F
Frajda
Ja hur ofta åker ni med pållen till farbror doktorn? Är det enbart vid skada/sjukdom eller gör ni regelbundna kollar på hästen? Satt och funderade på det häromdagen. När jag var yngre (på den tiden som mamma bestämde) så åkte hästen bara till vet. vid behov, dvs hälta, skad eller sjukdom för så fick mamma lära sig på sin tid.
Numera när jag bestämmer sjäv så kollar jag hästen regelbundet, det började med en hälta som visade sig vara kotledinflammation (hade haft hästen 6 månader då) och efter den behandlingen så började jag åka till klinik en gång i halvåret för att hålla koll. Några gånger har hon varit halt och några gånger ohalt. Nu har hon varit frisk i ett år men jag kollar henne ändå ca en gång i halvåret. Nu sist hade hon ont i ryggen istället
Men jag känner att det är tryggt att kolla ofta även om en gång om året egentligen varit mer lagom om hästen varit frisk för det mesta. Köper jag en ny häst så kommer jag att göra regelbundna kollar av hela hästen inklusive tänder regelbundet även om hästen är kärnfrisk. Hellre förkomma än förekommas.
Hur gör ni, tycker att det bara är löjligt att kolla en till synes frisk häst eller kollar ni regelbundet?
Numera när jag bestämmer sjäv så kollar jag hästen regelbundet, det började med en hälta som visade sig vara kotledinflammation (hade haft hästen 6 månader då) och efter den behandlingen så började jag åka till klinik en gång i halvåret för att hålla koll. Några gånger har hon varit halt och några gånger ohalt. Nu har hon varit frisk i ett år men jag kollar henne ändå ca en gång i halvåret. Nu sist hade hon ont i ryggen istället
Hur gör ni, tycker att det bara är löjligt att kolla en till synes frisk häst eller kollar ni regelbundet?