Vi äter för mycket salt

Sa har sager Amerikanska Hjart Foreningen om Salt (Sodium Chloride) i maten. Personligen, sarskilt som jag har hogt blodtryck, litar jag nog hellre pa det an "modern forskning" utan lankar.

(Kort sagt, for mycket sodium chloride i kroppen "haller fast" vatten. Det ger en extra belastning pa hjarta och blodkarl. I vissa manniskor kan det leda till hogt blodtryck. All ha mindre sodium i maten kan hjalpa till att minska risken for hogt blodtryck. Manniskor med hogt blodtryck ar "more likely" att fa hjart sjukdommar och stroke.

Eftersom sodium gor att man "retain" vatten i kroppen paverkar det aven njurar och andra invertes organ.)

http://www.heart.org/idc/groups/heart-public/@wcm/@hcm/documents/downloadable/ucm_300625.pdf

Det har redan hänvisats till Ann Fernholms blogg här i tråden, men jag kan väl göra det igen. Så här skriver hon bl a:

Tre stora och nya studier motbevisar saltets farlighet
När forskare i observationsstudier har undersökt den direkta kopplingen mellan A och C, alltså mellan mängden salt en person äter och risken för hjärt-kärlsjukdom, är resultaten tydliga: majoriteten av alla personer äter lagom mycket salt. Kurvan är u-formad. Både ett extremt högt och ett väldigt lågt saltintagsaltintag är kopplat till kärlsjukdom.

Hela inlägget samt en presentation av de senaste studierna på området finns HÄR.
 
5 år i snitt för ett djur som kan bli 20-25 år tyder på en slit-och slängmentalitet. Nog har kraven ökat på produktionen och det har gått ut över djuren.

Medellivslängden på hästar är långt under den livslängd som är rimligt möjlig, och varierar stort mellan olika raser.
Det är få hästar som upplever sin 25-årsdag, även om vissa individer kan bli både 30 år och ännu äldre.

Så även djur av domesticerade kor KAN bli 20-25 år, under goda betingelser, så kan den faktiska och praktiska livslängden vara betydligt lägre.

Jag har får, och tackors rimliga livslängd verkar vara ca 10-12 år. Vid den åldern så får de problem med att de tappar sina tänder, eller att tänderna är för slitna för att de ska kunna äta ordentligt.
Men som avelsdjur, så verkar få individer klara sig tillräckligt bra efter 8-9 år. Då är tänderna lite slitna, och de får allt svårare att hålla hullet.
Fast medellivslängden sänks också av en massa olika händelser som gör att man måste ta bort tackorna i förtid.
Benbrott, stora parasitangrepp, sjukdomar utom mastit, och så juverinflammationer, ett elände som det tyvärr är svårt att förebygga helt och hållet.
 
Jag är så äcklad att jag inte kan sova i kylskåpet finns både mjölk och ost :yuck::yuck::yuck: Efter det Snurrfian lärt mig om svenskdjurhållning.

Om djur på grund av sjukdom normalt måste slås ut i en ålder som motsvarar 25-30 människoår - då far de illa (vilken annan slutsats går att dra? Att man jobbar på frågan är väl iofs bra). Jag trodde i min enfald att mjölkkor hade det ganska hyfsat (förutom det där med kalvarna då). Jag kunde inte föreställa mig att den låga medellivslängden berodde på att även svenska kor var uttjänta så tidigt.

(För den som är intresserad så säger rapporten som Snurrfian länkar till att korna dör till följd av bland annat juverinflammationer, bristande fertilitet och problem med klövarna. Jag minns inte att aluminiumburkar nämns)

För att summera: En svensk medel-mjölkko får 2,44 kalvar som tas i från henne efter mycket kort tid, vid fem års ålder är juver, klövar eller livmoder så inflammerade att det inte finns något annat att göra än att sätta punkt.

Slutar man äta ost sjunker saltintaget
 
Medellivslängden på hästar är långt under den livslängd som är rimligt möjlig, och varierar stort mellan olika raser.
Det är få hästar som upplever sin 25-årsdag, även om vissa individer kan bli både 30 år och ännu äldre.

Så även djur av domesticerade kor KAN bli 20-25 år, under goda betingelser, så kan den faktiska och praktiska livslängden vara betydligt lägre.

Jag har får, och tackors rimliga livslängd verkar vara ca 10-12 år. Vid den åldern så får de problem med att de tappar sina tänder, eller att tänderna är för slitna för att de ska kunna äta ordentligt.
Men som avelsdjur, så verkar få individer klara sig tillräckligt bra efter 8-9 år. Då är tänderna lite slitna, och de får allt svårare att hålla hullet.
Fast medellivslängden sänks också av en massa olika händelser som gör att man måste ta bort tackorna i förtid.
Benbrott, stora parasitangrepp, sjukdomar utom mastit, och så juverinflammationer, ett elände som det tyvärr är svårt att förebygga helt och hållet.
Vilka hästraser har en medellivslängd på 5 år? Även näringen upplever det som ett problem eftersom man vill höja den.
 
Jag är så äcklad att jag inte kan sova i kylskåpet finns både mjölk och ost :yuck::yuck::yuck: Efter det Snurrfian lärt mig om svenskdjurhållning.

Om djur på grund av sjukdom normalt måste slås ut i en ålder som motsvarar 25-30 människoår - då far de illa (vilken annan slutsats går att dra? Att man jobbar på frågan är väl iofs bra). Jag trodde i min enfald att mjölkkor hade det ganska hyfsat (förutom det där med kalvarna då). Jag kunde inte föreställa mig att den låga medellivslängden berodde på att även svenska kor var uttjänta så tidigt.

(För den som är intresserad så säger rapporten som Snurrfian länkar till att korna dör till följd av bland annat juverinflammationer, bristande fertilitet och problem med klövarna. Jag minns inte att aluminiumburkar nämns)

För att summera: En svensk medel-mjölkko får 2,44 kalvar som tas i från henne efter mycket kort tid, vid fem års ålder är juver, klövar eller livmoder så inflammerade att det inte finns något annat att göra än att sätta punkt.

Slutar man äta ost sjunker saltintaget
Du får gärna tagga eller citera mig om du ska skriva om mina åsikter...
Men stå gärna för dina egna åsikter istället för att tillskriva dem till mig.

Men jag börjar förstå att du väljer att läsa det som du vill läsa, och sen vänder till det så att det passar ditt eget sätt att se på saken. Åter igen, jag anser att den svenska mjölkkon har ett relativt bra liv, statistik och medianvärden är väldigt svåra att använda när man vill se hela bilden, precis som @Mia_R skriver så är det många kor som dör pga att människor slänger burkar i vallen, kor blir sjuka som vilket annat djur och andra orsaker kan spela in varför ett djur slås ut. Medellivslängden på svenskt halvblod var länge 7 år, tror du på fullt allvar att alla som ägde svenska halvblod misshandlade sina hästar?
 
@BornAgain: Om du tycker det är så vidrigt med svensk djurhållning, ät inte sådana produkter. Jag undrar dock hur många gårdar du varit på med tanke på vad du tycker om svenska bönder (eller snarare tror skulle jag vilja säga).

Jag är uppvuxen med djur, har jobbat i en ladugård, har jordbruksutbildning och har många bönder i min bekantskapskrets. Det du säger känner jag inte igen. Man vill inte slakta ut djur för tidigt, man vill att de ska må bra och ha ett bra liv och i förlängningen ett bra avslut på det livet.

Jag kommer att fortsätta äta svenskt producerad mat för jag vill ha kvar våra bönder och öppna marker.
 
Jag är så äcklad att jag inte kan sova i kylskåpet finns både mjölk och ost :yuck::yuck::yuck: Efter det Snurrfian lärt mig om svenskdjurhållning.

Om djur på grund av sjukdom normalt måste slås ut i en ålder som motsvarar 25-30 människoår - då far de illa (vilken annan slutsats går att dra? Att man jobbar på frågan är väl iofs bra). Jag trodde i min enfald att mjölkkor hade det ganska hyfsat (förutom det där med kalvarna då). Jag kunde inte föreställa mig att den låga medellivslängden berodde på att även svenska kor var uttjänta så tidigt.

(För den som är intresserad så säger rapporten som Snurrfian länkar till att korna dör till följd av bland annat juverinflammationer, bristande fertilitet och problem med klövarna. Jag minns inte att aluminiumburkar nämns)

För att summera: En svensk medel-mjölkko får 2,44 kalvar som tas i från henne efter mycket kort tid, vid fem års ålder är juver, klövar eller livmoder så inflammerade att det inte finns något annat att göra än att sätta punkt.

Slutar man äta ost sjunker saltintaget
Det är helt ok att du slutar använda mejeriprodukter, det är ditt eget val. När du äcklas över svenska kors medellivslängd kan du samtidigt tänka på att svenska kor inte har någon veterinärvårdsförsäkring, det är som jag tidigare skrev en stor förlust för en svensk mjölkbonde att tvingas nödslakta en ko värd 15 000 kr till en kostnad av 7000 kr = en förlust av 21 000 kr, en ko som dessutom behöver ersättas av en annan ko värd 15 000 kr.

Bortsett från den ekonomiska förlusten så är det ingen svensk ko som står på boxvila i flera månader, ingen svensk ko opereras med osäker diagnos, ingen svensk ko står ensam i en frimärksstor hage och får bara se andra kor på håll, ingen svensk ko rids halt och behandlas för återkommande hältor i åratal för att sedan säljas som avelsmaterial eller läromästare, mm.

Listan kan göras lång, men en svensk mjölkbonde som redan kämpar för att få det att gå ihop har inte råd att låta en ko gå i ett år för att se om hon kanske blir bra igen, lika lite som många hästägare med försäkrade hästar vill betala för dyra anläggningar om hästen inte går att rida på utan får den utdömd istället för att ge den tid. Skänk även den svenska djurskyddslagen en tanke när du i sommar tuggar i dig den danska fläskfilén, äter den franska mögelosten och den tyska steken. Det äcklar mig betydligt mer.
 
Jo jag vet :) har hört radioprogrammet om russen, p1 vetenskap 20 minuter. Och läst om funderingarna på andra implanteringar i Europa. Är jätteentusiastisk :) (men tror att andra kanske är mindre entusiastiska inför tanken på lejon (fanns i Europa under antiken) :D (det vill jag kanske heller inte ha oinhägnat iofs) men gräsätare verkar ju vara lite på g)
Själv är jag lätt skakig inför tanken på att släppa ut visenter i Sörmland. :eek:

visenter är otroligt aggressiva snabba och farliga bumlingar. Den farliga vargen skulle möta sin överman i farlighet.... (obs viss ironi)
 
Själv är jag lätt skakig inför tanken på att släppa ut visenter i Sörmland. :eek:

visenter är otroligt aggressiva snabba och farliga bumlingar. Den farliga vargen skulle möta sin överman i farlighet.... (obs viss ironi)

Visenter är coola stora djur som jag gärna ser i våra fauna. Såna borde man ha som keldjur :-)

För övrigt är knäppfånar till hästjävlar tillräckligt aggressiva och snabba för att utgöra direkt livsfara för människor. (Nu lär jag väl bli hängd i detta hästforum, men jag har träffat alltför många tokiga hästar i mina dagar som inte ens funnits i funderingar på väg till slakt "egentligen är han ju supersnäll" - efter att tokhingsten sprungit över helgpersonalen för femte gången [i ett gammalt kollektivstall vi fanns med i].) En hund med samma beteende hade fått en kula i skallen efter första gången.

Från för mycket salt i färdiglivsmedel, via mjölkkors miljöbelastning och livsvillkor till visenternas vara eller icke-vara i Sörmlands skogar - Buke i ett nötskal.
 
Fast nöt och får betar på ett annat sätt än hästar och det påverkar också landskapet. Vad vill vi nå?
Typ off topic, men det är ibland väldigt uppenbart...
Mina djur betar ett naturreservat varje sensommar-höst. Först betade fåren och det blev jättefint där. Men nu har jag inga får kvar utan några shetlandsponnyer får beta där en period varje år. Och sen de började med det har antalet grönsippor (som är ett av skälen till att reservatet finns) exploderat...
Sa har sager Amerikanska Hjart Foreningen om Salt (Sodium Chloride) i maten. Personligen, sarskilt som jag har hogt blodtryck, litar jag nog hellre pa det an "modern forskning" utan lankar.

(Kort sagt, for mycket sodium chloride i kroppen "haller fast" vatten. Det ger en extra belastning pa hjarta och blodkarl. I vissa manniskor kan det leda till hogt blodtryck. All ha mindre sodium i maten kan hjalpa till att minska risken for hogt blodtryck. Manniskor med hogt blodtryck ar "more likely" att fa hjart sjukdommar och stroke.

Eftersom sodium gor att man "retain" vatten i kroppen paverkar det aven njurar och andra invertes organ.)
Det är ju liksom just den biten som forskarvärlden är oeniga om - salt binder vatten ja, men oenighet råder om huruvida det verkligen påverkar blodtrycket.
Vi är ju många saltälskare med lågt blodtryck som kan skriva under på att det inte finns något sådant samband hos oss i alla fall...
 
Själv är jag lätt skakig inför tanken på att släppa ut visenter i Sörmland. :eek:

visenter är otroligt aggressiva snabba och farliga bumlingar. Den farliga vargen skulle möta sin överman i farlighet.... (obs viss ironi)

Jo de ser lite farliga ut efter en snabb bildgoogling. Hoppas de är skygga eller ngt (fast kodjur brukar väl inte vara så skygga, de brukar mer vara försvarande. Ngt slags snäll hjort kanske vore bättre. Nåja förhoppningsvis går de att skjuta igen om de verkar farliga.)

(lätt skämtsamt) om man släpper ut tillräckligt många andra farliga djur så kanske vargarna blir hjältar istället :p
 
Kanske kan en artikel från Forskning och framsteg lätta ditt samvete lite? Kossan ut ur skamvrån. :)

Vet inte om jag läst den artikeln, men jag har läst ngn artikel som hävdar att kor som betar på bevuxen ängsmark (mycket träd) är en ren koldioxidsänka istället. Haken är att det krävs så mycket träd att EU räknar det som skog och då får man inga ängsbidrag utan snarare straffförskogpåfelställeavdrag el dyl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp