Veterinärbesikta utan böjprov??

Sv: Veterinärbesikta utan böjprov??

HeJ!

De flesta hästar jag sett som "vägrat" böjprov har gjort det pga smärta!!

Här är läge att dra öronen åt sej och kräva böjprov, så du inte åker på en häst med hälta!!

/ Lavinia

Inget böjprov + röntgen = Inget köp. Tycker jag.
Som många nadra redan skrivit är det första tecknet på att hästen har ont är att den inte "vill" böjas, och reagerade hästen så mkt att det inte gick att böja den, då skulle jag dra öronen åt mig, eller kräva en ny besikting där jag kan vara med o se själv vad som är problemet.

som J_e_n_a skrev.....Inget böjprov + röntgen = Inget köp. Tycker jag.

:bow: :bow:

Om man misstänker en skada då vill man kanske provocera fram en reaktion och då är böjprov ett sätt att gå tillväga. Dock så finns det risker med böjprov som man måste överväga. Vi i Sverige verkar tro att böjprov är ofarligt. Så självklart kan man böja hästen men man måste känna till att det kan göra mer skada än nytta. Jag antar och misstänker att det kanske är större risker för större hästar. Min erfarenhet kommer från Amerikanska Quarterhästar och dom har ofta en muskelmassa utöver det vanliga och jag vet att många av dessa hästar upplever obehag vid just böjprov. Jag vet också att många quarters visar hälta om du böjer dom när det bevisligen inte är något fyskiskt fel på dom.

Hur vet du att dom bevisligen är utan fysiskt fel när dom reagerar på böjprovet?

Om det skulle vara pga muskelmassan dom reagerar så låter det för mig som en fel jobbad eller en häst som av annan anledning har ont, när den är så kort och spänd i musklerna att du inte kan böja ihop deras ben utan att det gör ont på dom. :confused:

/Camilla

Ta upp det med den stora veterinärskåren i USA som håller på med quarterhästar. Men ni vet väl förståss bättre!

Precis, en häst behöver inte vara sund för att den har mkt muskler, låter ju snarare som ett handikapp, att dessa hästar har för mkt muskler så de får problem av det istället, alla vet ju vilka debatter det var om belgian blue kossorna:smirk:

Vi förbjuder helt enkelt alla raser som inte tycker att det känns trevligt och få benen böjda!? Tänk om det vore krav att alla hästar skulle kunna slidestoppa, ja då åker era hästar ner i toaletten. Tunga arbetshästar ska dom också förbjudas eftersom dom har betydligt mer muskelmassa än tex fullblod och araber. Min point är helt enkelt denna, det är så lätt och ha åsikter om saker man inte vet något om.

Inget böjprov + röntgen = Inget köp. Tycker jag.
Som många nadra redan skrivit är det första tecknet på att hästen har ont är att den inte "vill" böjas, och reagerade hästen så mkt att det inte gick att böja den, då skulle jag dra öronen åt mig, eller kräva en ny besikting där jag kan vara med o se själv vad som är problemet.

jag håller med på denna punkt. när jag köpte min 5åring krävde jag både böjprov och röntgenplåtar.

Det är inte bara vi i sverige som tror att böjprov är ofarligt!
Däremot behöver det inte vara ngt fel på en häst som är ohalt innan men visar en reaktion på böjprov. En böjprovsreaktion är dock en varning/indikation på att ngt kan vara fel.
PL

Det var ett bra svar. Det var det jag ville skulle komma fram, en reaktion på ett böjprov behöver inte betyda att det är fel på hästen även om det kan vara så.

en dålig veterinär?

när min kompis skulle skicka tillbaka sin foderhäst förrförra sommaren så kom veterinären ut och sa: ja,jag se se om jag klarar av detta,vet inte riktigt hur man ska göra,då jag håller mest på med kossor! :eek:

sen var hästen lite smågalen (därför den skulle tillbaka) och vetten var märkvärt livrädd för hästen,och VÅGADE inte göra böjprov..:cool:

slutade med att kompisen tog ut en annan,och vägrade betala räkningen på 800:-,vilken hon faktist slapp! (eller om det nu var så att hon betalade räkningen,men att det kom ut en annan veterinär och gjorde bes. och hon slapp betala då,kommer inte riktigt ihåg..)

Jaså , min förra islänning kunde minsann slidestoppa, det resulterade i en elegant luftkullerbytta för ryttaren(som inte var jag), allvarligt talat så går det mesta att lära alla hästar.
Har inte hört om ngn tyngre ras än som skulle ha svårt för böjprovet.

Men det har ju även skrivits tidigare i tråden, måste alla upprepa allt?

Ja, det låter ju som ugglor... Kan du inte kontakta veterinären som var där, och fråga?

Det är ju inte ovanligt att hästar kan markera de två, tre första stegen efter man böjt men det "värmer" ur och räknas inte som hälta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 706
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 448
Senast: ptr
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka