.Tycker själv att veterinär besiktningen är viktig. Men den kan kosta också. Vad betalar ni för en besiktning?

Behöver höra lite från er :bump:

Sv: Veterinär besiktning!

jag tycker att det är som regel att säljaren står för veterinär besiktningen! och ta inte ut en distrikts veterinär bara för att de är billigare, det finns en anledning till det.. beställ tid på klinik där dom är utbildade för häst! lyck till med hästköpet!

limited_edition skrev:
jag tycker att det är som regel att säljaren står för veterinär besiktningen! och ta inte ut en distrikts veterinär bara för att de är billigare, det finns en anledning till det.. beställ tid på klinik där dom är utbildade för häst! lyck till med hästköpet!
Nej inte alls regel. Det är köparen som har undersökningsplikt och det är lika ofta köparen betalar.

Vem som betalar är olika, men se till att klart komma överens om detta innan undersökningen så att det inte kan bli problem senare, ifall fel hittas osv. Håller med om att inte ta distriktet, utan en vet som är spec på hästar.

PrinceFair skrev:
Jag tycker iaf att om säljaren är seriös ska h*n betala besiktning av hästen.
Seriös eller inte, ja DET är en helt annan fråga. Jag betalade besiktningen när jag köpte från en seriös säljare.

Jag skulle aldrig köpa en häst utan att ha själv besiktat på klinik, senast så delade köpare/säljare på kalaset.

Kostnad 1200:-

Har gjort besiktningar på både klinik o hemma när jag köpt häst. Beror ju lite på vad som ska göras. Däremot har jag alltid sett till att välja vererinär själv.

Som köpare har jag undersökningsplikt. Om jag väljer att gå på säljarens besiktning KAN jag få problem längre fram.

Som köpare föredrar jag att göra besiktningen själv, på min bekostnad. Då kan det inte bli någon diskussion på vems uppdrag veterinären handlade.

Och som köpare ligger det DEFINITIVT i mitt intresse att hästen är frisk!

Når jeg skal selge en hest pleier jeg å gjøre det på denne måten:
Kjøper velger selv veterinær,er hesten frisk,betaler kjøper, går den ikke i mellom bes, og kjøpet av den grunn blir annulert, betaler selger.

ann80 skrev:
Har gjort besiktningar på både klinik o hemma när jag köpt häst. Beror ju lite på vad som ska göras. Däremot har jag alltid sett till att välja vererinär själv.
Jag hade tänkt välja veterinär själv. Men själv bor jag i skåne och hästen står i Stockholm, ska jag ta hem hästen och besiktiga den här? Eller göra det i stockholm med en veterinär där?

Det viktiga är ju inte vem som står för betalningen utan vem som står som beställare av besiktningen.

Besiktiga hästen innan den åker på ditt uppdrag, bara att du åker upp till Stockholm när det ska göras. (Har sålt en häst till Höllviken en gång).

CillaOfSweden skrev:
Jag hade tänkt välja veterinär själv. Men själv bor jag i skåne och hästen står i Stockholm, ska jag ta hem hästen och besiktiga den här? Eller göra det i stockholm med en veterinär där?
Jag hade inte tagit hem den, det kan bli väldigt krångligt dels om den inte går igenom o dels om det kanske händer ngt på resan ner, o hade jag varit säljare hade jag inte godtagit att köparen tar med hästen innan köpet är klart. Jag hade hört mej för o beställt veterinär i sthlm, om du inte vet så mkt om olika veterinärer där så åk in till klinik. Vad jag vill komma fram till är att man nog ska akta sej för att ta säljarens "hemmaveterinär".

ann80 skrev:
Jag hade inte tagit hem den, det kan bli väldigt krångligt dels om den inte går igenom o dels om det kanske händer ngt på resan ner, o hade jag varit säljare hade jag inte godtagit att köparen tar med hästen innan köpet är klart. Jag hade hört mej för o beställt veterinär i sthlm, om du inte vet så mkt om olika veterinärer där så åk in till klinik. Vad jag vill komma fram till är att man nog ska akta sej för att ta säljarens "hemmaveterinär".
Tack för hjälpen, ska till Stockholm imorgon och titta efter någon bra veterinär. :)

Hej hej :)

Kanske för sent men Ingela på ATG i Täby är en underbar vetrinär som är bäst att anlita. Som en förs.man från Agria sa till mig "Ingela är bra om du är köpare men mindre bra om du är säljare" :bow: DÅ menar han att hon är så otroligt noggrann med besiktningen...

Lycka till! :rofl:

/Mimmi

PrinceFair skrev:
Jag tycker iaf att om säljaren är seriös ska h*n betala besiktning av hästen.

Och jag tycker att det beror på prisklassen... Säljer man hästen "billigt" (under 15000:-) är det bättre om köparen får betala, annars tycker jag det är lite på egen risk att köpa en "billig" häst.
Om nu inte ägaren påstår att hästen är jättefräsch, då tycker jag den ska kunna styrka det för att inte lura köparen. Annars anser jag att säljaren är oseriös.

jag tycker att köparen är seriös om den betalar.

det är ju köparen som har undersökningsplikten så jag kan inte förstå varför säljaren skall betala detta. om köparen kräver full expoertröntgen mm...nej. Det är alldeles galet i mina öron

om hästen inte går igenom besiktningen kan man ju komma överens om hur man skall göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 362
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 084
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 580
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka