Något som stör mig enormt i de här diskussionerna är att Evidensia i form av olika chefer går ut i tidningar och media och "gråter ut" om hur "alla" vill att vi ska tillbaka till medeltiden inom veterinärmedicinen och att vi måste förstå att djursjukvård kostar. I nästa andetag slår de sig gärna på bröstet och hävdar att de är så transparenta, alla priser finns på hemsidan och gör det inte det är det bara att ringa dem så kommer du få allt svart på vitt. Och ALL behandling kommer ske i öppen dialog med djurägaren så att denna kan ta ställning till priset innan behandling. Och det är ren lögn...
Jag behövde göra en hältkontroll efter en tydligt avgränsad skada. Kollar Evidensias hemsida. Det finns inga uppgifter om vad det kostar att springa i hältgång, spruta leder, ultraljud eller röntgen. Det hänvisar bara till att jag ska kontakta kliniken. Ringer och frågar, och jag får inget svar utan möts bara av ett slingrande kring att varje häst är unik. Efter en lång diskussion ska de ta fram en offert för ett "standardben" utifrån andra kunder "i liknande sits". Observera igen, jag ville bara veta vad de tar för en hältkoll, ultaljud och röntgen av ett tydligt avgränsat område, dvs det mest standard man kan göra. Vad man hittar efteråt och vad det kräver för vidare undersökning förstår jag att ingen kan svara på och krävde inte heller det.
Går in på distrikveterinärernad hemsida och hittar direkt en prislista och räknar ut är det ska kosta 5-9 tusen beroende hur avancerade ultraljud/röntgen som behövs och om man behöver bedöva leder eller inte. Detta är min erfarenhet av att det brukar kosta från tidigare utredningar och vad jag har förväntat mig. Ringer en annan, mindre, klinik som ligger längre bort och får samma prisbild av dem som hos DV.
Tillslut kom offerten från Evidensia. 20-25 tusen gissade de på för bara hältutredningen. Allt i en klumpsumma och ingenting specificerat på vilka undersökningar de trodde sig behöva och vad dessa skulle kosta. Efter ytterligare ett telefonsamtal där jag krävde svar på vad som skiljde sig i undersökningarna mot de jag har fått från andra veterinärer visade det sig att det inte skiljde sig någonting. Det hade räknat enbart på hältgång, (att kontrollera hälta på böjt spår kostade någon tusenlapp extra och ingick inte i hältkontrollen stil hos DV och andra kliniken, ev sprutning, ultraljud och röntgen. Och ändå var det så groteskt mycket dyrare.
Det kan inte vara motiverat att de tar så oerhört mycket mer betalt för standardkontroller för att "finansiera annat". Om jag vill ha avancerad vård ska jag självklart betala för det. Men det här är bara ockerpriser för att de vet att de kan ta betalt. Och transparans kring kostnader var det sista som jag skulle kalla min upplevelse av dem i jakten på att få veta vad det faktiskt skulle kunna tänkas kosta.
Mina slutsatser:
*Jag kommer inte använda Evidensia om jag inte måste
*Är det inte akut kräv in en tydlig offert, ligg på om svar och våga ringa runt även till ställen som ligger längre bort. Trots tappad inkomst och ökad transportkostnsd kan det löna sig något enormt.