Veterinär Molin anmäld för uttalande om Pekinese...

Bukefalos 30 år!

Vad jag kan se är det där en King Charles Spaniel. En numerärt mycket liten ras men säkert en typ av hund som kunde passa många som vill ha en liten, vänlig sällskapshund. Borde väl inte vara så svårt att snabbt få lite riktig nos på den och en mer normal huvudform om man korsade in tex Phalene och Cocker ???
Är det värt lidandet i de första generationerna? Varför kan folk inte bara skaffa en renrasig Phalène, en ras som både verkar frisk, med hyfsat bra mentalitet lämplig till sällskap? Vill man ha en soffkudde ska man faktiskt inte skaffa en hund, någon lägstanivå får det allt finnas.

Är det värt lidandet i de första generationerna? Varför kan folk inte bara skaffa en renrasig Phalène, en ras som både verkar frisk, med hyfsat bra mentalitet lämplig till sällskap? Vill man ha en soffkudde ska man faktiskt inte skaffa en hund, någon lägstanivå får det allt finnas.
Såklart de kan köpa ngt annat med en gång! Min poäng var snarast att olika rasklubbar hade kunnat komma ut ur de anatomiska återvändsgränder de har kört alltför långt in i för länge sedan om de hade varit villiga att göra ngt år det. Jag ville säga : Hur svårt kan det vara att se till att hundarna får en nos?
Vad man faktiskt bör göra är en annan och mycket svårare fråga, den är jag inte rätt person att svara på. Vem ska bestämma vilka anatomier och mutationer som är tillåtna och vad ska man göra med de hundar som inte uppfyller dem ? Inte vet jag, men att SKK visar ett så senfärdigt intresse är ett problem och att allmänheten är så oinsatt är ett annat.

Vad jag kan se är det där en King Charles Spaniel. En numerärt mycket liten ras men säkert en typ av hund som kunde passa många som vill ha en liten, vänlig sällskapshund. Borde väl inte vara så svårt att snabbt få lite riktig nos på den och en mer normal huvudform om man korsade in tex Phalene och Cocker ???
Är det inte vettigare att börja avla på korthåriga Havaniser i sådana fall? Om man vill ha fram en frisk, lugn och enkel sällskapshund med lätt päls. Ska ju finnas sådana gener hos dem.

Är det inte vettigare att börja avla på korthåriga Havaniser i sådana fall? Om man vill ha fram en frisk, lugn och enkel sällskapshund med lätt päls. Ska ju finnas sådana gener hos dem.
Det är säkert en bra ide´. Jag menade inte att man nödvändigtvis måste bevara rasen King Charles spaniel och utgå ifrån den. Men om man nu är uppfödare av den rasen, och om man verkligen älskar dvärgspaniels så kanske man för länge sedan kunde frågat sig varför de "måste" ha en så obefintlig nos. Rasklubben kunde då kanske ( precis som Cavaliererna ) ha ett inkorsningsprogram för att få vettigare form på skallen och samtidigt mer genetisk variation.
Jag upplever att rasfolk inom raser med avvikande anatomi har attityden "men de ska ju se ut såhär" som om inte varenda ras är ett mänskligt påfund där vi faktiskt kan förändra om vi vill. Med den kunskap vi har idag är det orimligt att fortsätta att föda upp hundar med en anatomi som ger dem besvär. Valet blir ju då att låta rasen dö ut eller genom inkorsning ge dem en mer funktionell anatomi. De respektive rasklubbarna får väl fundera på vilket de föredrar.

Det är många som när det pratas om extrema raser som Pekinese tar upp att dom förr va mycket mindre intryckta, det är förvisso sant men jag tror också att man pratar om det lite väl mycket "det va bättre förr" som att det va bra förr, säkert mindre här på buke där man är hyfsat insatt generellt men i övrigt

Min mormor hade Pekinese större delen av min uppväxt, detta va alltså 30 år sen. Dom hade helt klart mer nos men dom snarkade ändå när dom va vakna, såg konstant trötta ut pga pälsen och tänderna såg ut som man kastat in dom i munnen bara, minst en av dom hade en stort underbett. Mentaliteten va minst sagt tveksam, en av hundarna fick man helt enkelt räkna med att den skulle bita en nån gång. Jag tror inte dom ställde ut sina hundar men det va "fina" hundar från "fina" uppfödare med stamtavlor

Det är många som när det pratas om extrema raser som Pekinese tar upp att dom förr va mycket mindre intryckta, det är förvisso sant men jag tror också att man pratar om det lite väl mycket "det va bättre förr" som att det va bra förr, säkert mindre här på buke där man är hyfsat insatt generellt men i övrigt

Min mormor hade Pekinese större delen av min uppväxt, detta va alltså 30 år sen. Dom hade helt klart mer nos men dom snarkade ändå när dom va vakna, såg konstant trötta ut pga pälsen och tänderna såg ut som man kastat in dom i munnen bara, minst en av dom hade en stort underbett. Mentaliteten va minst sagt tveksam, en av hundarna fick man helt enkelt räkna med att den skulle bita en nån gång. Jag tror inte dom ställde ut sina hundar men det va "fina" hundar från "fina" uppfödare med stamtavlor
Att det var bättre förr är att förr var nog snarare >50 år sedan, snarare typ 1930 för de flesta raser, inte 1990-talet.

Jag såg en video på instagram om hur gullig en bassetvalp var när han snubblade på sina egna öron, när de drog upp huden så man kunde se ögonen och han inte ens kunde ta sig upp för ett lågt trappsteg pga sina korta ben. Jag har aldrig tänkt jättemycket på basset hounds för de har ”alltid” sett likadana ut. Jag har såklart vetat om att det finns bassets som knappt kan se och med alldeles för mycket hud, men när jag såg den videon så var det som att något bara klickade till i hjärnan och jag insåg att den (rastypiska) valpen faktiskt inte bara var lite valpgulligt klumpig utan att han snubblade runt pga hur vanskapt hans stackars kropp var 😞

Vi hade också en pekingese i släkten under samma tid som @Hazel s mormor och om jag inte hade vetat att vi inte är släkt så hade jag trott att hon pratat om samma hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka