Bukefalos 28 år!

Vi äter för mycket salt

Jag tycker man kan ta upp ämnet. Men- här tycker jag inte att de bara tar upp ämnet. De slår på stora trumman och pratar om att fler dör av högt saltintag än i trafiken etc.
Så visst ta upp diskussionen- men överdriv inte.

I den delen håller jag helt med. "Larm"-tricket för att skapa debatt är trist.
 
SLV påverkar ju tyvärr hur vardagen fungerar inom vissa områden. Deras kostråd ligger t.ex alldeles för ofta till grund för vad som serveras i skolor och på förskolor, t.ex dumheten med margarin istället för smör. :banghead: Dessutom är det många som inte vet bättre utan sväljer allt med hull och hår. Jag förstår mycket väl att man blir trött på dom och jag är en av dom som blir det. :devil:
Men varför tänker du inte bara på något annat? Livsmedelsverket förföljer dig väl inte med sina skräckinjagande margarinpaket?

Jag behövde kolla deras kostråd för ett tag sedan pga jobbet, men det tog lite tid att hitta vad jag behövde. De attackerade mig absolut inte med propaganda.

Själv tycker jag att smör i de flesta sammanhang ger en fet-söt-fadd smak åt saker, men tack och lov finns ju olivolja. Man slipper steka i smör.
 
Själv tycker jag att smör i de flesta sammanhang ger en fet-söt-fadd smak åt saker, men tack och lov finns ju olivolja. Man slipper steka i smör.
Och jag tycker att mat stekt i olivolja är oätbar. Het olivolja får en smak som får det att vända sig för mig. Minns när jag bakade med olivolja för jag hade slut på rapsolja, och det varma brödet smakade kemikalier och jag trodde det var något galet. Tills det svalnade och smakade normalt.

Smörstekt däremot är oöverträffat för väldigt många livsmedel.

Smaken är med andra ord väldigt delad :D
 
Men varför tänker du inte bara på något annat? Livsmedelsverket förföljer dig väl inte med sina skräckinjagande margarinpaket?

Jag behövde kolla deras kostråd för ett tag sedan pga jobbet, men det tog lite tid att hitta vad jag behövde. De attackerade mig absolut inte med propaganda.

Själv tycker jag att smör i de flesta sammanhang ger en fet-söt-fadd smak åt saker, men tack och lov finns ju olivolja. Man slipper steka i smör.

Men vadå tänker på något annat? Jag är gravid och deras kostråd påverkar mig i allra högsta grad, både nu och i framtiden. Deras kostråd styr idag hur jag äter och det påverkar i framtiden huruvida mitt barn kommer få Bregott eller Lätta på sin smörgås.

En kompis blev nyligen nekad att köpa mögelost för att butiken hade som policy att inte sälja till gravida pga SLV's råd. Skulle hon tänkt på något annat då? :confused:

Som jag skrev så handlar det ju om att SLV's råd faktiskt påverkar hur samhället ser ut och då spelar det ingen roll huruvida jag "tänker på annat" eller inte.
 
Och jag menar väl att den påverkan är ganska liten och att tex det där med mögelosten var ett fel begånget av expediten.

Bordsmargarin på dagis, ser jag det som överkurs att oroa sig för, faktiskt. Vill du vara trött på Livsmedeksverket så går det säkert bra, men för mig låter det väldigt okonstruktivt. Plus att det verkar finnas VÄLDIGT mycket att vara trött på då.
 
Och jag menar väl att den påverkan är ganska liten och att tex det där med mögelosten var ett fel begånget av expediten.

Bordsmargarin på dagis, ser jag det som överkurs att oroa sig för, faktiskt. Vill du vara trött på Livsmedeksverket så går det säkert bra, men för mig låter det väldigt okonstruktivt. Plus att det verkar finnas VÄLDIGT mycket att vara trött på då.

Då får du tycka att det är överkurs att bry sig om sin hälsa.
 
Du tycker det.

Nåja, det är ju inte förskoleköken som drivit upp konsumtionen av läsk, godis, chips etc.

Jag tror många barn får betydligt bättre och mer varierad mat i förskolan än hemma.

Det tror jag också många gånger, men det innebär inte att jag tycker att två fel gör ett fel rätt.

Nåväl, min poäng är att SLV påverkar så mycket mer än vad man tror. Bara för att man inte läser deras kostråd så innebär det verkligen inte att man inte påverkas och det är inte bara att "tänka på annat" när man påverkas direkt. T.ex på grund av graviditet.
 
En kompis blev nyligen nekad att köpa mögelost för att butiken hade som policy att inte sälja till gravida pga SLV's råd. Skulle hon tänkt på något annat då? :confused:
Men det här låter ju faktiskt helt otroligt? Menar du att en butik har som policy att, i något slags förmyndaranda, hindra vuxna människor från att handla vad de vill, och att policyn är en uttalad konsekvens av Livsmedelsverkets råd? Jag har nästan svårt att tro att något sådant hänt på riktigt eftersom det framstår som så fullständigt bisarrt. Vilken butik var det? Jag vill gärna ku

I vilket fall så kommer policyn från butiken själv, och upprördheten bör rimligtvis drabba den. Det är inte som att Livsmedelsverket kommer med direktiv om vem som får handla vad.

Vad gäller mig själv och min vardag är Livsmedelsverket något som knappt existerar i periferin. Liksom, jag äter vad jag vill?
 
En kompis blev nyligen nekad att köpa mögelost för att butiken hade som policy att inte sälja till gravida pga SLV's råd. Skulle hon tänkt på något annat då? :confused:
Nog för att jag kan ha invändningar mot SLV råd men det här känns som om det är butiken som har fått något överslag? Jag handlade både vin och öl på systembolaget som höggravid, det var inte något som försökte hindra mig och det är väl väldigt klara råd om att gravida inte ska dricka alkohol.. (Nu drack jag den självklart inte själv, men jag tycker inte att min graviditet ska hindra mig ifrån att bjuda andra. ;) ) Samma sak med mögelost, det skulle ju lika gärna kunna vara partnern eller goda vänner som skulle äta osten, eller så skulle den upphettas och då var ofarlig att äta även för den gravida. Så här får du nog vara upprörd på butiken istället. ;)
 
Det tror jag också många gånger, men det innebär inte att jag tycker att två fel gör ett fel rätt.

Nåväl, min poäng är att SLV påverkar så mycket mer än vad man tror. Bara för att man inte läser deras kostråd så innebär det verkligen inte att man inte påverkas och det är inte bara att "tänka på annat" när man påverkas direkt. T.ex på grund av graviditet.
Min poäng, i den mån jag har någon, är att Livsmedelsverket är perifert i vardagen. Jag har lagat mat bla på förskola. Jag hörde aldrig ett ord om kostråden.

Övriga eventuella poänger är väl att skräcken för margarin och socker ofta framstår som en smula överdriven.
 
Jag ser nu att en del av mitt svar ramlade bort, en av riskerna med att skriva från mobilen, men jag vill som sagt gärna veta vilken butik det gäller, för att kunna undvika att någonsin gå dit.
 
Nog för att jag kan ha invändningar mot SLV råd men det här känns som om det är butiken som har fått något överslag? Jag handlade både vin och öl på systembolaget som höggravid, det var inte något som försökte hindra mig och det är väl väldigt klara råd om att gravida inte ska dricka alkohol.. (Nu drack jag den självklart inte själv, men jag tycker inte att min graviditet ska hindra mig ifrån att bjuda andra. ;) ) Samma sak med mögelost, det skulle ju lika gärna kunna vara partnern eller goda vänner som skulle äta osten, eller så skulle den upphettas och då var ofarlig att äta även för den gravida. Så här får du nog vara upprörd på butiken istället. ;)

Det är väl klart att jag är upprörd på butiken, men fortfarande - kostråden kommer från SLV i grund och botten. Och jag anser att deras kostråd många gånger är helt befängda. Att be mig undvika en "ren" produkt men trycka i mig transfetter? Att säga åt mig att undvika juice men uppmana till ett bisarrt brödintag. Att säga att SLV inte påverkar är naivt, varesig man kommer i direktkontakt med dom eller inte.

Jag är inte hetsig mot varesig margarin, socker eller bröd. Jag är hetsig mot SLV's hets som gör att barnen numera serveras transfetter och lightprodukter i skolorna och inte längre får dricka ett glas juice till mellis pga sockret, eller äta abborre för att det är farligt.
 
Min poäng, i den mån jag har någon, är att Livsmedelsverket är perifert i vardagen. Jag har lagat mat bla på förskola. Jag hörde aldrig ett ord om kostråden.

Övriga eventuella poänger är väl att skräcken för margarin och socker ofta framstår som en smula överdriven.

I din vardag kanske, men förminska inte min upplevelse tack genom att säga att den inte existerar. :confused:
 
Min poäng, i den mån jag har någon, är att Livsmedelsverket är perifert i vardagen. Jag har lagat mat bla på förskola. Jag hörde aldrig ett ord om kostråden.

Övriga eventuella poänger är väl att skräcken för margarin och socker ofta framstår som en smula överdriven.

Jag kan hålla med. Samtidigt som jag tycker att kritiken mot margarin och fokuset på socker är riktiga och viktiga att debattera.

Margarin är väldigt lite livsmedel och väldigt mycket syntetisk hopkokprodukt för att likna naturligt framställt smör. Uppenbarligen är det inte tokfarligt att stoppa in i munnen, med tanke på hur utbredd konsumtionen är. Men det är säkert 100 andra konstiga kemikalier som inte heller är farliga, men inte har med livsmedel att göra.

Det finns säkert andra livsmedel vi också kan ersätta genom att ta en helt annan råvara normalt ej använd för livsmedel, tvätta i bensiner, färga upp, rena igen i bensin, smaksätta med olika laboratorieförädlade ämnen och tillsätta konsistensförändrande kemikalier för att få att likna det ursprungliga livsmedlet vi ville kopiera.

Men jag tycker att det är långt ifrån eftersträvansvärt även om man kan visa att det nya hopkoket är ofarligt i hälsomening.

När det dessutom, som margarin, är betydligt mer miljöpåverkan i tillverkningen än det ursprungliga livsmedlet, är det lite hål i huvudet.
 
Jag tycker det är två stora problem med Livsmedelsverkets agerande i detta fall. Dels att man använder "Larm-tricket" för att skapa debatt. Men f f a att man går ut med en generell uppmaning till svenska folket att minska sitt saltintag, när modern forskning faktiskt visar att ett för lågt saltintag kan ÖKA risken för hjärt-kärlsjukdom!

Visst finns det de som borde minska sitt saltintag (vilket man lätt gör genom att plocka bort "skräpmat" och färdigmat) men den moderna forskningen har visat att: ”Den mängd salt som de flesta svenskar får i sig verkar vara på en lagom nivå i förhållande till risken att insjukna i hjärt-kärlsjukdom." Samt att ett ytterligare minskat saltintag för vissa alltså istället skulle ÖKA deras risk för hjärt-kärlsjukdom.

TROTS detta väljer Livsmedelsverket att "slå på stora trumman" med en generell varning till hela svenska folket... jag begriper verkligen inte VARFÖR???
 
Jag kan hålla med. Samtidigt som jag tycker att kritiken mot margarin och fokuset på socker är riktiga och viktiga att debattera.

Margarin är väldigt lite livsmedel och väldigt mycket syntetisk hopkokprodukt för att likna naturligt framställt smör. Uppenbarligen är det inte tokfarligt att stoppa in i munnen, med tanke på hur utbredd konsumtionen är. Men det är säkert 100 andra konstiga kemikalier som inte heller är farliga, men inte har med livsmedel att göra.

Det finns säkert andra livsmedel vi också kan ersätta genom att ta en helt annan råvara normalt ej använd för livsmedel, tvätta i bensiner, färga upp, rena igen i bensin, smaksätta med olika laboratorieförädlade ämnen och tillsätta konsistensförändrande kemikalier för att få att likna det ursprungliga livsmedlet vi ville kopiera.

Men jag tycker att det är långt ifrån eftersträvansvärt även om man kan visa att det nya hopkoket är ofarligt i hälsomening.

När det dessutom, som margarin, är betydligt mer miljöpåverkan i tillverkningen än det ursprungliga livsmedlet, är det lite hål i huvudet.
Det ursprungliga? Vilket skulle det vara? Sedan när? I vilka sammanhang, vilka samhällsgrupper, vilka länder, osv?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp