Vett och etikett vid swishande

Verbalt tack är inte uteslutet bara för att man avrundar uppåt.
Personligen hade det stört mig dock. Tycker inte om att bli bjuden eller att man swishar extra, osv. Då känner man sig skyldig personen...
Ett verbalt tack är allt som behövs.
 
Beror på varför jag swishar. Om det är för att vi ska dela lunchen/utekvällen/liknande senario så delar vi rakt av och den ena använder sitt kort och den andra swishar halva summan. Handlar det om någon som gjort en "tjänst" eller förenklat något för mig så avrundar jag uppåt, inte för att kronorna spelar någon roll men för att inte vara en snålröv och nitisk. Nu senast köpte en vän konsertbiljetter till ett helt gäng av oss och då avrundade jag uppåt med någon 10a eller vad det var eftersom hon ändå fixat åt oss allihop.

Givetvis säger man tack ändå.
 
Tänkte att Bukelena Ribbing ska få ta sig an ett nytt fall och detta gäller swish.
Om nån betalar ex 39 kr för dig som du sedan ska swisha tillbaka, swishar du då precis 39 kr eller kör du på 40 kr för att det är jämnt och bra?
Jag tänker väl att en del av poängen med swish är att det är enkelt att betala precis det man är skyldig även då det gäller små summor. Är ju inte krångligare att swisha 39 kr än 40 kr liksom, jämfört med samma scenario om det varit kontanter. Så ja jag swishar den exakta summan. Jag använder oftast swish för diverse köp snarare än att betala kompisar, fast det brukar nog ändå bli den exakta summan, och samma gäller när kompisar swishar mig.
 
Jag swishar exakta summan och har aldrig tänkt på att runda upp, fattar inte varför jag skulle. Det smidiga med swish är ju att det är så enkelt att swisha exakt valfri summa, istället för att behöva krångla med sedlar och växel osv.
Undantaget om jag typ swishar bensinpengar eller nåt inte lika exakt, skulle det bli "typ 90" skulle jag swisha 100, för att det känns bättre att avrunda uppåt och vara på den säkra sidan när man inte har en exakt siffra.
 
Ibland rundar jag upp och ibland inte, jag är helt inkonsekvent. :p Tycker inte det är oartigt att göra på det ena eller andra sättet och tänker aldrig på vad andra gör. Kollar typ aldrig summorna jag får om det inte gäller något stort vilket det sällan gör.
 
Både ock, beror helt på vad det gäller :)
Swishar också smusummor, exempelvis när vi samlar peng till någon kollegas present eller liknande kan det blir så lite som 20 kr.
 
Varför inte?

Jag gör det jätteofta, inte just 39:- men andra småsummor. En kollega går till pressbyrån, jag ber den köpa med något till mig tex.
Typ alla jag känner är som jag - en av oss handlar åt den andra idag, nästa gång är det den som handlar åt mig. Är det mer pengar så swishar vi men inte så lite som 39 kronor.

Jo, insamlingarna på jobbet kan vara på en femtiolapp så det brukar jag swisha.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 771
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 658
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 757
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp