Veterinärvårdsdelen i försäkringen

Bukefalos 30 år!

DarkInNight

Trådstartare
Kattförsäkringen förnyas nu och jag började fundera på veterinärvårdsdelen.

Allt, verkligen allt, har ju blivit dyrare och jag har ju hört och läst att även veterinärvård för smådjur ökat markant.

Räcker veterinärvård på 60 000 kr i dagsläget om det händer något skapligt allvarligt som behöver operation eller några dagar på sjukhus?
Vad är era erfarenheter?

Mitt spontana svar är nej. Det räcker med ett par dygn inneliggande utan något behov av ingrepp så är man uppe i de summorna, och om man då antar att ett sådant tillfälle kanske ofta startar med ett akutbesök och inte sällan någon form av operation så rullar pengarna.

Allt, verkligen allt, har ju blivit dyrare och jag har ju hört och läst att även veterinärvård för smådjur ökat markant.

Räcker veterinärvård på 60 000 kr i dagsläget om det händer något skapligt allvarligt som behöver operation eller några dagar på sjukhus?
Vad är era erfarenheter?
Beror på var du bor.
I Stockholm räcker det inte för en akut buköppning.

För 2 år sedan skulle jag fått betala ca 85000 för en buköppning på Anicura Albano. Förvisso helg, så kanske lite extra påslag för det. Nu behövde tarmen inte öppnas, så kom undan med 57000.
Men jag skulle inte våga ha 60.

Detta är helt sjuka priser egentligen. Var finns rimligheten? Jag blir så förbannad. Min stallkatt har 60 i vet. vård hon är nog 12 år nu tror jag. Jag har inte riktig koll då jag tog över henne när vi köpte gården. Hon är chippad och reggad som 12 år iallafall. Men jag tänker att det får räcka med 60.

Men vår förra hyresgäst hade ju en 3 årig katt som råkade ut för lite saker och hon blev i princip ruinerad då hon bara hade 60 tusen i vet vård. Den fick salmonella. Den fick en rispa på en tarm. Iallafall så gick hela hennes livsbesparingar åt för att rädda katten. Så spontant nej.

Man klarar sig en bra bit på 60000 kr skulle jag säga, men har man råd med en högre försäkring är det bra. Jag har 60000 kr på mina katter, men då har jag flera stycken och det finns ett bra sparkonto vid behov. Har en valp som behövde öppna både tarm och magsäck, det gick på nästan 70000 kr (inkl. 2 dygn på IVA).

Vad är era erfarenheter?
Jag tänker att ta så mycket du har råd med helt enkelt, det är aldrig fel att ha högre om man har möjlighet till det. Men absolut så räcker det en bra bit den summan. Man får räkna bort allt man betalar i självrisk också så man får en hel del innan man kommer upp i den summan. Om man inte har väldigt väldigt otur då.

Dalarna, har som närmsta större klinik Falu Djursjukhus. Sedan Strömsholm och Ultuna.
Personligen hade jag inte haft så låg veterinärvård, men jag kan inte priserna i andra delar av landet. Stockholm brukar vara absolut dyrast.
En ej så ovanlig operation på katt är exempelvis främmande föremål som fastnar i tarm. Brukar gå på 70-90.000kr här och då är det ifall katten är stabil och inte behöver IVA-vård. Ett benbrott landar ofta på samma.

Detta är helt sjuka priser egentligen. Var finns rimligheten? Jag blir så förbannad. Min stallkatt har 60 i vet. vård hon är nog 12 år nu tror jag. Jag har inte riktig koll då jag tog över henne när vi köpte gården. Hon är chippad och reggad som 12 år iallafall. Men jag tänker att det får räcka med 60.

Men vår förra hyresgäst hade ju en 3 årig katt som råkade ut för lite saker och hon blev i princip ruinerad då hon bara hade 60 tusen i vet vård. Den fick salmonella. Den fick en rispa på en tarm. Iallafall så gick hela hennes livsbesparingar åt för att rädda katten. Så spontant nej.
Priserna är helt otroliga, ja.

Liknande trådar

• Hundförsäkring
  • Avsluta försäkring på gammal hund?
  • Alternativ till försäkring
  • Säga upp försäkring på sjuk hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur