Vettigt pris?

Sv: Vettigt pris?

Jag hade huggit som en skallerorm. Nu sitter jag i Skåne, i ett mycket hästtätt område. Men att få loss ett hektar på korttidsarrende för under 10 000 kr/år här måste vara rena bingovinsten!
 
Sv: Vettigt pris?

Jag hade huggit som en skallerorm. Nu sitter jag i Skåne, i ett mycket hästtätt område. Men att få loss ett hektar på korttidsarrende för under 10 000 kr/år här måste vara rena bingovinsten!

Kan tänkt mig att det är skillnad på arrendeprisern i Skåne om man jämfört med Närke.

Det lutar nog att jag fortsätter med arrendet till det pris markägaren vill ha. Mest för att det är himla praktiskt för mig att hålla hästen hemma. Har ingen egen mark att tala om, utan skulle då få endast en liten rasthage som skulle bli helt söndertrampad.

Sommarbete går alltid att ordna på annant håll någon mil från mig, men jag vill hålla igång hästen under sommaren och så är det ju bra behändigt att ha sommarhagen 20 meter från stallet :).

Har kollat med en granne som är jurist och visst, h*n tycker att priset ligger i överkant. Så då får man väga fördelar och nackdelar mot priset - och det går inte att förneka att närheten till betet är värt rätt mycket .

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Du har inte frågat om du får köpa loss den där markbiten?
Bonden verkar ju inte vara i behov av den.
 
Sv: Vettigt pris?

Fast nu bråkar de väl inte? ;)
Men man kan inte jämföra vanligt åkermarksarrende med detta. I och med att TS har så stor nytta av att få arrendera den där plätten, förstår jag att ägaren gärna vill ha lite mer.
 
Sv: Vettigt pris?

Du har inte frågat om du får köpa loss den där markbiten?
Bonden verkar ju inte vara i behov av den.

Markägaren är inte bonde. Egen företagare är h*n, men inte bonde.

Finns inget intresse hos dem att sälja marken för då skjunker ju deras egen fastighet i värde.

Jag har tyvärr inte heller någon ekonomiskt utrymme att köpa loss marken för heller.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

3000kr = 250kr /månad är det mycket att bråka om egentligen?:angel:

Nä, det är inte mycket pengar om man ser det så. Men jag vill bara veta om det är ett NORMALT pris för ett betesarrende i mina trakter??

Eller tycker du att det är OK att bli utnyttjad?

Jag bor själv och ska driva runt med min "gård" på en lön. Det finns en gräns för hur mycket jag har råd att lägga på ett betesarrende.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Fast nu bråkar de väl inte? ;)
Men man kan inte jämföra vanligt åkermarksarrende med detta. I och med att TS har så stor nytta av att få arrendera den där plätten, förstår jag att ägaren gärna vill ha lite mer.

Just där jag bor verkar det inte vara någon som arrenderar just betesmark. Dessutom verkar folk tycka att det är på tok för mycket bete (knapp 1 hektar) för mina två pållar, ett halvblod och en shettis. Och vill gärna att jag tar emot fler hästar... Så kommer inte att ske :angel:

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Ehh för mycket bete är det väll inte ,

Mia

Nä, knappast. Har hästarna i hagen under 5 månader och gräset räcker. Behöver dock skaffa betesreducerare till shettisen innan jag släpper dem på gräset nu. Annars får hon väl fång eller blir smällfet. Mitt halvblod behöver så mycket gräs hon kan äta...

Men har man häst inackorderad och tillgång endast tilll "frimärkshagar" - så är det klart att man kan tycka att det är "för mycket bete" när jag bara har ett halvblod och en shettis ;)

Har i alla fall meddelat markägaren att jag vill ha betet till nämnda pris. Bekvämligheten med att ha sommarhage i anslutning till stallet är värt en hel del. Halvblodet motioneras hela sommaren och då är det skönt att ha nära till stallet.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Jag arrenderar ganska så precis 1 hk i Närke i direkt anslutning till våran gård och betalar 2000:- / år, och då kan jag använda marken året om.:banana:
 
Sv: Vettigt pris?

Jag bor i mellansverige och håller på med jordbruk.
3000:- är nog i överkant fast inte oskäligt tycker jag.
Det beror ju på hur marken är och läget. Om det finns alternativ användning för marken.
En åkerlapp mitt inne i skogen blir ju billigare än mitt på slätten.
Jag arrenderar själv ut lite bete för 2000:-/ ha. Men då är det småbitar som knappt är värt att odla spannmål på.
 
Sv: Vettigt pris?

Hade jag varit dig så hade jag sagt att, ok jag betalar 3000/år men då vill jag ha kontrakt på 3 år. Då vet du ju att det inte står ett gäng villor bredvid din gård de närmaste 3 åren iaf..
 
Sv: Vettigt pris?

Jag arrenderar själv ut lite bete för 2000:-/ ha. Men då är det småbitar som knappt är värt att odla spannmål på.

Jag arrenderar ganska så precis 1 hk i Närke i direkt anslutning till våran gård och betalar 2000:- / år, och då kan jag använda marken året om.:banana:



Till er båda:
Hur har ni det med EU-stödet för den arrenderade marken. Många verkar inte tänka på det.

I TS fall tar ju markägaren även EU-stöd för marken vilket gör att det verkliga arrendet han får in antagligen ligger på ca. 5000 kr/ha.

Fast det är ju arrendatorn som ska ha stödet eftersom stödet ska ges till den som brukar marken.
 
Sv: Vettigt pris?

Hade jag varit dig så hade jag sagt att, ok jag betalar 3000/år men då vill jag ha kontrakt på 3 år. Då vet du ju att det inte står ett gäng villor bredvid din gård de närmaste 3 åren iaf..

Ingen större risk då övriga omgivande åkermark är utarrenderad på 5 år.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Till er båda:
Hur har ni det med EU-stödet för den arrenderade marken. Många verkar inte tänka på det.

I TS fall tar ju markägaren även EU-stöd för marken vilket gör att det verkliga arrendet han får in antagligen ligger på ca. 5000 kr/ha.

Fast det är ju arrendatorn som ska ha stödet eftersom stödet ska ges till den som brukar marken.

Måste man inte ha en viss areal mark för att kunna lyfta Eu-stöd för marken. Själv äger jag 0,5 hektar och med arrendet blir det 1,5 hektar. Har fått för mig att det är för lite areal för att kunna lyfta EU-bidrag.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Måste man inte ha en viss areal mark för att kunna lyfta Eu-stöd för marken. Själv äger jag 0,5 hektar och med arrendet blir det 1,5 hektar. Har fått för mig att det är för lite areal för att kunna lyfta EU-bidrag.

Jag kollade lite på jordbruksverkets hemsida. Det är ju lite snårigt med alla typer av stöd som finns så någon helt klar bild har jag nog inte.
För gårdsstöd verkar de från i år kräva 4 hektar. Fast för miljöstöd (vilket betesmarker ofta är) stod det något om att stöd kanske inte betalades ut ifall beloppet var under 1000 kronor. Då krävs också ett 5-årigt åtagande vilket kanske kan ställa till det i vissa fall. Rimligtvis borde man ju kunna avbryta åtagandet ifall man blir av med marken.


I de fall man inte kan få stöd för marken så borde man ju ta hänsyn till ifall ägaren tar ut stöd. I så fall borde ju stödets storlek påverka arrendet, särskilt eftersom ägaren gör fel ifall han tar ut stöd för mark som han inte brukar själv.
Skulle man komma i konflikt med ägaren borde det ju funka med att skrämma ägaren att man kan anmäla till jordbruksverket att stöd tagits för mark som inte brukats enligt villkoren för stödet.
 
Sv: Vettigt pris?

I de fall man inte kan få stöd för marken så borde man ju ta hänsyn till ifall ägaren tar ut stöd. I så fall borde ju stödets storlek påverka arrendet, särskilt eftersom ägaren gör fel ifall han tar ut stöd för mark som han inte brukar själv.
Skulle man komma i konflikt med ägaren borde det ju funka med att skrämma ägaren att man kan anmäla till jordbruksverket att stöd tagits för mark som inte brukats enligt villkoren för stödet.

Vadå skrämma ägaren?, och vad menar du med brukar funka?

Om man äger mark, har stödrätter, så har man all full rätt att låta andras djur beta på marken och själv söka för sina stödrätter, det finns inget som säger att det är de egna djuren som ska beta.
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Rubriken ska givetvis vara: Hur ANVÄNDA redan existerande stödrätter? :p Ska köpa gård (yey!! :banana:) och säljarna ska skriva över...
Svar
7
· Visningar
1 546
Senast: hopp_o_galopp
·
G
Hästmänniskan Hej alla kloka och kunniga bukefalister! Jag äger ett stycke mark som jag arrenderar ut till två olika jordbrukare. En av dem har...
Svar
4
· Visningar
3 382
Senast: TomasN
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 829
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp