Vett och etikett i gruppchattar

Jag hade nog mest blivit irriterad över att bli avbruten i jobbet stup i kvarten för att folk ska säga hej och hej då.

Under pandemin när vi jobbade 100% hemifrån hade vi teamsmöte varje dag på fikat kl. 9 som de som ville kunna koppla upp till och så satt vi och fikade tillsammans och pratade. De var rätt välbesökta de perioder vi jobbade hemifrån mycket och inte träffades. Det tyckte jag gav mycket mer om än om alla bara skrivit hej i en chatt.

Men bara ni är nöjda så är det ju bra!
Ja vi är nöjda :)

Tror du missförstår, du blir inte avbruten, det är i en tråd så du får inga notifieringar om du inte är med i tråden och vill du inte ha när du är med så tar du bort notifieringar från den tråden. Så när jag skriver hejdå, stänger jag samtidigt av notifieringar från den tråden så jag inte får dem när jag slutat för dagen.

Gemensam fika för 40 personer där minst 80% är introverta är ingen höjdare det är typ två som pratar och resten lyssnar, vi gör det ibland men bryter då ut till random mindre grupper. Vi brukar spela spel en gång varannan vecka tillsammans och det är uppskattat.
Att hitta en tid som passar alla är också svårt. De tider vi har då man inte inkräktar på någons lunch eller morgon eller dagishämtning/lämning är i princip från 11-12 eller 15-16 svensk tid om man tar hänsyn till tidszoner och kulturella vanor.
 
Jag och mina vänner har en server på discord där vi också har flera olika kanaler för olika ämnen (allmänt, bilder, videor, diskussion (utomstående ämne, typ försurning eller vad som), memes, terapi (denna har vi två av), musik, spel, osv). Vi har även några moderatorer, jag och en annan är admin och kan på så sätt även reglera moderatorerna vid behov (där vi måste tänka aktivt på att inte missbruka denna makt, vi är fortfarande vänner). Lägger någon upp en meme i allmänna chatten tar någon av oss helt enkelt bort den och hänvisar till lämplig kanal, så slipper vi allt bröt.

Jag tycker att detta fungerar mycket bra, i ideala fall hade vi inte behövt göra något alls men nu är så inte fallet och det accepteras av gruppen. Vid viktigare fall har vi en gruppomröstning där även de andra kan komma med förslag och åsikter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp