Vi har köpt hus och jag ska bli trädgårdsproffs (hehe, eeeeh)

Dom sprider sig snabbare än ogräs. Har du t ex ett hörn med vita lupiner o ett annat med mörkblå så kommer hela området att sso fyllas med rosa lupiner.
Ah, perfekt då om man har som plan att ha en slänt med lupiner. Är de som kirschkål (eller hur det stavas) att man måste få upp alla rötter för att de inte ska växa upp igen? :)
 
Kom och häng med oss i trädgårdstråden vetja :)

Själv gillar jag saker med mer än ett användningsområde.
Rosor, pioner och tulpaner: fina ute och på bordet.
Fruktträd ist för vanliga
Bärbuskar ist för vanliga
Örter i närheten av köket
Odling i odlingslådor = lättare att sköta

Börja med att bygga väggar och tak i din trädgård dvs stora buskar och träd. Därefter kan du gå över på mer detaljer som blommor osv
 
Ja, lättskötta blommor vill jag gärna ha så att det ser lite ombonat och hemtrevlig ut! Dom kan ju sås i krukor också om det är lättare, men något vore roligt att ha i trädgården. Jag älskar all typ av frukt och bär, så jag är jätteglad att det ändå finns så pass mycket i trädgården! Jordgubbslandet blir en prio att försöka rädda och så skulle jag gärna ha en hallonhäck/några buskar. :love:
Jordgubbar behöver förnyas regelbundet, var tredje-fjärde år ungefär, om man vill ha skörd. Sätt nya plantor i år så har ni full skörd nästa år.
 
Mitt tips är att inte göra för mycket i trädgården första året utan vänta och se vad som växer. Känna in trädgården och inte hetsa med att nu ska du kunna allt på en gång utan låta det ta tid :)
Jag håller med.

I vårt fall upptäcker vi nya arter även i år, andra sommaren med huset, eftersom säljarna kapade en massa saker i markhöjd innan de flyttade ut!
 
Vill du ha det lättskött hade jag inte satsat på hallon... det fanskapet sprider sig överallt!

Ah! Det säger säljaren att björnbären har gjort.. Det är väl lite samma skrot och korn eller? Men å andra sidan, trivs björnbär kanske det är ganska enkelt att få hallonen att trivas? :) Jag älskar hallon så det får gärna vara mycket, men inte hela trädgården såklart.. Men är dom svåra att kontrollera eller är det bara mycket jobb?
 
Kom och häng med oss i trädgårdstråden vetja :)

Själv gillar jag saker med mer än ett användningsområde.
Rosor, pioner och tulpaner: fina ute och på bordet.
Fruktträd ist för vanliga
Bärbuskar ist för vanliga
Örter i närheten av köket
Odling i odlingslådor = lättare att sköta

Börja med att bygga väggar och tak i din trädgård dvs stora buskar och träd. Därefter kan du gå över på mer detaljer som blommor osv

Ja, har tänkt att fasa över till den tråden! Tänkte att jag skulle skriva där först men kände att jag kanske skulle kapa tråden för mycket då.. :angel: Men kommer definitivt att hänga där en del framöver!

Gillar hur du tänker, jag tänker likadant! Varför ha ett vanligt träd när man kan ha fruktträd? :love:

Det jag tycker är svårt är liksom att göra grovplaneringen - vad ska vara vart? Jag vill inte att det ska bli som att vi bara slumpvis sätter ut saker utan jag vill att det ska se enhetligt och "passande" ut.

Om man börjar fundera på framsidan;

1. Vad är den där gula busken för något? Några gissningar? Kommer den bli snyggare någon annan del av året? Som den ser ut här är den ju inte särskilt rolig..

2. Dom här höga, toppiga buskarna kan jag inte bestämma mig för om jag gillar eller om dom bara ser lite malplacerade ut. Rent generellt - är det svårt att ta bort något som redan är sått? Kostar det mer än det smakar i form av arbete?

3. Kan inte bestämma mig för om det snyggaste skulle vara att ha rabatter lodrätt, dvs längs med stengången och trappan eller vågrätt, dvs längs med stenmuren. Vad tror ni?
d84c7644-1e15-44ff-a22e-5dfc8d25c549.jpg
 
Häftig tomt med terrasser! Tycker det ser ut som att den som anlade trädgården hämtat inspiration från sydligare länder :)

Tack! Tycker också det, den är lite speciell. Är glad att det inte är vi som fixat i ordning den dock, dom fick bära upp jord i hinkar och all sten är uppdragen på pulkor. :o

Jordgubbar behöver förnyas regelbundet, var tredje-fjärde år ungefär, om man vill ha skörd. Sätt nya plantor i år så har ni full skörd nästa år.

Ah! Så vad ska man göra innan då, vilken typ av miljö vill dom ha? Ska vi bara plöja upp allt som växer i jordgubbslandet?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp