Vett och etikett i gruppchattar

En del gruppchattar är lite vilda western. Alla postar om allt möjligt på alla möjliga tidpunkter.
Chattar som tar min energi mer än de ger tar jag bort. Vill någon mig något får den kontakta mig separat.
 
Fast personen fattar ju inte? Då får man skylla sig själv.
Och den personen gråter sedan ut på något forum om ha svårt att få vänner -ingen vill umgås eller berättar om någon episod där alla blev inbjudna men inte denne själv osv. Och givetvis kommer samtliga forummedlemmar till undsättning menar att guuud vilka taskiga människor du har omkring dig.
 
Av vad jag förstod på @Görel så har övriga redan gjort det, utan resultat.
Jag pratade med kollegan med kattfilmerna och trodde jag hade nått fram, men ändå fortsatte det. Jag tror att andra också försökte säga till utan att det skedde någon förändring.

Jag är i grunden emot att utesluta personer istället för att prata med dem och försöka få en förändring den vägen.
 
Har bara två gruppchattar och de fungerar bra.
En kompischatt där det är frittfram får trams och larv, kan tycka att det läggs upp för lite kattbilder dock 😒
En stallchat, det är jag, min sambo och paret som äger stallet. Inget larv utan bara information om vem som fodrar, vart jag rider, staket osv.

På jobbet använder jag teams men direkt till den jag vill ha tag i.
 
Vi har jobbchattar, men där är saker som rör jobbet (kan vara blänkare från någon konferens som en kollega är på, eller en artikel som kan vara intressant att läsa men inte viktig nog att sparas bland vårt gemensamma underlag) i en annan kanal än "vem vill fika kl 14?". Jag tycker det är kul med en hel del av det vi tjattrar om i största allmänhet, men hade blivit helt knäpp av att ha kollegor som inte kan skilja på jobb och snack. :meh:
 
Det är precis sånt som vi dränks av. Och länkar till tik tok fast ingen av oss har det och vi har varit tydliga med att det är vi inte intresserade av.
Jag tycker att man borde känna av stämningen i rummet, särskilt när det går år utan att man får respons.
Herregud - har alla gått i barndom?

Känns oseiöst och faktiskt otrevligt.

/tanten - förmodligen alldeles för gammal
 
Jag är med i en miljon gruppchattar känns det som. Men det är hyfsat bra uppstyrt i vilka chattar som är trams och vilka chattar som ska hållas rena så att säga
 
Jag jobbar i ett distribuerat team vi sitter i flera länder har olika tider osv. Den som börjar först skriver godmorgon, sen fyller andra på i en tråd allt eftersom. Vill man inte få notifieringar stänger man av dem för den tråden. Samma för när man går för dagen. Första personens inlägg är en trådstart. Alla är själva ansvariga för att ha notitieringar av när de inte vill bli störda och man taggar inte folk som är på semester.

Vill man dela kattmemes eller semesterbilder startar man en tråd, så kan de som är intresserade svara i tråden. Jag tycker det funkar bra, speciellt efter att vi bestämde att Godmorgon och Hejdå blev trådar istället för lösa inlägg.
Jag tycker det är helt ok att säga till folk som inte beter sig då det ju gör att personer kan missa viktig information.
Är det något annat som kommer upp brukar vi skapa en egen kanal för det så att själva team-chatten hålls så ren som möjligt.

Jag tycker själv det är störigt med folk som skriver som de tänker och skickar iväg allt eftersom. Då får man massor med notifieringar för något som kunde varit ett meddelande.
 
Jag jobbar i ett distribuerat team vi sitter i flera länder har olika tider osv. Den som börjar först skriver godmorgon, sen fyller andra på i en tråd allt eftersom. Vill man inte få notifieringar stänger man av dem för den tråden. Samma för när man går för dagen. Första personens inlägg är en trådstart. Alla är själva ansvariga för att ha notitieringar av när de inte vill bli störda och man taggar inte folk som är på semester.

Vill man dela kattmemes eller semesterbilder startar man en tråd, så kan de som är intresserade svara i tråden. Jag tycker det funkar bra, speciellt efter att vi bestämde att Godmorgon och Hejdå blev trådar istället för lösa inlägg.
Jag tycker det är helt ok att säga till folk som inte beter sig då det ju gör att personer kan missa viktig information.
Är det något annat som kommer upp brukar vi skapa en egen kanal för det så att själva team-chatten hålls så ren som möjligt.

Jag tycker själv det är störigt med folk som skriver som de tänker och skickar iväg allt eftersom. Då får man massor med notifieringar för något som kunde varit ett meddelande.

Ar det obligatoriskt att skriva i godmorgon och hejda tradarna?
 
Oj, jag har helt missat fenomenet 😅 Antingen är jag helt opåverkad på den punkten eller så är jag problemet 😅

Är dock personligen bra på att själv gå ur/stänga av notiser osv om något känns stressande.

Mvh har lyckats vägra Teams hittills på jobbet minus fackkurser
 
Jag hade blivit tokig om folk gjorde det i en chatt som var till för information och inte bara allmänt snack...
Fast nu är den inte till för bara information utan det är vår privata kanal som bara är för oss i teamet man hälsar i den är en blandning av information som rör hela teamet och en social kanal.
Jag är lite nyfiken på hur du tycker man behåller en teamkänsla i ett distribuerat team(vi är 40 personer, delade på 5 subteam som sitter på minst 10 olika platser i Europa och flera jobbar 100% hemifrån) om det inte är lämpligt att hälsa på varandra?

En del av feedbacken när vi växte och delade upp i subteam var just att man var orolig för att tappa kontakten med de andra subteamen så det är en bra lösning för oss. Varje subteam har även en egen kanal där man diskuterar mer hands on problemlösning i det dagliga arbetet. Det gjordes innan i kanalen för alla men det blev ohållbart när vi växte.
 
Fast nu är den inte till för bara information utan det är vår privata kanal som bara är för oss i teamet man hälsar i den är en blandning av information som rör hela teamet och en social kanal.
Jag är lite nyfiken på hur du tycker man behåller en teamkänsla i ett distribuerat team(vi är 40 personer, delade på 5 subteam som sitter på minst 10 olika platser i Europa och flera jobbar 100% hemifrån) om det inte är lämpligt att hälsa på varandra?

En del av feedbacken när vi växte och delade upp i subteam var just att man var orolig för att tappa kontakten med de andra subteamen så det är en bra lösning för oss. Varje subteam har även en egen kanal där man diskuterar mer hands on problemlösning i det dagliga arbetet. Det gjordes innan i kanalen för alla men det blev ohållbart när vi växte.

Jag hade nog mest blivit irriterad över att bli avbruten i jobbet stup i kvarten för att folk ska säga hej och hej då.

Under pandemin när vi jobbade 100% hemifrån hade vi teamsmöte varje dag på fikat kl. 9 som de som ville kunna koppla upp till och så satt vi och fikade tillsammans och pratade. De var rätt välbesökta de perioder vi jobbade hemifrån mycket och inte träffades. Det tyckte jag gav mycket mer om än om alla bara skrivit hej i en chatt.

Men bara ni är nöjda så är det ju bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp